Krajobraz po premierze Sniper 3. Od rekordowych wycen spółek gamingowych wyparowało już 1,6 mld zł | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
17 maj 2017, 07:07

Krajobraz po premierze Sniper 3. Od rekordowych wycen spółek gamingowych wyparowało już 1,6 mld zł

Akcje spółek produkujących gry są od dłuższego czasu pod presją. Wyceniane jeszcze na początku marca 2017 spółki gamingowe notowane na GPW w sumie na 9,2 mld zł są obecnie warte 1,6 mld zł mniej. Powody presji, jaką akcjonariusze wywierają na kursy akcji spółek z branży są dwa. To umacniająca się polska waluta oraz niedawna premiera gry Sniper 3 wydanej przez CI Games.

Sniper 3 odbija się czkawką całej branży

Pogorszenie sentymentu dla całego sektora gamingowego to zasługa m.in. nieudanej premiery gry wyprodukowanej przez CI Games. Od 24 kwietnia, dnia premiery gry, kurs akcji warszawskiego producent gier jest pod silną presją inwestorów i stracił na wartości kilkadziesiąt procent. W zeszłym tygodniu zarząd sam przyznał, że sprzedaż nowej produkcji przebiega poniżej ich oczekiwań. We wtorek DM BOŚ obniżył zaś cenę docelową dla akcji spółki, a ze stanowiska dyrektora finansowego zrezygnował jej dyrektor finansowy.

Zobacz także: CI Games podał wyniki sprzedaży Sniper Ghost Warrior 3

Kłopoty CI Games nie pozostają bez wpływu na pozostałe spółki gamingowe z GPW. Inwestorzy zaczynają rozumieć, że nie każda polska spółka produkująca gry podbije świat. Branża pomimo tego, że bardzo atrakcyjna i wzrostowa, jest też niezwykle konkurencyjna. Wystarczy wspomnieć, że kurs akcji zeszłorocznego debiutanta, Artifex Mundi, znajduje się już ponad 30% poniżej poziomów z IPO. Kłopoty po premierze Real Boxing MANNY PACQUIAO ma też Vivid Games.

Wykres 1: Skumulowana wartość spółek gamingowych notowanych na GPW, rok 2017.

Wykres 1: Skumulowana wartość spółek gamingowych notowanych na GPW, rok 2017.

W sumie od szczytu wycen z marca 2017, kiedy notowane na giełdzie spółki gamingowe były wyceniane na 9,2 mld zł, dzisiaj ich skumulowana wycena jest o ponad 17% niższa. W sumie CD Projekt, 11 Bit, PlayWay, CI Games, Artifex i Vivid Games są obecnie warte 7,6 mld zł, czyli o około 1,6 mld zł mniej.

Silny złoty również nie pozostaje bez wpływu na gaming

Szczyt wycen na spółkach gamingowych miał miejsce jednak w marcu 2017 roku, około miesiąc przed premierą Snipera Ghost Warrior 3.

Wykres 2: Skumulowana wartość spółek gamingowych notowanych na GPW (góra) vs kurs USDPLN (dół), rok 2017.

Wykres 2: Skumulowana wartość spółek gamingowych notowanych na GPW (góra) vs kurs USDPLN (dół), rok 2017.
Wykres 2: Skumulowana wartość spółek gamingowych notowanych na GPW (góra) vs kurs USDPLN (dół), rok 2017.

Przyczyn tego zjawiska należy upatrywać w konsekwentnym spadku wartości amerykańskiej waluty, a właściwie umocnieniu polskiej. Wszystkie polskie spółki gamingowe ponoszą większość kosztów produkcji w krajowej walucie, a przychód generują w USD i Euro. Z naszej wiedzy wynika, że żadna spółka gamingowa nie zabezpieczała się przed ryzykiem walutowym. Przecena USDPLN od początku roku o ponad 11% oznacza mniej więcej taki sam spadek przychodów spółek gamingowych w krajowej walucie. To ogranicza dynamikę wzrostu i przez to wywiera presję na wyceny.

Krótko mówiąc, pod cały sektor zostały podłożone dwie kłody, które mocno podnoszą awersję inwestorów do ryzyka. Zwłaszcza wśród spółek z mniej ugruntowaną pozycją rynkową i finansową w długim terminie może to oznaczać problemy, a już na pewno dużo niższe wyceny.

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.