"Wolumeny sprzedaży na rynku farb od kilku lat spadają, jednak w tym roku widoczne jest osłabienie tempa tego spadku do wartości jednocyfrowych, co jest optymistyczne" - relacja z czatu inwestorskiego z zarządem Grupy Śnieżka
W czwartek, 21 listopada 2024 roku odbył się czat inwestorski z przedstawicielami Grupy Śnieżka. Przedmiotem spotkania były wyniki finansowe spółki za III kwartał 2024 r., sytuacja rynkowa i plany rozwoju. W spotkaniu wzięło udział ponad 250 uczestników, a przedstawiciele spółki odpowiedzieli na blisko 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.
Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy Śnieżka, na którym porozmawiamy o wynikach finansowych spółki za III kwartały 2024 roku i planach rozwoju.
Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 21 listopada 2024 r. o godz. 12:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.
W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.
Witamy serdecznie na dzisiejszym czacie organizowanym przez Grupę Śnieżka. Z ogromną przyjemnością spotykamy się z Państwem podczas tego wydarzenia, które stanowi doskonałą okazję do bezpośredniej wymiany informacji oraz omówienia kluczowych aspektów naszej działalności 📊.
Z radością odpowiemy na wszystkie pytania i podzielimy się naszą perspektywą odnośnie do koniunktury w branży📈. Liczymy na owocną dyskusję, która pozwoli na lepsze zrozumienie naszych działań oraz strategii rozwoju.
Zaczynamy!
Monitorujemy rynek. Rzeczywiście cieszy fakt poprawy tych wskaźników na rynku polskim po pewnym czasie osłabienia (blisko 30-proc. wzrost r/r w odniesieniu do liczby pozwoleń na budowę). Jednakże trend ten obserwujemy tylko w Polsce. Na Węgrzech rynek pozostaje wymagający.
Korelacja między rynkiem pierwotnym a wynikami Śnieżki jest niewielka, dlatego koncentrujemy się na rynku remontowym, a nie budowlanym. Na razie nie obserwujemy wyraźnego odbicia na rynku remontowym, który ma kluczowe znaczenie dla popytu na nasze produkty. Rynek farb dekoracyjnych wciąż boryka się ze spadkiem wolumenu sprzedaży, a brak jest jednoznacznych sygnałów wskazujących na jego odbicie. Sytuacja w otoczeniu makroekonomicznym oraz nastroje konsumenckie nie sprzyjają ożywieniu na rynku remontowym.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Ostatnio niektóre spółki…
Jest to obecnie drugi największy rynek Grupy Śnieżka. Nasz udział w rynku węgierskim wynosi obecnie ok. 20 proc. Sytuacja makroekonomiczna na Węgrzech jest wymagająca (PKB spadło w III kw.), co nie sprzyja decyzjom zakupowym klientów. Wynikom uzyskiwanym na Węgrzech nie pomagał też w ostatnich kwartałach kurs forinta wobec złotego, umocnienie złotego obniżyło nasze przychody z Węgier.
Naszym celem jeżeli chodzi o Węgry jest powrót do udziału rynkowego powyżej 20 proc.
Wejście na rynek węgierski było naszą strategiczną decyzją. Jesteśmy z niej bardzo zadowoleni.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Jak z perspektywy lat…
Głównym czynnikiem wpływającym na popyt na nasze produkty pozostaje kondycja finansowa konsumentów, która jest obecnie osłabiona m.in. przez dużą zmienność w otoczeniu "makro" (utrzymujące się wysokie stopy procentowe). W tym kontekście należy również podkreślić napiętą sytuację geopolityczną. Nastroje konsumentów powoli się poprawiają, ale nie przekłada się to jeszcze na decyzje zakupowe w naszej branży. Wolumeny sprzedaży na rynku farb od kilku lat spadają, jednak w tym roku widoczne jest osłabienie tempa tego spadku do wartości jednocyfrowych, co jest optymistyczne. Niezależnie od spadku wolumenów obserwujemy postępujący trend premiumizacji, klienci coraz chętniej kupują produkty najwyższej jakości co powoduje, że spadek przychodów jest niższy niż wolumenów.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Jak Państwo oceniacie…
W I kwartale 2024 roku popyt na nasze produkty w Ukrainie wykazywał oznaki ożywienia, jednakże w II i III kwartale obserwowaliśmy jego osłabienie, co było wynikiem głównie wzmożonej mobilizacji mężczyzn do wojska.
W ostatnich dziewięciu miesiącach, wartość sprzedaży w lokalnej walucie wzrosła o 5,2% do 651,6 mln hrywien, co po przeliczeniu na złote dało spadek o 8,9%, osiągając 64,5 mln zł.
Nasza fabryka w Ukrainie znajduje się na zachodzie kraju, w obwodzie lwowskim, niedaleko granicy z Polską, co daje nam względne bezpieczeństwo w porównaniu z konkurencją, której zakłady są położone w bardziej zagrożonych regionach. Produkcja odbywa się bez większych zakłóceń, a pracownicy są odpowiednio przeszkoleni w przypadku ewentualnych alarmów sygnalizujących zagrożenie.
Ze względu na sytuację w Ukrainie prognozowanie obarczone jest bardzo dużym ryzykiem. Liczba uszkodzonych budynków mieszkalnych stale rośnie, co stawia przed krajem duże wyzwania odbudowy. Wznowienie budownictwa koncentruje się głównie na zachodzie kraju oraz w Kijowie.
Dodane przez Gość: Góral w odpowiedzi na Co dalej z Ukrainą? Jakie…
Sytuacja rynkowa nadal jest trudna, co odzwierciedla spadający wolumen sprzedaży. Głównym czynnikiem wpływającym na popyt na nasze produkty pozostaje kondycja finansowa konsumentów, która jest obecnie osłabiona m.in. przez utrzymujące się wysokie stopy procentowe. Nastroje konsumentów powoli się poprawiają, ale nie przekłada się to jeszcze na decyzje zakupowe w naszej branży. W dłuższym okresie jesteśmy optymistycznie nastawieni. Wysoka korelacja między PKB a popytem na farby wskazuje na dalszy potencjał wzrostu, choć siła nabywcza polskich konsumentów nadal pozostaje niższa w porównaniu do średniej w UE. W tym kontekście należy oczywiście pamiętać o wpływie geopolityki i sytuacji w Ukrainie.
W odniesieniu do 2025 roku - nie publikujemy prognoz, rynek pozostaje wymagający.
Dodane przez Gość: Michaił … w odpowiedzi na Ostatnie lata to spadki…
Obserwujemy stabilizację cen surowców lub sporadyczne nieznaczne wzrosty cen (pigmenty, biele tytanowe, wypełniacze dolomitowe, węglany wapnia) i nie przewidujemy znaczących zmian w kolejnych miesiącach. Dostępność surowców i opakowań znacznie się poprawiła. Sporadyczne trudności w nabyciu niektórych materiałów nie wpłynęły na ciągłość produkcji. Mocniejszy niż przed rokiem złoty względem euro, w którym rozliczamy większość zakupów surowców, pomaga nam w utrzymaniu kosztów wytworzenia na stabilnym poziomie.
Dodane przez Gość: Alis w odpowiedzi na Co z surowcami – czy…
Jesteśmy w trakcie IV kwartału, zatem nie możemy jeszcze podzielić się wynikami za ostatnie miesiące. Dane przekażemy Państwu przy okazji publikacji wyników rocznych.
Dodane przez Gość: Roman Zb… w odpowiedzi na Jak wygląda sprzedażowo…
Nie wykluczamy dalszego rozwoju poprzez akwizycje na rynkach zagranicznych – przykładem jest nasza obecność na Węgrzech. Na tym etapie nie możemy jednak podać bardziej szczegółowych informacji na temat planów akwizycyjnych.
Dodane przez Gość: jÓZIO_12 w odpowiedzi na Czy spółka analizuje…
Nakłady inwestycyjne w 2024 r. będą niższe niż zakładane 40 mln zł. Projekty inwestycyjne są przesunięte w czasie. Część z nich rozpoczęta w tym roku będzie kontynuowana w przyszłym. Duży program inwestycyjny mamy za nami, obecne wydatki to nakłady odtworzeniowe zbliżone skalą do amortyzacji.
Dodane przez Gość: Gość w odpowiedzi na Ile wyniesie CAPEX w 2024…
Podtrzymujemy nasze założenia dotyczące wypłaty dywidendy. Do momentu, aż wskaźnik dług netto/EBITDA spadnie do jednokrotności, zamierzamy rekomendować wypłatę dywidendy na poziomie 50% skonsolidowanego zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej.
Dodane przez Gość: Inwestor… w odpowiedzi na Czy podejście do wypłaty…
Gratuluję przebicia konsensusu analityków na poziomie marżowości - to wg mnie pokazuje długoterminową sprawność zarządczą i sens długoterminowego podejścia do biznesu spółki. Z czego Państwa zdaniem może jednak wynikać spadek przychodów i fakt, że są niższe niż zakładał konsensus analityków? To niedoszacowanie trudnego otoczenia rynkowego, jakiś trwalszy trend tutaj się może pojawić, czy to raczej kwestia 1-2 kwartałów?
Dziękujemy za docenienie ;)
Głównym czynnikiem wpływającym na popyt na nasze produkty i tym samym przychody pozostaje kondycja finansowa konsumentów. Nastroje konsumentów powoli się poprawiają, ale nie przekłada się to jeszcze na decyzje zakupowe w naszej branży.
Wolumeny sprzedaży na rynku farb od kilku lat spadają, jednak w tym roku widoczne jest osłabienie tempa tego spadku do wartości jednocyfrowych, co jest optymistyczne.
Nie wiemy jakie szczegółowe założenia mieli analitycy w swoich modelach, więc ciężko nam się do tego odnieść.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Gratuluję przebicia…
Wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu wynika głównie z wyższych wydatków na wynagrodzenia oraz usługi obce. Koszty wynagrodzeń w firmie są dostosowane do sytuacji na rynku pracy. Utrzymujemy wynagrodzenia na poziomie mediany rynkowej dla firm produkcyjnych. Ewentualne korekty nie będą odbiegać od trendu rynkowego.
Zachowujemy dyscyplinę kosztową i stale monitorujemy nasze koszty operacyjne. Oczywiście koszty surowców i wynagrodzeń są ściśle związane z sytuacją rynkową, ale w zakresie SG&A będziemy niezmiennie poszukiwać możliwości optymalizacji, np. jeszcze mocniej stawiając na automatyzację procesów.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Czy wzrost kosztów sprzedaży…
Udział rynku ukraińskiego w łącznej sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach br. wyniósł 10%. W Ukrainie nadal działamy w warunkach nadzwyczajnych. Od wybuchu wojny konsumpcja produktów dekoracyjnych oraz chemii budowlanej systematycznie rosła. W II i III kwartale zaobserwowaliśmy osłabienie koniunktury, między innymi z powodu zasad mobilizacji mężczyzn do wojska.
Przyszłość tego rynku jest bardzo trudna do przewidzenia, szczególnie w kontekście popytu na produkty Grupy.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Jaki szacujecie Państwo…
Po zakończonym programie inwestycyjnym, który znacznie rozwinął nasze aktywa produkcyjne i logistyczne, nasz obecny CAPEX koncentruje się na utrzymaniu istniejących zdolności operacyjnych. Nasza konkurencyjność opiera się na silnych markach, dopasowanym portfolio produktów oraz nowoczesnych procesach produkcyjnych i logistycznych, które pozwalają nam efektywnie odpowiadać na potrzeby konsumentów.
Nie mamy obawy, że obniżenie CAPEX wpłynie negatywnie na marże. Wręcz przeciwnie.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Z czego wynika obniżenie…
W naszej działalności występuje zjawisko sezonowości, które wiąże się ze wzrostem popytu na produkty Grupy w okresie nasilenia prac remontowo-budowlanych, przypadającym głównie na miesiące wiosenne i letnie. Grupa zazwyczaj osiąga wyższe przychody w drugim i trzecim kwartale każdego roku obrotowego, które stanowią około 60-65% jej rocznych przychodów ze sprzedaży.
Zjawisko sezonowości wpływa również na:
- zmianę zapotrzebowania na kapitał obrotowy, które zazwyczaj jest znacznie wyższe w drugim i trzecim kwartale w porównaniu do stanu na koniec grudnia roku poprzedniego,
- poziom produkcji w wybranych spółkach Grupy w poszczególnych miesiącach roku.
W ostatnich latach obserwujemy spłaszczenie trendu sezonowości.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Który kwartał z punktu…
W związku z wprowadzeniem kolejnych obostrzeń prawnych na Białorusi, które obejmują całkowity zakaz sprzedaży produktów Śnieżki na rynku białoruskim, pojawiły się zewnętrzne przesłanki wskazujące na konieczność przeprowadzenia testów na utratę wartości aktywów trwałych zlokalizowanych w Białorusi, zgodnie z MSR 36 „Utrata wartości aktywów”. Wynik przeprowadzonego testu potwierdził utratę wartości tych aktywów.
Polityka prowadzona przez władze Białorusi skutkuje nałożeniem kolejnych sankcji gospodarczych przez Unię Europejską na ten kraj. Ostatnio wprowadzone sankcje obejmują całkowity zakaz sprzedaży produktów Śnieżki na rynku białoruskim oraz znacząco ograniczają możliwość współpracy ze spółką zależną Śnieżki – białoruską spółką Śnieżka-Belpol. Dodatkowo rozporządzenie wprowadziło zakaz udzielania licencji na znaki towarowe oraz know-how, które dotychczas były udostępniane spółce Śnieżka-Belpol przez Grupę Kapitałową.
Rezerwa na aktywa białoruskie została zawiązana w dwóch etapach: 70% na dzień 31 grudnia 2023 roku oraz 30% na dzień 30 czerwca 2024 roku. Aktywa zostały w całości odpisane.
Dodane przez Gość: AM w odpowiedzi na Jakie są Państwa…
Zgodnie z dobrą praktyką i obowiązującymi standardami rynkowymi, nie komentujemy bieżącej wyceny rynkowej.
Chcielibyśmy jednak podkreślić, że kluczowym czynnikiem wpływającym na nasze wyniki finansowe pozostaje sytuacja na rynku farb dekoracyjnych. Z operacyjnego punktu widzenia firma działa sprawnie – systematycznie inwestuje w rozwój przewag konkurencyjnych, takich jak silne marki, dopasowane portfolio produktów oraz nowoczesne, zdigitalizowane procesy produkcyjne i logistyczne.
Jesteśmy przygotowani na poprawę koniunktury.
Dodane przez Gość: Piotr w odpowiedzi na Czy Państwa zdaniem aktualna…
Największym zagrożeniem są czynniki geopolityczne, które mogą wpłynąć na otoczenie makroekonomiczne, w tym na stabilność rynków, na których działamy.
Dodane przez Gość: Rafał w odpowiedzi na Jakie ryzyka widzicie w…
Tak jak wspominaliśmy we wcześniejszej odpowiedzi, podtrzymujemy nasze założenia dotyczące wypłaty dywidendy.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Jak po 3 kwartałach…
Rentowność brutto ze sprzedaży w analizowanym okresie wyniosła 49,1%, co oznacza wzrost o 4,8 p.p. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Główne czynniki tego wzrostu to:
• Silniejszy złoty względem euro,
• Poprawa efektywności produkcji i logistyki,
• Optymalna polityka cenowa,
• Skuteczna kontrola kosztów wytworzenia.
Jednak utrzymanie tak wysokiego poziomu rentowności w kolejnych kwartałach będzie wyzwaniem.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Co jest głównym powodem…
Wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu wynika głównie, tak jak wspominaliśmy, ze wzrostu kosztów wynagrodzeń. Koszty wynagrodzeń w firmie są dostosowane do sytuacji rynkowej.
W związku z faktem, że kwartał jeszcze trwa, nie możemy podzielić się z Państwem konkretną informacją w tym zakresie.
Dodane przez Gość: Raf. Mak. w odpowiedzi na Czy wzrost kosztów trwa w…
Sytuacja na rynku budowlanym jest złożona i podlega wpływom wielu czynników, w tym rosnących kosztów materiałów budowlanych, zmieniającej się sytuacji geopolitycznej oraz zmniejszającej się liczby nowych inwestycji w sektorze budowlanym.
Choć spadek ten jest wyższy niż zakładał konsensus analityków, nie traktujemy go jako zaskoczenie, a raczej jako część szeroko zakrojonego obrazu rynkowego.
Przypominamy jednak, że nasz sektor to przede wszystkim rynek wtórny i remonty, a w dużo mniejszym stopniu rynek pierwotny.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Produkcja budowlano…
Sytuacja na rynku budowlanym jest złożona i podlega wpływom wielu czynników, w tym rosnących kosztów materiałów budowlanych, zmieniającej się sytuacji geopolitycznej oraz zmniejszającej się liczby nowych inwestycji w sektorze budowlanym.
Choć spadek ten jest wyższy niż zakładał konsensus analityków, nie traktujemy go jako zaskoczenie, a raczej jako część szeroko zakrojonego obrazu rynkowego.
Przypominamy jednak, że nasz sektor to przede wszystkim rynek wtórny i remonty, a w dużo mniejszym stopniu rynek pierwotny.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Produkcja budowlano…
Jeżeli chodzi o korzyści operacyjne, to przede wszystkim możliwość obsługi sprzedaży bezpośredniej, skrócenie czasu dostawy, poprawa efektywności logistyki wewnętrznej (jeden zamiast trzech magazynów), optymalizacja zapasów i wiele innych. Korzyści finansowe wynikają z wymienionych atutów operacyjnych.
Dodane przez Gość: w odpowiedzi na Jakie korzyści operacyjne i…
Naszym strategicznym celem jest osiągnięcie udziału rynkowego przekraczającego 20% w Polsce, na Węgrzech i w Ukrainie.
Odnośnie do drugiej części pytania - rynek jest mocno skonsolidowany, otoczenie konkurencyjne jest podobne dla wszystkich graczy, na tych rynkach. Trudno w takiej sytuacji mówić o przewadze konkretnego, dużego podmiotu.
Dodane przez Gość: Adam w odpowiedzi na Jakie są perspektywy co do…
Trend ten postępuje, głównie w Polsce. Nie możemy jednak podzielić się informacją o konkretnym udziale. W naszej prezentacji dostępnej na sniezkagroup.com pokazujemy jednak dane dotyczące rozpoznawalności poszczególnych marek.
Dodane przez Gość: wąglik w odpowiedzi na Czy trend premiumizacji…
Badamy preferencje konsumentów również w tym zakresie. Mamy takie farby w ofercie, jednak istotny wzrost zainteresowania nimi jeszcze nie nastąpił.
Dodane przez Gość: wąglik w odpowiedzi na Czy widzicie wzrost…
Rentowność a wolumeny to dwa różne obszary do analizy. Utrzymanie wysokiej rentowności będzie wyzwaniem. Jeżeli chodzi o popyt - odnosiliśmy się do tej kwestii w poprzednich odpowiedziach.
Dodane przez Gość: ad w odpowiedzi na Czyli skoro utrzymanie…
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom czatu za aktywny udział i bardzo ciekawe pytania. Zapraszamy do obserwowania naszej Grupy. W przyszłym roku na pewno spotkamy się z Państwem na kolejnym czacie.
Do zobaczenia!