CD PROJEKT ma 650 mln zł gotówki. Zawdzięcza to temu, że robi dobre gry, PO PROSTU! | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
22 mar 2018, 18:23

CD PROJEKT ma 650 mln zł gotówki. Zawdzięcza to temu, że robi dobre gry, PO PROSTU!

W 2017 roku CD PROJEKT zarobił 200 mln zł przy 463 mln zł przychodu. Rentowność robi wrażenie tym bardziej, że spółka w 2017 roku nie miała żadnej wielkiej premiery gry. Ponosiła natomiast rekordowe w swojej historii nakłady na produkcję związaną z pracami nad Cyberpunk 2077 i GWINT. To nie wszystko. Warszawska spółka gamingowa może pochwalić się też rekordowym poziomem gotówki, aż 647,5 mln zł i to pomimo przeznaczenia na dywidendę w 2017 roku 100 mln zł. Wszystko zawdzięcza temu, że robi dobre gry – po prostu.

33 mln sprzedanych egzemplarzy gry Wiedźmin

33 mln egzemplarzy gry Wiedźmin 1, 2 i 3 do tej pory sprzedał CD PROJEKT. A to na pewno nie koniec. Od kilku lat chodzę na konferencje wynikowe spółki i zarząd ma zawsze jeden przekaz. Dobre gry sprzedają się latami! I tak Wiedźmin 2 do tej pory sprzedał się cztery razy lepiej niż Wiedźmin 1. Wiedźmin 3 natomiast, wraz z dodatkami, sprzedał się 15 razy lepiej niż Wiedźmin 2. Najciekawsze jest jednak to, że wszystkie trzy części gry dalej się cały czas sprzedają i tak będzie jeszcze przez długi czas.
 

Wiedźmin sprzedaż

źródło: prezentacja CD PROJEKT z wyników w 2017 roku

W towarzystwie dobrze sprzedających się gier Wiedźmin 3 ma dużą przewagę nad swoimi poprzednikami. Po pierwsze został ostatnio uznany przez Gameinformera, czyli najstarsze pismo na temat gier na świecie, za najlepszą grę wszech czasów. Po drugie, jest pierwszą grą CD PROJEKT dostępną w formie cyfrowej zarówno na PC, XBOX jak i Play Station. To znacząco zwiększa potencjał jej dystrybucji.
 

Wiedźmin dystrybucja cyfrowa

źródło: prezentacja CD PROJEKT z wyników w 2017 roku

O ile w roku premierowym, czyli 2015, trzecia część sagi sprzedawała się głównie w formie pudełkowej (71%), tak w 2017 roku rządzi forma cyfrowa (75%). To o tyle ważne, że praktycznie nie wiąże się ona już z żadnymi kosztami. Stąd marża jaką osiąga CD PROJEKT. Forma cyfrowa jest też łatwiej dostępna i coraz bardziej powszechna i dlatego Wiedźmin 3 będzie się jeszcze sprzedawała dłuuugo, bardzo długo.

Zobacz także: CD PROJEKT kupuje studio deweloperskie Strange New Things z Wrocławia

650 mln zł w gotówce na koncie CD PROJEKT

Model biznesowy jest prosty jak schemat gwoździa. Robimy dobre gry, których stworzenie dużo kosztuje. Każda kolejna sprzedaje się przez wiele lat i generuje przychody na tworzenie kolejnej, jeszcze lepszej. Najważniejsze jest jednak w tym wszystkim to, że to muszą być naprawdę dobre gry. Takie które będą się sprzedawać przez 10 lat, jak Wiedźmin 1, a nie tylko krótko po premierze. Jak to się przekłada na gotówkę w praktyce?
 

Wiedźmin gotówka

źródło: prezentacja CD PROJEKT z wyników w 2017 roku

W 2010 roku, przed premierą Wiedźmina 2, CD PROJEKT był na sporym minusie. Działalność finansował dużym jak na ich ówczesne możliwości kredytem. Spółka co nie jest tajemnicą miała problemy z płynnością. W 2011 roku, po premierze drugiej części gry, udało im się z wygenerowanych wpływów znacznie ograniczyć zadłużenie. 2012 rok to już moment w którym CD PROJEKT wychodzi netto pod względem gotówki kilka milionów na plus. Przychody ze sprzedaży Wiedźmina 2 spółka inwestuje w produkcję Wiedźmina 3.

Prawdziwy przełom nastąpił jednak w 2015 roku. W tym samym w którym premierę miała trzecia część sagi. Wtedy spółka osiągnęła rekordowe przychody, które przełożyły się na wzrost gotówki na jej koncie. Na koniec 2017 roku, czyli dwa lata po premierze Wiedźmina 3, CD PROJEKT wciąż świetnie zarabia. Pomimo dużych nakładów na produkcję Cyberpunk 2077 i gry GWINT, na koniec 2017 roku spółka ma 647,5 mln zł w gotówce. To robi wrażenie tym bardziej, że spółka wypłaciła swoim akcjonariuszom 100 mln zł w formie dywidendy. Cyberpunk 2077 będzie kolejnym elementem tej układanki. Kolejną jeszcze ambitniejszą produkcją, która w założeniu ma być jeszcze lepsza i bardziej zyskowna od poprzednich. Zostanie wydana wtedy, kiedy zarząd uzna, że jest naprawdę dobra – lepsza od Wiedźmina 3.

GWINT, czyli powtórka strategii, ale w formie serwisu

Z wysyłanych przez zarząd od dłuższego czasu sygnałów widać, że stosowany skutecznie model biznesowy przez CD PROJEKT można wznieść na jeszcze wyższy poziom. Oprócz oferowania gier w formie singleplayer płatnych z góry, można rozwijać platformy w postaci game as a service. Grasz za darmo, ale możesz dokupywać sobie różne elementy czy rozgrywki. To właśnie dlatego CD PROJEKT stawia na projekt GWINT i rozwój GOG Galaxy. Platforma dystrybucji cyfrowej GOG ma głównie służyć rozwojowi nowej „nogi biznesowej”. Sprzedaży własnych produktów i obsługą silnika rozgrywek w ramach platform game as a service.
 

GOG

źródło: prezentacja CD PROJEKT z wyników w 2017 roku

Co prawda nie padły żadne konkretne kwoty, ale na konferencji wynikowej zarząd CD PROJEKT zapewniał, że za większość generowanych przez GOG Galaxy przychodów ze sprzedaży produktów własnych w 2017 roku odpowiadał właśnie GWINT. Przy czym przychody z gry są dodatkowo rozpoznawane również po stronie producenta, czyli CD PROJEKT RED.

Oczywiście możemy narzekać, że to trochę mało i mogło być więcej! Dzięki temu jednak, że świetnie sprzedają się gry Wiedźminy 1, 2, 3 spółka ma czas na dopracowywanie produktu, a akcjonariusze nie mają się czym martwić. GWINT to w pewnym stopniu pionier i odpowiednik Wiedźmina 1, ale w wersji game as a service. Z tego punktu widzenia jest już nieźle, bo gra na siebie zarabia i pozytywnie dokłada się do przychodów i wyników CD PROJEKT. Robi to pomimo, że wciąż pozostaje w wersji beta. Ma coraz lepszy balans i coraz lepiej się monetyzuje. Spółka ma pomysł jak ją dalej rozwijać i będzie to robić. Jeszcze w tym roku produkcja ma wyjść z wersji beta.

To jednak dopiero pierwszy krok w budowie kolejnej nogi biznesowej CD PROJEKT, wokół GOG Galaxy. To w połączeniu z pierwszą nogą biznesową, w postaci strategii wydawania coraz lepszych gier typu AAA, sprawia, że moment w którym CD PROJEKT będzie miał na koncie 1 mld zł jest tylko kwestią czasu, bliższą niż dalszą.

Zobacz także: „W tej chwili wszyscy pracujemy nad Cyberpunkiem 2077 i GWINTEM” – relacja z czatu z zarządem CD PROJEKT

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.