Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

CD PROJEKT z okazji 100 lat Niepodległości promuje polskie gry. Tyle, że sprzedaż na GOG Galaxy nie rośnie i to się raczej nie zmieni

Udostępnij

Na GOG-u, czyli platformie do globalnej dystrybucji cyfrowych gier CD PROJEKT, trwa promocja polskich tytułów z okazji rocznicy 100 lat Niepodległości. Po obniżonych cenach można nabyć nie tylko gry z serii Wiedźmin, ale też produkcje Frostpunk czy This War of Mine od 11 bit studios, a nawet gry Techlandu, jak Call of Juarez Czy Dying Light.

CD PROJEKT z okazji 100 lat Niepodległej Polski promuje też gry innych producentów z polskiej giełdy jak Jujubee, czy CI Games. Problem w tym, że sama platforma GOG w ostatnim czasie ma spore problemy ze sprzedażą gier, a wzrosty zawdzięcza niemal wyłącznie sprzedaży produkcji ze stajni CD PROJEKT.

GOG Galaxy, czyli druga noga biznesowa CD PROJEKT, która wciąż pozostaje niestabilna

GOG miał być w założeniu drugą, stabilną nogą biznesową CD PROJEKT, po produkcji gier. Założony w 2008 roku przez twórców gry Wiedźmin start- up, na początku pod nazwą Good Old Games, od początku zajmował się wyłącznie cyfrową dystrybucją gier. W pierwszym etapie działania firma miała dość prosty model biznesowy. Dostosowywała stare gry do współczesnych komputerów i w ten sposób konsekwentnie poszerzała katalog dostępnych gier, a wraz z nim rosła sprzedaż.

W 2016 roku GOG rozpoczął beta testy platformy GOG Galaxy, czyli odpowiednika rozwiązania, które oferuje Steam czy Origin. W oparciu o tę platformę GOG miał zwiększyć tempo rozwoju i zacząć wreszcie na poważnie konkurować z największymi graczami. Możliwość zapisywania gry w chmurze, czy funkcje społecznościowe miały być tym, co w skokowy sposób wpłynie na wzrost sprzedaży spółki.

Dzisiaj już możemy stwierdzić, że ta sprzedaż niespecjalnie wzrosłą. Od 2014 roku poziom sprzedaży produktów zewnętrznych w GOG pozostaje na stabilny. Wzrosty spółka zawdzięcza jedynie zwiększeniu sprzedaży produktów własnych z logiem studia CD PROJEKT RED.
 

GOG sprzedaż


Jak wynika z publikowanych przez CD PROJEKT danych, od 2015 roku sprzedaż katalogu produktów zewnętrznych pozostaje na mniej więcej takim samym poziomie. Wzrosty spółka zawdzięcza własnym produkcjom. Premierze gry Wiedźmin 3 w 2015 roku oraz rozpoczęciu projektu GWINT w 2016 roku.

W tym roku wyniki finansowe spółki GOG są słabe, żeby nie powiedzieć bardzo słabe. Na koniec pierwszego półrocza 2018 spółka notuje wyraźnie niższe przychody (37,93 mln zł) niż w pierwszych dwóch kwartałach 2017 roku (55,14 mln zł) i stratę -0,3 mln zł zamiast zysku rok wcześniej w wysokości 11 mln zł. Zarząd CD PROJEKT zapewnia, że to skutek w głównej mierze zmian organizacyjnych spółki i negatywnych różnic kursowych. Ani jedno, ani drugie uzasadnienie nie wydaje się być jednak przekonywujące.

Zobacz także: Dziś premiera gry Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści od CD PROJEKT - sprawdzamy opinie i recenzje

Zmiany w globalnej dystrybucji gier na PC

Największym problemem GOG są zmiany na globalnym rynku dystrybucji gier na PC. CD PROJEKT może promować gry mniejszych studiów deweloperskich na swojej platformie, ale żeby mieć szansę osiągnąć duże przychody potrzebuje globalnych hitów, dostępnych na GOG Galaxy już w dniu premiery. Takich gier niestety brakuje.

Brakuje jednak nie tylko na platformie GOG Galaxy. Wystarczy spojrzeć na to, że trzy premiery ważnych gier, jak Call of Duty Black Ops 4, Red Dead Redemption 2 i nadchodzącej produkcji Fallout 76 nie są dostępne ani w sklepie GOG, ani u lidera światowej dystrybucji gier, czyli platformie Steam. Na PC w Call Of Duty Black Ops 4 można zagrać jedynie poprzez platformę Blizzarda, a Red Dead Redemtion 2 na razie jest nie dostępne na PC. Fallout 76 będzie dostępny również jedynie na platformie firmy, która stworzyła grę. Ten trend raczej się nie zmieni i będzie dalej postępował.

Bez globalnych premier bestsellerów na PC, GOG-owi będzie bardzo trudno utrzymać wzrosty sprzedaży z zewnętrznego katalogu gier, a wręcz będzie to niemożliwe. Z tym problemem będą się mierzyć w najbliższym czasie wszystkie platformy, włącznie ze Steamem.

Zobacz także: Akcje CD PROJEKT mocno w dół. Kurs już poniżej notowań sprzed premiery trailera Cyberpunk 2077

Czy Cyberpunk 2077 na PC będzie dostępny jedynie na GOG Galaxy?

Ktoś w tym momencie mógłby dojść do błędnych wniosków, że skoro rynek globalnej dystrybucji największych cyfrowych gier na PC się zamyka to kontynuacja projektu, jakim jest GOG przez CD PROJEKT jest skazana na porażkę. Nie, nie i jeszcze raz nie. GOG jest wielkim aktywem twórców Wiedźmina, które znacząco wyróżnia spółkę od wszystkich innych producentów gier na GPW. Aktywem, które sprawia, że mają szansę konkurować z największymi producentami gier na świecie.
 

4 letnie obligacje MCI.PrivateVentures FIZ


GOG Galaxy daje bowiem CD PROJEKT możliwość oferowania gry w wersji na PC tylko u siebie, co zresztą już czyni. Nie jest specjalną tajemnicą, że dostęp na PC do gry GWINT jest możliwy jedynie na platformie GOG Galaxy. To właśnie tutaj obsługiwana jest cała rozgrywka w trybie multiplayer. Tak się składa, że najnowsza produkcja CD PROJEKT, czyli Wojna Krwi w wersji na PC również jest dostępna wyłącznie na GOG Galaxy. W ten sposób spółka powiększa sobie listę użytkowników sklepu oraz marżę ze sprzedaży, która pozostaje w grupie.

Czy CD PROJEKT zdecyduje się pójść krok dalej? Czy wzorem kolegów z Blizzarda czy Bethesdy zdecyduje się zaoferować grę Cyberpunk 2077 w wersji na PC jedynie na platformie GOG Galaxy? Wszystko wskazuje na to, że tak właśnie będzie. W pierwszej wersji zapewne nie, ale docelowo najnowsza produkcja CD PROJEKT będzie dysponowała trybem multiplayer, który obsługiwać będzie właśnie GOG Galaxy. Za taką decyzją przemawiać będzie siła marki, jaką jest Cyberpunk, zbudowana duża liczba użytkowników w GOG Galaxy oraz skala nakładów marketingowych na promocję gry, które w głównej mierze sfinansuje sam CD PROJEKT.

Premiera wersji PC gry Cyberpunk 2077 wyłącznie na GOG Galaxy będzie też oznaczać dużo wyższą marżę ze sprzedaży w tym segmencie. A jest o co walczyć, bo jak wynika z danych publikowanych przez CD PROJEKT mniej więcej 40% wszystkich gier Wiedźmin 3 zostało sprzedanych na PC, z czego około 40% w wersji cyfrowej.

Zobacz także: Istnieją podstawy, aby CD PROJEKT obawiał się sporu sądowego z Andrzejem Sapkowskim, ocenia mecenas Michał Górecki

Udostępnij