E-sport i VR, to właśnie te trendy ukształtują rynek gier video i nasze życie | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
26 kwi 2017, 11:46

E-sport i VR, to właśnie te trendy ukształtują rynek gier video i nasze życie

E-sport i wirtualna rzeczywistość ukształtują przyszłość rynku gier video, a nawet, do pewnego stopnia, styl życia i rzeczywistość - powiedział Michael Miraflor, szef działu innowacji w firmie Blue 449, podczas wystąpienia na warszawskim Forum Innovation 2017. Polskie spółki giełdowe produkujące gry powinny wziąć sobie do serca te prognozy i trzymać rękę na pulsie!

109 mld USD wyniesie wartość rynku gier w 2017 roku, to będzie oznaczało wzrost o 8 proc. rok do roku - prognozował Michael Miraflor z firmy Blue 449 podczas panelu Fenomen Gamingu na Forum Innovation Warsaw 2017.

Gry wideo to potężny rynek

Eksperci występujący podczas forum podkreślali, że wciąż niewielu ludzi zdaje sobie sprawę, jak potężnym rynkiem jest w tej chwili rynek gier video. Oto kilka liczb opisujących ten, które robią wrażenie:

  • 2,2 mld – tylu graczy jest na całym świecie
  • 13 mln – tylu Polaków gra w gry video
  • 99,6 mld USD – globalna wartość rynku gier w 2016 roku
  • 1,75 mld zł – wartość rynku gier w Polsce w 2016 roku
  • 24 mld USD – wartość globalnego rynku gier mobile 2014
  • 37 mld USD – wartość globalnego rynku gier mobile 2016

Źródło: Marcin Morawski, Dell EMC

W USA już połowa populacji to gracze. Około 10 proc. Amerykanów definiuje się jako gracze. To nie są osoby, które siedzą w ciemnych piwnicach i całą dobę grają w gry, jedząc pizzę. To tylko stereotyp. Ale prawdą jest, że spędzają na graniu nawet do 170 godzin w miesiącu, czyli około 15 proc. czasu, jaki mają do dyspozycji

podkreślił Michael Miraflor.

W firmie Dell zauważyliśmy, że od 2 lat rośnie znacząco sprzedaż laptopów przeznaczonych do gamingu, a Polska ma duży udział w naszym torcie. W Wielkiej Brytanii sprzedaje się około 35 proc. laptopów Dell Gaming Edition, a w Polsce około 13,3 proc.

powiedział Marcin Morawski z firmy Dell EMC.

E-sport rośnie jak na drożdżach

Coraz ciekawszym fenomenem rynku gier jest rozwój e-sportu. Marcin Morawski z firmy Dell EMC podał najważniejsze liczby, które pokazują rosnącą potęgę e-sportu:

  • 696 mln USD – wartość rynku e-sportu w 2017 roku
  • 385 mln – tyle było fanów e-sportu w 2017 roku

(dla porównania – jest na świecie 900 mln fanów siatkówki)

Wielu nie zdaje sobie sprawę, jak wielu fanów ma już e-sport. Niedawno w katowickim Spodku turniej Intel Extreme Masters odwiedziło 173 tys. osób, a on-line obejrzało go łącznie 46 mln widzów, a sam finał oglądało na żywo 2,8 mln ludzi! E-sport staje się w pełni profesjonalnym sportem. Zawodnicy zarabiają coraz więcej, bo są coraz bardziej profesjonalni. Załoga grupy Virtus.pro, która rywalizuje w grze „Counter Strike”, jest szkolona przez byłych żołnierzy jednostki GROM

podkreśla Marcin Morawski.

Wydarzenia e-sportowe to w tej chwili jedyne wydarzenia, które są w stanie przyciągnąć miliony widzów podczas transmisji live. W 2016 roku na żywo finały turniejów e-sportowych obejrzało około 180 mln ludzi

podkreślał Miraflor.

Nadchodzi rewolucja: platfromy gamingowe zmienią się wraz z nadejściem VR

Miraflor uważa, że platformy gamingowe będą wciąż podlegać ewolucji, a nawet rewolucji. Dojdzie do niej, gdyż nadejdzie w końcu czas upowszechnienia się wirtualnej rzeczywistości (VR – virtual reality).

20 lat temu powszechne były komputery typu PC. Jeszcze 15 lat temu nie było smartfonów. One pojawiły się ledwie 10 lat temu, a teraz chyba nikt nie wyobraża sobie bez nich życia. Te urządzenia stały się również platformami gamingowymi. Oczywiście smartfony szybko nie znikną, ale pojawi się nowość. Nadejdzie rewolucja. Ona będzie się wiązała z internetem rzeczy i wirtualną rzeczywistością. Dziś nie można dokładnie przewidzieć, jak ta rewolucja będzie wyglądać, ale pewne jest, że ona nadejdzie. Gdy już nadejdzie, niewielu będzie po kilku latach pamiętało, że kiedyś do grania używało się PC lub smartfonów

stwierdził Miraflor.

Miraflor wskazuje, że gra „Pokemon” to tylko wstęp do wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości przez przemysł gier video. Według niego, za kilkanaście lat większość gier będzie wykorzystywała VR i rozszerzoną rzeczywistość.

Zastosowania VR będą tak liczne, a sama technologia tak realistyczna, że to będzie prawdziwy szok dla użytkowników urządzeń mobilnych. Z czasem gracze będą mogli tworzyć własne światy, na bazie znanych gier, by się po nich poruszać

przewiduje Miraflor.

Rynek gier video rośnie jak na drożdżach, a jedną z jego najszybciej rozwijających się gałęzi jest e-sport. Aż trudno sobie dziś wyobrazić, jak wiele możliwości przyniesie rozwój i upowszechnienie się technologii VR – ale z pewnością, gdy już do tego dojdzie, e-sport znacząco na tym skorzysta. Te trendy ukształtują rynek gamingowy i polskie spółki produkujące gry powinny trzymać rękę na pulsie, by wskoczyć w odpowiednim momencie na kolejną falę nowoczesności. Falę, która zapewne wyniesie bardzo wysoko tych, którzy utrzymają się na niej jako pierwsi.

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.