Ferro planuje w 2021 r. nakłady inwestycyjne na poziomie ok. 15 mln zł, a w 2022 r. CAPEX ma być istotnie wyższy - poinformowali przedstawiciele zarządu podczas wtorkowej wideokonferencji. Otwarcie nowego centrum logistycznego, które prawdopodobnie będzie znajdować się w Rumunii, planowane jest w pierwszym kwartale 2023 r.
"Sygnalizujemy CAPEX ok. 15 mln zł (w 2021 r. bez uwzględnienia zapłaty za Termet i Tester - PAP) (...). Oczywiście jest on większy niż bywał dawniej przede wszystkim dlatego, że mamy nowe spółki produkcyjne w grupie i tam środki na odtwarzanie procesów produkcji muszą być zagwarantowane, ale także dlatego, że niektóre projekty, do których się przymierzaliśmy - albo nie odpowiadały nam oferty, które otrzymaliśmy albo przesuwaliśmy uwagę w innym kierunku (...), więc nie realizowaliśmy pewnych zadań, które mogły poczekać. To powoduje, że w tym roku mamy 15 mln zł, a w 2022 r. ten CAPEX jest istotnie wyższy" - powiedział prezes Wojciech Gątkiewicz.
W lutym Ferro objęło kontrolę nad działającymi w obszarze źródeł ciepła spółkami Termet i Tester.
Jak poinformował we wtorek prezes, w związku z rosnącą skalą działalności Ferro zwiększa zatrudnienie i jego skala przekroczyła 900 osób. Ponadto, model działalności magazynowania i logistyki oparty o trzy centra magazynowe - dwa w Polsce i jedno w Czechach - jest zdaniem zarządu niewystarczający, jeśli chodzi o przyszłe potrzeby grupy.
W poniedziałkowym komunikacie Ferro informowało, że w związku z ekspansją geograficzną planuje otwarcie kolejnego centrum logistycznego, biorąc pod uwagę m.in. strategiczne kierunki planowanego rozwoju i oczekiwane tempo wzrostu sprzedaży na poszczególnych rynkach. Spółka podawała, że zarząd skłania się ku lokalizacji centrum w Rumunii.
We wtorek prezes poinformował, że przyszłoroczny CAPEX zakłada m.in. nakłady związane z uruchomieniem nowego magazynu.
"Pracujemy nad projektem poprawy i zoptymalizowania procesów logistycznych - jednym z jego elementów jest uruchomienie magazynu, centrum logistycznego, co pozwoli nam skrócić terminy realizacji dostaw i poprawić obsługę klienta (...). Nie będą to nasze własne aktywa - będziemy współpracować z operatorem logistycznym, wynajmować powierzchnię magazynową, ale cały zespół pracowników będzie nasz" - powiedziała wiceprezes Aneta Raczek.
"Data planowanego uruchomienia to jest dopiero pierwszy kwartał 2023 r. (...) Musimy się do tego bardzo dobrze przygotować - jest to duże wyzwanie od strony operacyjnej, planistycznej" - oceniła.
Prezes Gątkiewicz dodał, że termin otwarcia centrum logistycznego związany jest z wdrożeniem oprogramowania ERP (ang. Enterprise Resources Planning - PAP).
"Chcielibyśmy, aby nowy magazyn był wpinany już do nowego systemu. Wdrożenie będzie się toczyło w 2022 r., więc najbardziej korzystnym momentem wprowadzenia magazynu to początek 2023 r. (...) To oznacza, że w 2022 r. wykonamy całą pracę przygotowawczą związaną z zatrudnieniem ludzi, przeszkoleniem, sprowadzeniem towarów itd." - powiedział Gątkiewicz.
W ocenie wiceprezes Raczek, grupa nie zwalnia tempa na żadnym z rynków zagranicznych i najbardziej skoncentrowana jest na tych, na których ma przedstawicieli lub spółki - jak Rumunia, Węgry, czy Bułgaria.
"Staramy się dywersyfikować i zainteresować naszą pełną ofertą. Póki co, trwają przygotowania do wprowadzenia, poszerzenia oferty o produkty z oferty spółki Termet - kotły i systemy grzewcze. Mamy wstępnie wyselekcjonowane rynki, na których chcemy działać w pierwszej kolejności i tam, gdzie - w naszej ocenie - mamy najlepsze perspektywy rozwoju" - dodała wiceprezes.
W okresie dziewięciu miesięcy 2021 r. przychody grupy na rynku węgierskim wzrosły o 56 proc., a na rynku rumuńskim o 34 proc. Sprzedaż na rynkach czeskim i słowackim łącznie wzrosła o 17 proc., a na rynkach ujętych w segmencie geograficznym „pozostałe” (m.in. kraje bałtyckie i Bałkany) przychody wzrosły o 69 proc. rdr. W Polsce sprzedaż Ferro po dziewięciu miesiącach 2021 r. uległa podwojeniu rdr, do 279 mln zł.
Spółka podawała wcześniej, że planuje aktualizację strategii w połowie przyszłego roku.
Podczas wtorkowego spotkania prezes poinformował, że zarząd ma gotowy koncept strategiczny dotyczący przejętej spółki Termet oraz rynków zagranicznych, a dojdzie do tego pakiet związany z działalnością na terenie Polski oraz nowymi działaniami, które nie były do tej pory przedmiotem strategii.
Grupa Ferro zajmuje się produkcją i sprzedażą armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własną marką, a także pod markami klientów.
(PAP Biznes), #FROdoa/ mfm/