Grupa ZUE optymistycznie patrzy na wyniki w 2020 roku, chce rozbudować portfel zamówień - poinformował PAP Biznes prezes Wiesław Nowak. Prace na kontraktach są realizowane bez opóźnień, a ceny materiałów do budowy kolei nie wzrosły. Spółka rozważa inwestycje w maszyny w drugiej połowie roku.
"Chcemy zwiększyć portfel zamówień, przymierzamy się do większych i mniejszych kontraktów. Szacujemy nasze możliwości przerobowe na poziomie 1 mld zł rocznie, dlatego chcemy nadal rozbudowywać nasz backlog" - powiedział PAP Biznes prezes ZUE.
Portfel zamówień ZUE wynosi ok. 1,8 mld zł. Od początku 2020 roku grupa pozyskała nowe kontrakty o łącznej wartości ok. 114 mln zł netto, w tym ok. 58 mln zł to kontrakty miejskie. Obecnie ZUE uczestniczy w postępowaniach przetargowych, których łączna wartość szacowana jest na kwotę ok. 2 mld zł. Grupa z optymizmem patrzy na resztę 2020 roku.
"Marże na kontraktach nam się poprawiają, staramy się także o poprawę marż na trudnych kontraktach z lat 2016 i 2017. Patrzymy optymistycznie na wyniki w 2020 roku. Wierzymy, że epidemia nam nie przeszkodzi w realizacji celów, które sobie założyliśmy" - powiedział prezes Nowak.
Strata netto grupy ZUE w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 0,7 mln zł, podczas gdy rok wcześniej strata wynosiła 0,9 mln zł. Grupa odnotowała w tym czasie 152,3 mln zł przychodów wobec 194,8 mln zł rok wcześniej. Zysk brutto na sprzedaży wzrósł do 5,7 mln zł z 4,1 mln zł rok wcześniej.
"Na wyniki pierwszego kwartału grupy wpływ miały strata naszego biura projektowego, które zostało poszkodowane w związku z epidemią, zatrzymanymi procesami administracyjnymi oraz mniejszą sprzedażą spółki handlowej" - powiedział prezes Nowak.
"Pierwszy kwartał tradycyjnie w budowlance jest gorszy, a ponadto w styczniu i lutym, jak co roku, przeprowadzaliśmy prace modernizacyjne i remontowe naszych maszyn i sprzętów, co jest kosztochłonne" - dodał.
Zdaniem prezesa, sektor budownictwa infrastrukturalnego to jeden z niewielu sektorów, które nie zostały dotknięte pandemią.
"Nie podjęliśmy działań oszczędnościowych na wynagrodzeniach pracowników ani na inwestycjach odtworzeniowych, a wręcz zastanawiamy się nad zakupem kilku maszyn w drugiej połowie roku. Zwiększyliśmy także zatrudnienie" - powiedział Wiesław Nowak.
Jak wskazał, prace na kontraktach są realizowane bez większych przeszkód.
"Żadna z budów nie stanęła. Jedyne ograniczenia na budowach były związane ze zmianą organizacji pracy, aby zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom i firmom współpracującym w czasie pandemii. Dzięki temu udało nam się uniknąć zarażenia i kwarantanny. Prace realizujemy normalnie, bez opóźnień" - powiedział prezes Nowak.
"Ceny materiałów strategicznych, np. podkładów kolejowych, szyn nie wzrosły. Nie mieliśmy też większych problemów z terminowością dostaw" - dodał.
Prezes wskazał, że przetargi planowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego, są ogłaszane zgodnie z zapowiedziami. Spowolnieniu uległo z kolei rozstrzyganie przetargów.
"Krajowa Izba Odwoławcza zawiesiła działalność i nie prowadziła postępowań, co przedłużało podpisywanie umów w tych przetargach, w których oferenci nie akceptowali rozstrzygnięcia zamawiającego i składali odwołania do KIO. Teraz ta sytuacja się poprawia" - powiedział Nowak.
Jego zdaniem, w tym roku jest jeszcze możliwość pozyskiwania zleceń do realizacji w najbliższych latach.
"W przyszłym roku PKP PLK zapowiada ogłaszanie przetargów z kolejnej perspektywy unijnej. Mamy nadzieję, że tak będzie, jak zapowiada zamawiający, gdyż doświadczenia z poprzedniego przełomu perspektyw unijnych nie były dla rynku dobre" - powiedział prezes ZUE.
Spółka jest zainteresowana również samorządowymi kontraktami, chce pozyskać więcej umów na rynku tramwajowym. Zarząd czeka na rozstrzygnięcie przetargu tramwajowego w Szczecinie, gdzie ZUE złożyło najkorzystniejszą ofertę.
"W przypadku rynku samorządowego na ten moment żaden interesujący nas przetarg nie został wycofany z wokandy przetargowej. Te przetargi, które miały być ogłoszone, są na platformie przetargowej" - powiedział prezes Nowak.
"Bardzo interesujące jest dla nas największe aktualnie zadanie tramwajowe na rynku - IV etap budowy, a następnie utrzymania przez okres 20 lat Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z formule PPP, gdzie wspólnie z Motą Engil i partnerem finansowym zakwalifikowani jesteśmy w formule spółki celowej do ostatniego etapu, tj. złożenia wiążących ofert" - dodał.
Prezes poinformował, że zakwalifikowanych do ostatniego etapu jest łącznie trzech oferentów i w ciągu dwóch miesięcy powinno mieć miejsce składanie ofert cenowych.
"Jesteśmy również wśród dwóch potencjalnych wykonawców prac modernizacyjnych i rozbudowy dla zakładu naprawy taboru Tramwajów Warszawskich” - powiedział Wiesław Nowak.
"Na razie ten rynek wygląda dobrze. Trudno ocenić jak rynek samorządowy będzie wyglądał w przyszłym roku, bo sytuacja finansowa miast wskutek epidemii znacznie się pogorszyła, a niektóre z nich mówią o ograniczaniu inwestycji. Jeśli z miast zostanie zdjęty limit zadłużania się to przetargi nadal będą ogłaszane" - dodał.
Grupa ZUE zajmuje się projektowaniem i realizacją w formule generalnego wykonawstwa usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spółka jest notowana na GPW w Warszawie od 2010 roku.
(PAP Biznes), #ZUEsar/ ana/