Nextbike Polska podsumowuje wyniki za III kw. 2018 r. | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
15 lis 2018, 09:45

Nextbike Polska podsumowuje wyniki za III kw. 2018 r.

Nextbike Polska S.A. – lider w dostarczaniu i prowadzeniu samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce – opublikował wyniki finansowe za 1-3Q 2018. W tym okresie raportowane przychody spółki wyniosły 40,5 mln PLN (wobec 30,2 mln PLN w 1-3Q 2017), EBITDA 10,3 mln PLN (wobec 11,7 mln PLN przed rokiem), a zysk netto 0,4 mln PLN (wobec 3,9 mln PLN rok wcześniej). Dla ułatwienia porównywalności wyników finansowych i analizy trendów spółka prezentuje dane znormalizowane, uwzględniające równomierną alokację zarówno skumulowanych przychodów, jak i marży ze zrealizowanych dostaw w poszczególnych latach kontraktu (Nextbike Polska zawiera dwa typy umów z jednostkami samorządu terytorialnego: o usługę, w których przychody i marża z kontraktu rozpoznawane są liniowo w okresie kontraktu, oraz o dostawę, gdzie przychody i marża rozpoznawane są w okresie dostawy). Znormalizowane skonsolidowane przychody za 1-3Q2018 wynoszą 42,2 mln PLN (wobec 29,1 mln PLN w 1-3Q2017), a znormalizowana skonsolidowana EBITDA 10,8 mln PLN wobec 11 mln PLN rok wcześniej.

  • podsumowanie 1-3Q 2018: 40,5 mln PLN przychodów, 10,3 mln PLN EBITDA i 0,4 mln PLN zysku netto
  • 15 tys. rowerów miejskich we flocie na koniec września 2018, wzrost o 27% r/r
  • w wynikach widoczny efekt nietypowego terminarza uruchomień w br. – w samym 3Q 2018 18,8 mln PLN przychodów, 5,9 mln PLN EBITDA i 1,8 mln PLN zysku netto;
  • kolejne ok. 8,8 tys. rowerów zabezpieczone na dzień publikacji raportu w wygranych przetargach i rozbudowach istniejących systemów o rowery miejskie i sponsorskie na łączną kwotę blisko 115 mln PLN brutto
  • ok. 2,8 tys. rowerów z powyższej sumy zasili flotę Nextbike Polska jeszcze w br. – będzie to 50% prognozowanego na 2018 przyrostu floty
  • wzrost udziału przychodów ze źródeł prywatnych do 27% (wobec 25% w 1-3Q 2017)

W samym 3Q 2018 Nextbike pokazał solidne wyniki: 18,8 mln PLN przychodów (wobec 11,9 mln PLN w 3Q 2017), 5,9 mln PLN EBITDA (wobec 5,6 mln PLN rok wcześniej) i 1,8 mln PLN zysku netto (wobec 2,5 mln PLN przed rokiem). W wynikach 3Q i 1-3Q2018 widoczny jest efekt nietypowego terminarza uruchomień systemów w bieżącym roku – większość z nich przypada na drugą połowę roku. Wzrost przychodów jest bezpośrednim efektem zwiększenia się floty w wyniku wygranych przetargów i rozbudowy systemów w ramach kontraktów kontynuowanych oraz wzrostu sprzedaży komercyjnej m.in. przychodów z reklamy, a także stale zwiększających się przychodów ze sprzedaży stacji rowerowych finansowanych przez podmioty prywatne. Nextbike Polska konsekwentnie realizuje strategię zwiększanie udziału sprzedaży do odbiorców prywatnych. Udział tego segmentu w przychodach ogółem wzrósł z 25% w 1-3Q2017 r. do 27% w 1-3Q2018 r. Jednocześnie, szczególnie w 1H 2018, obserwowany był wzrost kosztów operacyjnych skorelowany ze wzmocnieniem struktur Spółki i wzrostem kosztów na bieżące serwisowanie i relokowanie rowerów, a także z przygotowaniem do uruchomień systemów planowanych na 2H 2018. Nextbike w wyniku wygranych przetargów do końca 2018 roku dołoży do swojej floty jeszcze ok. 2,8 tys. rowerów, czyli 50% prognozowanego na 2018 przyrostu floty. Łącznie, na dzień publikacji raportu za 3Q 2018 w już wygranych przetargach na kwotę blisko 115 mln PLN zabezpieczone jest ok. 8,8 tys. rowerów.

Zgodnie z opublikowaną prognozą Nextbike Polska przewiduje, że liczba rowerów we flocie Spółki wynosić będzie na koniec 2018 roku rekordowe 17,8 tys., co oznacza wzrost o 46% w ujęciu rok do roku. W ślad za wzrostem floty dynamicznie wzrosną przychody Spółki o 62% do 70,5 mln PLN. EBITDA zwiększy się w tym czasie o 5% do 16,4 mln PLN. Szacunki przychodów ze sprzedaży oraz liczby rowerów sporządzone zostały m.in. w oparciu o umowy zawarte przez Emitenta z jednostkami samorządu terytorialnego oraz z uwzględnieniem przychodów od klientów komercyjnych. Prognozowany wynik EBITDA zakłada, że warunki prowadzenia działalności w drugim półroczu 2018 roku nie zmienią się w istotny sposób w stosunku do sytuacji bieżącej.

„W tym roku mamy do czynienia z nietypowym, na tle lat poprzednich, harmonogramem uruchomień systemów rowerów miejskich, co ma bardzo istotny wpływ na rozkład wyników finansowych w poszczególnych kwartałach. Większość uruchomień przypada na drugie półrocze, którego wyniki według naszych prognoz – co widać już po danych za 3Q 2018 – będą znacznie lepsze, niż wyniki opublikowane w pierwszym półroczu br. W przeszłości końcówka roku była okresem wygaszania działalności systemów i momentem na podsumowania zakończonego sezonu, a w tym roku to właśnie na okres przedświąteczny przypadną nam inauguracje dwóch największych systemów. Mam tu na myśli System Roweru Metropolitalnego w Trójmieście „Mevo” za kwotę nieco ponad 40 mln PLN brutto – największy system rowerowy w pełni oparty na sprzęcie z napędem wspomaganym elektrycznie – oraz „Rowerowe Łódzkie” – pierwszy w Polsce, regionalny system bikesharingowy, łączący dwa środki transportu: rower i pociąg – o wartości 24 mln PLN brutto. Czeka nas więc intensywny czwarty kwartał, co powinno pozytywnie przełożyć się na wyniki finansowe tego okresu i zapewnić realizację naszej tegorocznej prognozy, oraz ekscytująca perspektywa roku 2019. Rozpoczniemy go z rekordową flotą ok. 23 tys. rowerów i mocnymi ambicjami powalczenia o dalszy wzrost udziału przychodów ze źródeł prywatnych"

mówi Robert Lech, prezes zarządu Nextbike Polska S.A.

O spółce

Nextbike Polska jest niekwestionowanym numerem jeden na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby rowerów (84% udział rynkowy). Nextbike dziś operuje flotą ok. 15 tys. rowerów w ponad 40 miastach i jest operatorem systemów rowerów miejskich w m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. W tym roku Nextbike Polska wdrożył pierwszy system rowerowy za granicą – w fińskim mieście Turku. Nextbike jest jedną z pierwszych firm w Polsce wpisujących się ogólnoświatowy trend gospodarki współdzielenia („sharing economy” / „nie musisz posiadać, żeby korzystać”). Infrastruktura i usługa dostarczana przez spółkę pomaga zrównoważyć transport publiczny w polskich miastach i wspierać je w rozwiązywaniu problemów z korkami, hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.

Nextbike Polska należy do portfela LARQ S.A. (giełdowy podmiot bezpośrednio oraz poprzez LARQ Growth Fund I FIZ kontroluje 67,8% akcji, 17,9% należy do niemieckiego partnera Nextbike GmbH a 14,3% - do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych).

Źródło: spółka, #NXB

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości