"Końcówkę roku możemy uznać za szczególnie udaną, wyniki w czwartym kwartale były wyższe niż we wszystkich wcześniejszych kwartałach 2024 roku" - relacja z czatu z wiceprezesem zarządu PCC EXOL
W czwartek, 3 kwietnia 2025 roku odbył się czat inwestorski z Rafałem Zdonem, wiceprezesem zarządu PCC EXOL. Spotkanie było poświęcone omówieniu wyników finansowych spółki za 2024 rok. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Zapraszamy na czat inwestorski z wiceprezesem zarządu PCC EXOL, Rafałem Zdonem. Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 3 kwietnia 2025 r. o godz. 13:00 i będzie poświęcone omówieniu wyników za 2024 r. oraz planów rozwoju.
Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 3 kwietnia 2025 r. o godz. 13:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.
W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.
Dzień dobry, witam Państwa na czacie, poświęconym omówieniu wyników finansowych PCC Exol za 2024 rok. Zapraszam do udziału i zadawania pytań.
Rok 2024 był dla nas bardzo dobry wolumenowo, wręcz historycznie rekordowy. To był nasz cel na ten rok – utrzymać jak największy udział w rynku. I to się udało. Jednocześnie chcę podkreślić, że otoczenie makro nas nie wspierało, było trudne, wymagające, z dużą presją cenową. Wynik EBITDA na poziomie Grupy wyniósł blisko 75 mln zł. Zysk netto zamknął się kwotą ponad 35 mln zł. Wyniki te były niższe niż w 2023 roku, odpowiednio o 9% i 15%.
Natomiast końcówkę roku możemy uznać za szczególnie udaną, wyniki w czwartym kwartale były wyższe niż we wszystkich wcześniejszych kwartałach 2024 roku. Były też lepsze niż w czwartym kwartale 2023 roku.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jak podsumuje Pan rok 2024?
Wpływ miało kilka czynników. W roku 2024 mieliśmy do czynienia z nadpodażą surfaktantów, producenci oferowali pełną dostępność produktów, równocześnie dodatkowy strumień surfaktantów płynął z nowych instalacji europejskich. Popyt był relatywnie stabilny, jednak przy tak dużej dostępności poziom cen był niski.
Pomimo tego, jak już wspomniałem, wypracowaliśmy wysoki wolumen sprzedaży.
Nasze wyniki można określić jako satysfakcjonujące jak na tak złożoną sytuację makroekonomiczną, a w szczególności sytuację branży chemicznej w Europie.
Dodane przez Gość: KZ w odpowiedzi na Co wpłynęło na wyniki na…
Odnotowaliśmy wzrost wolumenów, pomimo nasycenia rynku surfaktantami. W 2024 roku odczuwaliśmy zwiększone zdolności produkcyjne europejskich producentów. W dalszym ciągu obserwowany jest wzmożony import surfaktantów, w szczególności z kierunków azjatyckich. Celem producentów azjatyckich jest przede wszystkim Turcja, gdzie nie obowiązują przepisy związane z europejską rejestracją chemikaliów. W dalszej kolejności kraje Europy Zachodniej i Afryki Północnej. Wynikiem wzrostu podaży są niższe ceny surfaktantów. To w konsekwencji przekłada się na niższe marże i ogólnie na wyniki branży. Także i na nasze marże.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Wolumeny rosną, a co z…
Dzielimy nasz biznes na dwie kluczowe grupy produktowe: surfaktanty do zastosowań przemysłowych oraz do zastosowań kosmetyczno-detergencyjnych. W 2024 roku grupa do zastosowań przemysłowych zanotowała znaczący wzrost. Udało nam się zwiększyć wolumen sprzedaży o ponad 10 tys. ton w porównaniu z 2023 rokiem. Wzrost napędzały m.in. nowe kontrakty w obszarze odpieniaczy, chemii wodnej oraz większa sprzedaż do branż takich jak tekstylna, wydobywcza, farb i lakierów czy lubrykantów. Co ważne, są to produkty w większości specjalistyczne o wyższych marżach i nie są one tak uzależnione od wahań cen surowców.
Z kolei grupa surfaktantów kosmetyczno-detergencyjnych mocniej odczuła presję rynkową. Tutaj oczywiście też mamy produkty specjalistyczne, jednak ich udział jest mniejszy niż w przypadku grupy do zastosowań przemysłowych. Wolumen sprzedaży również wzrósł (o około 5 tys. ton r/r), jednak nadpodaż masowych surfaktantów w Europie i oczekiwania klientów wymusiły obniżki cen.
Nasza strategia zakłada dalszy rozwój oferty wysokomarżowych produktów specjalistycznych z obydwu grup produktowych, przy jednoczesnej pracy nad poprawą rentowności produktów masowych poprzez optymalizacje i innowacje.
Dodane przez Gość: PawełR w odpowiedzi na Czy są jakieś dominujące…
To prawda, mamy do czynienia z intensywną konkurencją nie tylko na rynku europejskim, ale my też się rozwijamy. Kończymy inwestycję w Płocku. Podejmowane są równolegle działania handlowe, które mają poprawić naszą konkurencyjność. Wzmacniamy swoją obecność zarówno od strony geograficznej, np. we Włoszech, jak i rozbudowujemy nasz pion handlowy, np. w takich obszarach jak farmacja czy agrochemikalia.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Konkurencja jest aktywna, co…
Tak, od wielu lat rośnie nam liczb aktywnych klientów. Sięgamy także po nowe rynki, dotychczas przez nas nieobsługiwane. To, co ułatwia nam ekspansję na nowe rynki, to m.in. nasza marka. Tworzyliśmy ją przez lata i ciągle pracujemy nad jej dalszym wzmacnianiem. Oczywistym jest, że potencjalni klienci chętniej podejmują współpracę z podmiotem o ugruntowanej i stabilnej pozycji. Dodatkowym ułatwieniem dla naszych obecnych oraz przyszłych klientów jest nasz portal produktowy, który pod względem niektórych statystyk jest w absolutnej czołówce światowej w branży chemicznej. Oczywiście nasze relacje budujemy także w tradycyjny sposób, m.in. poprzez udział w targach.
Dodane przez Gość: Piotr78 w odpowiedzi na Czy udaje wam się pozyskiwać…
Dla nas działalność R&D zawsze była i jest kluczowa, choćby ze względu na naszą strategię maksymalizacji udziału wysokomarżowych produktów specjalistycznych. Badania i rozwój istotnie wspierają nasz rozwój oraz naszą konkurencyjność, tam powstaje dla nas znacząca wartość dodana.
Aktualnie opracowujemy choćby nowe środki dedykowane do wytwarzania emulsji bitumicznych dedykowane dla branży budowlanej. Dla tej branży rozwijamy także produkty emulgujące dedykowane do form betonowych.
Operujemy na zróżnicowanych rynkach, stąd musimy też często sprostać specyficznym wymaganiom tych rynków. Obecnie np. przygotowujemy się do prób produktów pianotwórczych przeznaczonych do płyt gipsowo-kartonowych na rynku tureckim. Nie wyobrażamy sobie dzisiaj funkcjonowania takiej firmy jak nasza bez rozwiniętego obszaru R&D.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jaką funkcję pełni…
Zależność od cen energii elektrycznej nie jest dla nas tak bardzo istotna. Koszty jej zakupu w 2024 roku stanowiły około 2% kosztu zużycia materiałów i energii. Z tego względu ryzyka związane z cenami energii elektrycznej nie są dla PCC EXOL szczególnie istotne.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy ceny energii są…
W 2024 roku sprzedaż zagraniczna stanowiła lekko ponad połowę przychodów ze sprzedaży. Naszym największym rynkiem eksportowym pozostaje Europa Zachodnia, która wygenerowała ponad 27% łącznej sprzedaży. Kluczowe kraje to Niemcy, Włochy, Francja czy Wielka Brytania. Poza tym intensywnie rozwijamy obecność na rynkach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej oraz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, które łącznie stanowią ok. 11% sprzedaży. Zwiększamy także naszą aktywność na rynkach pozaeuropejskich.
Nasza strategia zakłada dalszą dywersyfikację geograficzną – w praktyce oznacza to pozyskiwanie nowych klientów na niezagospodarowanych dotąd obszarach i rozwijanie oferty dostosowanej do ich potrzeb stąd np. decyzja o utworzeniu kolejnej spółki, tym razem we Włoszech.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na PCC EXOL w obecnych…
Decyzje dotyczące dywidendy są uzależnione nie tylko od sytuacji finansowej ale i potrzeb rozwojowych spółki. Historycznie dzieliliśmy się zyskami z akcjonariuszami. Nasza rekomendacja, aby zysk za 2024 rok (34,67 mln zł) pozostawić w całości w spółce, wynika z wyjątkowej sytuacji inwestycyjnej. Jesteśmy w trakcie finalizacji dużych projektów (rozbudowa mocy w Płocku, nowy zakład w Brzegu Dolnym, realizowany przez spółkę zależną PCC BD), wymagających nakładów kapitałowych – zatrzymanie zysku wzmacnia kapitały własne i redukuje zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. Rozumiemy oczywiście oczekiwania akcjonariuszy co do udziału w zyskach. Gdy tylko pozwoli na to sytuacja finansowa i zakończymy kluczowe inwestycje, powrót do wypłacania dywidendy wydaje się naturalny. Priorytetem na ten moment jest jednak dalszy rozwój Grupy i budowanie wartości dla akcjonariuszy w dłuższym horyzoncie.
Jednocześnie chciałbym podkreślić, że ostateczna decyzja co do przeznaczenia zysku pozostaje w rękach Walnego Zgromadzenia.
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Jaka jest obecna polityka…
Podobnie jak w przypadku produktów dla przemysłu, odnotowaliśmy wzrost wolumenu. Wyniósł on blisko 8%. Jednocześnie w tej części biznesu bardziej odczuliśmy intensywną presję cenową.
Stale rozwijamy tę grupę, ostatnio poszerzyliśmy portfolio choćby o wyroby dedykowane do produktów pielęgnacyjnych takich jak np. kremy, odżywki do włosów oraz dezodoranty. Opracowaliśmy też kolejne surfaktanty łagodne dla skóry. Znajdują one zastosowanie w łagodnych szamponach, żelach pod prysznic i do kąpieli, pielęgnacji niemowląt oraz preparatach do mycia twarzy.
Branża ta stawia coraz większe wymagania, ale też otwiera przed nami nowe szanse. Chętnie je wykorzystujemy odpowiadając na aktualne potrzeby rynku.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jak przedstawiała się…
Zrównoważony rozwój traktujemy ze szczególną uwagą, od kilku lat intensywnie pracujemy nad produktami przyjaznymi środowisku. Wiąże się to z rozwijaniem linii surfaktantów na bazie surowców odnawialnych, biodegradowalnych i o obniżonym śladzie węglowym. Wszystkie nasze kluczowe surowce pozyskujemy w sposób zrównoważony. Dbałość o środowisko to także redukcja emisji – monitorujemy nasz ślad węglowy i staramy się go systematycznie ograniczać, np. poprzez poprawę efektywności energetycznej instalacji.
Z drugiej strony, obowiązek raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju dla naszej spółki zostanie prawdopodobnie przesunięty z roku 2025 na rok 2028. Jest to efekt tzw. Omnibusa czyli pakietu uproszczeń, który Komisja Europejska zaproponowała dla tego obszaru raportowania.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jakie działania podejmuje…
Jak część z Państwa już wie, naszą praktyką jest nie publikowanie prognoz. Dlatego dopiero dane w kolejnych tegorocznych raportach okresowych będą odpowiedzią na tak zadane pytanie.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy w najbliższych…
Aktualnie nie mamy czynnego prospektu emisyjnego ale patrząc na to, że mamy jeszcze większą część roku przed sobą, ta sprawa jest otwarta. Natomiast czy, kiedy i na jakich warunkach będziemy emitować, to już wypadkowa kilku czynników takich jak w szczególności zapotrzebowanie na kapitał, oferta ze strony instytucji finansowych oraz warunki panujące na rynku papierów dłużnych.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Co z emisjami obligacji, czy…
Jak już sygnalizowałem, był on szczególnie udany dla Grupy. Wyniki zamknęły się na wyższych poziomach zarówno w stosunku do wszystkich poprzednich kwartałów 2024 roku, jak i czwartego kwartału roku 2023. Wchodząc w szczegóły, skonsolidowany zysk netto zamknął się kwotą ponad 11 mln zł i był blisko dwukrotnie wyższy od trzeciego kwartału 2024 r. oraz ponad trzykrotnie wyższy od czwartego kwartału 2023 r. Z kolei skonsolidowany wynik EBITDA był na poziomie ponad 22 mln zł, tym samym wzrósł o ponad 1/3 w stosunku do trzeciego kwartału 2024 r. oraz ponad dwukrotnie w porównaniu do czwartego kwartału 2023 roku.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jak wyglądał sam czwarty…
Jaka część sprzedaży realizowana jest na rynku krajowym, a jaka na eksport? Struktura geograficzna za 2024 rok wskazuje ~50% udziału Polski w przychodach. Czy planują Państwo zwiększać udział eksportu w sprzedaży i jakie rynki zagraniczne uważacie za najbardziej perspektywiczne?
Jak już sygnalizowałem wcześniej, staramy się zwiększać udział sprzedaży zagranicznej. Eksport z roku na rok wzrósł o kilka punktów procentowych, z 46% do 51%. Widzimy delikatnie zwiększający się udział sprzedaży w Europie Zachodniej. W Europie jest to głównie efekt rozbudowywania naszych struktur sprzedażowych we Włoszech, Niemczech i Turcji.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jaka część sprzedaży…
Tak. Obserwujemy dynamiczny rozwój branży kosmetycznej. Tak jak wspominałem, stale pracujemy nad rozwojem produktów w tej grupie produktowej. Możemy pochwalić się opracowaniem nowych składników np. do coraz bardziej popularnych na rynku emolientów.
Dodane przez Gość: Tomek w odpowiedzi na Czy branża kosmetyczna to…
Przypomnę tylko, że koszty energii elektrycznej nie są dla nas istotne. Jest to około 2% kosztu zużycia materiałów i energii. Stąd nie koncentrujemy się na działalności, która nie jest dla nas core biznesem i w której nie posiadamy własnego know-how.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy spółka rozważa…
Czy PCC Exol zamierza dalej zwiększać udział segmentu surfantkantów dla przemysłu w swojej sprzedaży? W 2024 segment ten wykazał większą dynamikę wzrostu przychodów niż segment detergentowo-kosmetyczny – czy strategia zakłada większą koncentrację na aplikacjach przemysłowych w kolejnych latach?
Staramy się być obecni w obu grupach produktowych, zarówno przemysłowej jak i kosmetyczno-detergencyjnej. Stawiamy na specjalizację i wysoką jakość naszych produktów. Dzięki posiadanemu obszarowi R&D dążymy do tego, aby na bieżąco odpowiadać na potrzeby naszych klientów i na bieżąco wykorzystywać pojawiające się szanse rynkowe.
Faktem jest, że w grupie do zastosowań przemysłowych jest więcej możliwości specjalizacji. Ta grupa jest dla nas bardziej marżowa, stąd też duży nacisk na jej rozwój. Niemniej jednak również wśród produktów kosmetyczno-detergencyjnych rozwijamy te specjalistyczne, dzięki temu poprawiamy marże całej grupy.
Dodane przez Gość: KP w odpowiedzi na Czy PCC Exol zamierza dalej…
Wspomniałem już o tym, ale podkreślę jeszcze raz. Oferta spółki to bardzo zróżnicowany asortyment, który trafia do przeróżnych branż. Ciekawym rozwiązaniem zaproponowanym dla branży farb i lakierów są dodatki poprawiające profil równomiernego czasu schnięcia farby po nałożeniu jej na ścianę. W zakresie samej tylko branży budowlanej zoptymalizowaliśmy formuły, które znacząco ułatwiły proces produkcji paneli drewnianych i usunęły efekt pienienia. Nowy produkt przeznaczony do pian PU poprawia m.in. wytrzymałość i elastyczność piany. Rozbudowaliśmy portfolio środków pianotwórczych, dedykowanych do płyt kartonowo-gipsowych. Pod koniec roku rozpoczęliśmy też intensywne prace nad rozwojem specjalistycznych środków wspomagających produkcje mas asfaltowych dedykowanych pod izolacje. To są bardzo konkretne zastosowania surfaktantów z grupy przemysłowej.
Dodane przez Gość: KP w odpowiedzi na Jakie nowe produkty lub…
Nie zamykamy się na żadną z opcji, ale obecnie zdecydowanie najważniejszy jest dla nas wzrost organiczny.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy rozważają Państwo…
Jak wcześniej sygnalizowałem, polityka dywidendowa musi być spójna z planowanymi inwestycjami. Naszym głównym celem jest budowanie wartości Grupy PCC EXOL w długim horyzoncie czasowym. Reasumując i odpowiadając na pytanie, obydwa te czynniki miały wpływ na naszą rekomendację.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Z zysku za 2024 rok zarząd…
W ubiegłym roku incydentalnie pojawiały się strajki w transporcie kolejowym oraz drogowym w Europie Zachodniej, które mogły w danym momencie mieć wpływ na lokalny przepływ surowców. Daliśmy sobie jednak radę bez większych problemów i praktycznie nie miało to wpływu na naszą działalność.
Dodane przez Gość: Andrzej A w odpowiedzi na Czy spółka odczuła w 2024…
Mamy kilka wyróżniających nas atutów, jak choćby różnorodność produktów i relatywnie elastyczne linie produkcyjne. Jak mogą się Państwo dowiedzieć z naszych raportów, dostarczamy je do bardzo różnych branż. Spektrum jest szerokie i pokrywa czasem bardzo odległe od siebie aplikacje, np. farmację, obróbkę metali, agrochemikalia czy nawet pożarnictwo. Dywersyfikacja potencjalnie powinna zwiększać naszą odporność na cykle koniunkturalne w poszczególnych branżach.
Wartością jest również wspomniana wcześniej elastyczność naszych instalacji, wspiera ona różnorodność zaopatrywanych branż. Na czym polega? Jesteśmy w stanie produkować różne wielkości partii i dokonywać szybkich zmian z jednego produktu na drugi. Dzięki takiej elastyczności możemy w łatwy sposób przechodzić z produktów masowych na bardzo specjalistyczne wyroby.
Przewag konkurencyjnych szukamy w obszarze R&D. Stale rozwijamy zarówno istniejące, jak i nowe aplikacje. Potencjał pracowników działów badawczo-rozwojowych to nasza mocna strona. Efektem ich pracy, a nawet powiedziałbym często pasji, są kolejne powstające innowacyjne produkty. Istotne jest również zorganizowanie wyspecjalizowanych zespołów handlowych. Mamy zespoły dedykowane poszczególnym branżom. Dzięki temu jesteśmy partnerem do wspólnych projektów dla wielu naszych klientów. Zespoły handlowe są rozbudowywane w ślad za wchodzeniem w nowe branże, rozwijamy równolegle też kanały sprzedaży. Wzmacniamy swoją obecność na rynkach zagranicznych, naszym celem jest zwiększanie tam konkurencyjności. Poza tym dywersyfikacja geograficzna idzie w parze z produktową, obie mają za zadanie wspierać nasze przewagi konkurencyjne.
Równolegle rosną zdolności produkcyjne naszych instalacji. Aktywnie współpracujemy z klientami w ramach licznych projektów w zakresie portfolio produktowego, aby w przyszłości móc wykorzystać jak najlepiej nowy potencjał.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jak firma ocenia swoją…
Dziękuję Państwu za udział w dzisiejszym czacie. W przypadku dodatkowych pytań, zapraszam do kontaktu poprzez e-mail na adres ir.exol@pcc.eu.