Pfleiderer Group, wiodący producent płyt drewnopochodnych zaprezentował nową strategię rozwoju biznesu. Spółka zamierza skoncentrować się na intensyfikacji sprzedaży i marketingu w zakresie produktów z wartością dodaną, na poprawie efektywności operacyjnej oraz optymalizacji kosztów i na konkurencyjnym podejściu do zarządzania.
Strategia ma zostać zrealizowana do 2021 r. Jest to kolejny znaczący krok po zeszłorocznym połączeniu spółki wrocławskiej ze swoim właścicielem i przeprowadzeniu integracji biznesu wschodniego i zachodniego. Spółka zapowiada też zwiększenie wypłat dla akcjonariuszy poprzez rozpoczęcie skupu akcji własnych.
Nowa strategia oparta na 5 fundamentach
Zaprezentowana na konferencji nowa strategia Grupy Pfleiderer skupia się na pięciu kluczowych filarach:
Skupienie się na produktach z wyższą wartością dodaną
Pfleiderer zamierza kontynuować zwiększanie działań w zakresie produktów z wyższą wartością dodaną, które wyróżniają spółkę na tle konkurencji. Zarząd zapowiada dalsze rozwijanie portfolio dekorów i powierzchni w oparciu o najnowsze trendy i analizę potrzeb klientów.
Spółka będzie koncentrowała się na efektywnej dywersyfikacji struktury klientów. Zamierza wejść w nowe pod-segmenty działalności i rozszerzyć swój udział w branżach o dużym potencjale.
Poprawa efektywności operacyjnej
Spółka rozpoczęła już wdrażanie programu poprawy efektywności. Celem jest optymalizacji kosztów produkcji i minimalizacji przestojów. Grupa zamierza osiągnąć zwiększenie efektywnego czasu pracy urządzeń oraz wzrost produktywności o 5% do 2019 r. na wszystkich liniach produkcyjnych.
Optymalizacja struktury kosztów
Pfleiderer planuje osiągnięcie oszczędności dzięki lepszemu zarządzaniu zakupami. W tym celu wdraża dedykowany program udoskonalania tego procesu.
Kapitał ludzki
Grupa stawia na poprawę procesów rekrutacji oraz programy wspomagające rozwój zawodowy pracowników. Skupia się także na badaniach satysfakcji z pracy i jej poprawie.
Konkurencyjne podejście do zarządzania
W Grupie Pfleiderer nastąpiła zmiana osób zarządzających. Wprowadzany jest program motywacyjny oparty o realizację celów oraz program rozwoju zawodowego.
Główne cele finansowe wdrożenia strategii Grupa Pfleiderer zamierza osiągnąć do 2021 r. Są to:
- Osiągnięcie przychodów ze sprzedaży na poziomie ok. 1,2 mld euro w 2021 r.
- Osiągnięcie marży EBITDA na poziomie minimum 16% w 2021 r.
- Nakłady inwestycyjne na poziomie średniorocznym 70 mln euro
- Utrzymanie bezpiecznego poziomu zadłużenia (wskaźnik zadłużenia finansowego netto/EBITDA pomiędzy 1,5 i 2)
- Wskaźnik kapitału własnego na poziomie powyżej 30%
- Wypłata dywidendy w wysokości do 70% zysku netto
Dobra sytuacja rynkowa to większe wypłaty dla akcjonariuszy
Spółka wciąż kontynuuje proces połączenia firm i przeprowadza dalszą restrukturyzację kosztów. Sprzyja jej sytuacja rynkowa i wzrost PKB. Na kluczowych dla Pfleiderer rynkach, czyli w Polsce i Krajach DACH, prognozowany przez Komisję Europejską wzrost PKB wynieść ma odpowiednio 3,1% i 1,8%. Wzrostowi biznesu Pfleiderera sprzyjają też nowe inwestycje w budownictwie mieszkaniowym w Polsce oraz w Niemczech.
Chciałbym podkreślić istotność wzrostu PKB ponieważ wiąże się z rozwojem branży budowlanej. Wzrost PKB jest trendem stabilnym. Wiąże się z rozwojem branży budowlanej, a nowe budowy wymagają nowych mebli i dekoracji wnętrz. Dzięki temu mamy dobrą bazę do dalszego wzrostu naszego biznesu. Rozwój branży meblowej nie tyczy się tylko Polski i Niemiec, ale też Francji i Włoch.
Dobra sytuacja i pozytywne perspektywy rozwoju sprawiają, że zarząd podtrzymuje dotychczasową politykę dywidendową wypłaty do 70% zysku netto. Ponadto zamierza rozszerzyć wartość tegorocznej wypłaty dla akcjonariuszy poprzez rozpoczęcie skupu 5% akcji własnych.