Relacja czatu z zarządem Grupy Ambra: Zamierzamy zarabiać na rosnącym rynku wina i alkoholi premium i zwiększać wypłaty dywidend odpowiednio do wzrostu wyników
Obrazek użytkownika Czaty
09 lis 2021, 16:00

„Zamierzamy zarabiać na rosnącym rynku wina i alkoholi premium i zwiększać wypłaty dywidend odpowiednio do wzrostu wyników” - relacja czatu z zarządem Grupy Ambra

We wtorek, 9 listopada 2021 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I kwartał 2021/2022 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o sytuację na rynku wina, rozwój produktów, działalność na rynkach zagranicznych oraz politykę dywidendową.

W spotkaniu wzięło udział 560 osób, a zarząd odpowiedział na 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem zarządu, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania porozmawiamy o wynikach finansowych spółki za I kwartał 2021/2022 roku.

 

Spotkanie rozpocznie się we wtorek, 9 listopada 2021 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Witamy serdecznie na kolejnym spotkaniu po publikacji wyników i zapraszamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz

Jaki wpływ na wyniki Grupy Ambra może mieć ostatnie podniesienie akcyzy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na rynku polskim, gdzie ma miejsce podwyżka akcyzy będziemy starali się poprzez dopasowanie cen sprzedaży skompensować te obciążenia, podobnie zresztą jak cała branża alkoholowa.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Czy spółka zamierza wypłacać rosnące dywidendy w najniższych latach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tak, zamierzamy zarabiać na rosnącym rynku wina i alkoholi premium i zwiększać wypłaty dywidend odpowiednio do wzrostu wyników.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak zarząd spółki odbiera ostatnie przejęcie Maspexu, oczywiście w relacji do Ambry? Czy to może mieć znaczenie dla przyszłych wyników firmy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Mając na uwadze odmienne w zdecydowanej większości portfolio i segmenty rynkowe prowadzonej działalności oceniamy wpływ tego przejęcia jako neutralny.

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr D

Jaki jest szacowany czas zwrotu inwestycji w fotowoltaikę i szacunkowo o ile obniży koszty firmy.

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Szacowany czas zwrotu zależy m.in. od kształtowania się cen energii elektrycznej w kolejnych latach. Oczekujemy zwrotu w okresie 8-10 lat. Obniżka kosztów zakupu energii to kilkaset tysięcy złotych. Zostanie ona częściowo skompensowana wzrostem kosztów amortyzacji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wzrosła cena wina bazowego ze zbiorów w 2021 r.? Czy mocno uderzy to w marżę?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Ceny wina wzrosły dwucyfrowo i będziemy uwzględniać to w przygotowaniu naszych cen sprzedaży na rok 2022.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Mam pytanie dotyczące wyceny zapasów w bilansie i rozliczenie marży w rachunku wyników. Czy zapasy w bilansie są wykazane w rzeczywistych poniesionych kosztach zakupu, a sprzedaż rozliczana na podstawie reguły FIFO?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Zapasy są wykazane w bilansie w rzeczywistych kosztach zakupu, sprzedaż rozliczamy wg kosztów rzeczywistych każdej sprzedanej partii produkcyjnej. Koszty zakupu powiększane są o narzut pośrednich kosztów produkcji, co przy zwiększeniu się stanu zapasu wyrobów gotowych poprawia wynik finansowy, a przy ich spadku pogarsza ten wynik.

Obrazek użytkownika Anonim
Bolek

Jak podwyżka akcyzy wpłynie na rynek alkoholi? Spodziewacie się przesunięć konsumpcji między rodzajami trunków?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dla wszystkich segmentów wzrost akcyzy stanowi obciążenie. Oczywiście największy efekt cenotwórczy odnosi dla segmentów ekonomicznych. Oczekujemy więc, że relatywnie zwiększy się konkurencyjność produktów premium.

Obrazek użytkownika Anonim
Czarls

Dzień dobry,
co Pan powie na wypłatę dywidendy dwa razy w roku?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie planujemy wypłat dwa razy w roku. Cykl naszego planowania biznesu i inwestycji odbywa się w okresach rocznych, a poziom dywidendy jest z tym ściśle powiązany.

Obrazek użytkownika Anonim
As

Dzień dobry,

 

Jakie wino poleca Pan prezes jako prezent na zbliżające się Święta?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie znając upodobań smakowych osoby obdarowanej pewnym kandydatem wydaje się być zawsze dobry szampan.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Czy proces podwyższania cen będzie kontynuowany w kolejnych kwartałach?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Presja płynąca z rosnących cen surowców i opakowań oraz wzrost akcyzy spowodują wzrosty cen sprzedaży w całym sektorze, który zresztą wkracza właśnie w okres negocjacji nowych kontraktów z odbiorcami na rok 2022.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Biorąc pod uwagę rosnące koszty kapitału w regionie, i mocną pozycję finansową spółki, czy zwiększa to prawdopodobieństwo pojawienia się okazji i chęci do przejęć?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nasze akwizycje nie mają charakteru okazyjnego. Przede wszystkim bierzemy pod uwagę dopasowanie ewentualnego celu do naszej strategii biznesowej i możliwość zwiększenia wartości przejmowanego biznesu. Stąd nie oczekujemy, żeby wzrost kosztów kapitału wpłynął znacząco na naszą aktywność akwizycyjną.

Obrazek użytkownika Anonim
M.

Co to są wydatki trademarketingowe, których niższy poziom (jak piszecie w raporcie) wpłynął na wyższą marżę brutto ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Te wydatki dotyczą akcji promocyjnych realizowanych w punktach sprzedaży we współpracy z partnerami handlowymi.

Obrazek użytkownika Anonim
Marcin P.

Czy czynniki wpływające w I kw. na wzrost w Czechach i w Rumunii są takie same jak w poprzednich kwartałach ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tak, najszybciej rosnące marki to MUCHA SEKT i ZAREA, które zwiększają swoje udziały rynkowe.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Które rodzaje kosztów mogą rosnąć najszybciej w najbliższym czasie?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Źródła rosnących kosztów są powszechnie znane: nośniki energii, ceny surowców przekładają się na wiele wyrobów przemysłowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomek

Czy nadchodzące zmiany podatkowe znacząco wpłyną na spółkę w 2022 roku? Jeżeli tak, to czy negatywnie czy pozytywnie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W złożonym obrazie rosnących obciążeń podatkowych, danin oraz składek scenariusze wpływu na rynek i zachowania konsumentów są coraz mniej przewidywalne.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w najbliższej przyszłości planowane jest poszerzenie zakresu marek oferowanych na rynku polskim ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Jesteśmy w fazie wdrażania projektów wprowadzonych w ostatnim okresie, które nadal mają potencjał wzrostu CIN&CIN Free, Winiarnia Zamojska i kilka innych. Będziemy koncentrowali się na wykorzystaniu potencjału tych projektów oraz pozostałych marek.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W jakim stopniu inflacja wpływa na podwyżki cen produktów Ambry

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Inflacja, powoduje wzrost wszystkich bez mała kosztów i wymagać będzie również podwyżek cen sprzedaży po stronie wszystkich producentów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy "gospodarka niedoborów wszystkiego" w jakiś sposób dotyka lub może dotknąć spółkę?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Jak dotąd udaje się nam radzić z zaopatrzeniem naszych procesów produkcyjnych oraz importu w produkty do sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie czynniki wpływają na taki szybki wzrost w Czechach i zwiększanie udziału w rynku Mucha Sekt? Polityka cenowa, marketing?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

MUCHA SEKT okazała się bardzo wartościową propozycją dla czeskich konsumentów startując kilka lat temu z pozycji zerowej. Dzisiaj jest już marką zauważalną, ale nadal nie jest liderem na rynku wina musującego w Czechach. Dociera do coraz to nowych konsumentów i zdobywa uznanie. Nie stoją za tym nadzwyczajne działania w zakresie ceny, a wydatki marketingowe są raczej na niskim poziomie.

Obrazek użytkownika Anonim
Bolek

Wg GUS we wrześniu inflacja alkoholi to tylko 2,7% rdr, dużo mniej niż inflacja CPI 5,7%. Czy spodziewacie się, że wzrost akcyzy zostanie wykorzystany przez branże do ukrycia "normalnych" podwyżek cen?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wzrost akcyzy jest tylko jednym z rosnących kosztów. Rosną przecież ceny surowców i materiałów, w tym wina, koszty wynagrodzeń, usług, etc. Podwyżki cen muszą uwzględniać wszystkie te czynniki, nie tylko akcyzę.

Obrazek użytkownika Anonim
Bolek

Co ze sprzedażą w 4Q? Spodziewacie się kupowania na zapas przed wprowadzeniem akcyzy?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie obserwujemy takich zjawisk na naszym rynku.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak idzie sprzedaż win bezalokoholowych?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dobrze. Musujący CIN&CIN Free jest liderem nowego segmentu. Wprowadzone w minionym roku "wina" szczepowe Cabernet Sauvignon i Sauvignon Blanc miały udany start i obiecujące perspektywy na rok 2021/2022. Również w CENTRUM WINA warianty bezalkoholowe szybko rosły.

Obrazek użytkownika Anonim
Adam

Jak obecnie wygląda popyt z HORECA w porównaniu do popytu sprzed pandemii i czy może się zwiększyć w najbliższym roku. Jeśli tak, to dlaczego miałoby się tak stać

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Popyt konsumenta do gastronomii wrócił. trochę trudniej jest branży odbudować działalność operacyjną po długim okresie zamknięcia. Negatywnie wpływa również niepewność sytuacji związanej z COVID-19 w najbliższych miesiącach. W każdym razie nasza sprzedaż wróciła do poziomu bliskiego 2019 r.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Po raz kolejny gratuluję wyników - ja nie mam więcej pytań :)

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Dziękujemy zatem za zadane pytania i uznanie.

Obrazek użytkownika Anonim
Kazik

Bierzecie pod uwagę w przyszłości skup akcji własnych , oprócz dywidendy?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie planujemy skupu akcji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w 2022 będą otwarcia nowych sklepów Centrum Wina? Jaki jest udział spółki w tym segmencie rynku wina?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie są dostępne dane na temat tego segmentu rynku wina. Nie mamy na dzień dzisiejszy konkretnych otwarć w przygotowaniu lub w toku. Nie wykluczamy, że na przestrzeni roku 2021/2022 takie projekty się pojawią.

Obrazek użytkownika Anonim
GG

Jeszcze w zakresie akwizycji. Czy w 2022 roku są realne jakieś projekty tego rodzaju? Co by to mogło być - wina, alkohole mocne, dystybucja?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wszystkie wymienione w pytaniu segmenty są przez nas monitorowane. Decydujące są dla nas możliwości zwiększania wartości przejętych aktywów i ich zgodność ze strategią spółki

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w związku z tym, że jest duża szansa na w pełni normalne lato w 2022 roku planujecie powrót do takich aktywności promocyjno/sprzedażowych jak przed pandemią? Koncerty, mocniejszy makreting?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Planowanie sezonu letniego na poziomie operacyjnym rozpocznie się w pierwszych tygodniach po Nowym Roku. Wtedy również i sytuacja epidemiczna i wyniki sezonu świątecznego będą dawały lepsze podstawy do planowania.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy sprzedaż internetowa alkoholu w Czechach i Rumunii jest dozwolona? Jeśli tak, czy rentowność tego kanału jest wyższa?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Sprzedaż alkoholu przez internet jest w Czechach jak i na wielu innych rynkach dozwolona. Rentowność jest podobna do tej osiąganej przez nasze sklepy w galeriach handlowych w Pradze.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy rozważają Państwo rozszerzenie sprzedaży na kolejne kraje?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Prowadzimy sprzedaż eksportowa do szeregu krajów, jednak nie stanowi ona istotnego udziału w naszych przychodach.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy za wszystkie pytania i do zobaczenia na kolejnym spotkaniu po wynikach półrocznych. Serdecznie pozdrawiamy!

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.