Przejdź do treści

udostępnij:

250618_czat_enterair

Enter Air gotowy do startu wakacji - czat inwestorski z członkiem zarządu i dyrektorem generalnym

Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce i niekwestionowanym liderem rynku turystycznego w kraju. W kwietniu 2025 r. przewoźnik obchodził swoją 15 rocznicę działalności. Grupa realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży, latając w ponad 36 krajach od Islandii i Portugalii po Kenię i Wyspy Zielonego Przylądka. 

Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z Grzegorzem Polanieckim, Członkiem Zarządu, Dyrektorem Generalnym Enter Air S.A. Spotkanie będzie poświęcone omówieniu bieżącej sytuacji oraz planów spółki.

Spotkanie rozpocznie się w środę, 25 czerwca 2025 r. o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Gość: Makary 25 cze 2025, 10:58

Jakiego sezonu spodziewacie się w wakacje?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 10:58

Wysoki sezon już się rozpoczął. Latamy bardzo intensywnie. Popyt na nasze usługi jest duży, chociaż wzrost ruchu nie będzie tak duży jak w zeszłym roku, ponieważ nie jest możliwe, żeby co roku były odnotowywane każdego roku. Trend wzrostowy w ostatnich latach jest stały. Do niego dopasowujemy flotę, natomiast rynek rośnie skokowo - raz mocniej, raz słabiej, ale jest to całkowicie normalne. Mobilność Polaków jest nadal na dużo niższym poziomie niż w Europie Zachodniej, co pozwala nam z optymizmem patrzeć na kolejne lata.

Dodane przez Gość: Makary w odpowiedzi na

Gość: Inwestor długoterminowy 25 cze 2025, 11:00

Panie prezesie

Po wypłacie całego zysku w postaci dywidendy za 2024 r. nasuwa się oczywiste pytanie: jakie są dalsze plany dotyczące polityki dywidendowej – czy możemy liczyć na kontynuację wypłat w 2026 r. i nastepnych latach?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:00

Tak, oczywiście planujemy wypłaty dywidendy co roku. Podstawą do wypłaty dywidendy jest zysk spółki dominującej, który wynika z licencji na korzystanie z logo Enter Air. Kwota jest uzależniona od przychodów całej Grupy, które stale rosną.

Dodane przez Gość: Inwestor… w odpowiedzi na

Gabriel Uryniuk 25 cze 2025, 11:01

Tuż przed startem "sezonu wysokiego", flota samolotów miała powiększyć się o 3 maszyny. Udało się zrealizować ten plan?

Gabriel Uryniuk 25 cze 2025, 11:05

W jaki sposób konflikt na Bliskim Wschodzie może wpłynąć na ceny paliwa lotniczego oraz czy spółka zdążyła już odczuć skutki tych wydarzeń?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:05

Nie mamy ekspozycji na wahania paliwa, gdyż wszystkie koszty przerzucane są na klienta. Dodatkowo zabezpieczamy się krótkoterminowym hedgingiem. Ceny paliwa mają jedynie wpływ na wielkość obrotu. Podobnie jest z opłatami CO2. Jesteśmy przewoźnikiem i nie bierzemy na siebie ryzyk handlowych, gdyż jesteśmy po prostu dostawcą usługi przewozowej za którą płaci klient.

Dodane przez Gabriel Uryniuk w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:08

Czy konflikt na bliskim Wschodzie w dlugimnterminie jest jakimś istotnym problemem dla spółki, bo np. podnosi koszty obsługi lotów?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:08

Oczywiście każdy konflikt jest potencjalnym zagrożeniem, gdyż nikt nie wie jak się może rozwinąć, natomiast jak na razie nie ma on wielkiego wpływu na nas, ponieważ w sezonie letnim nie latamy zbyt intensywnie w tamte rejony. Ze względu na zmiany tras lotów pojawiają się problemy ze slotami, co wpływa na opóźnienia niektórych operacji. Szczególnie tych, przelatujących nad Grecją.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:12

Jak wyglądają plany rozbudowy floty na najbliższe lata i na jakich założeniach są oparte? Tzn. skąd wiecie, ze będzie potrzeba, żeby przewozić więcej pasażerów?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:12

Polski rynek rośnie dynamicznie. Mamy boom demograficzny z lat 80-tych, który wchodzi na rynek. Wskaźnik mobilności Polaków ciągle rośnie. Na najbliższe dwa lata mamy przewidziane dostawy 6 nowych Maxów i co najmniej dwóch B737-800. Dalsza rozbudowa floty będzie uzależniona potwierdzonego popytu, także na rynkach zachodnich. Ważną kwestią w planowaniu zwiększenia floty jest popyt w sezonie zimowym i maksymalizacja utylizacji floty w tym okresie.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość: Krakus 25 cze 2025, 11:13

Czy umowy z touroperatorami są w pełni zabezpieczone kontraktowo?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:13

Tak, wszystkie umowy mamy podpisane. Poza tymi, które są raportowane zgodnie z wymogami giełdy, mamy podpisane szereg mniejszych kontraktów zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych.

Dodane przez Gość: Krakus w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:15

Czy już cała obsługa techniczna jest po stronie spółki, a nie w outsource-ingu?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:15

Mamy nadzieję, że po uruchomieniu obsługi pełną parą będziemy w stanie obsłużyć ok. 90% naszej całej floty. Projekt dojścia do niemal pełnej samowystarczalności jest rozpisany na ok. 2 lata.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:17

Jakie konkretne korzyści dla rentowności przyniesie ograniczenie wet-leasów w sezonie letnim 2025?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:17

Używanie własnych samolotów przy obecnych cenach wet-leasów jest dużo tańsze. W tym sezonie letnim będziemy korzystali z tylko 2 samolotów wynajętych wraz z załogą. W ubiegłym roku mieliśmy 4 takie maszyny.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość: Trader 25 cze 2025, 11:21

jakie są optymalne kursy walut i ceny paliwa dla spółki, Czy spadek lub wzrost dolara ma wprost proporcjonalny wpływ na zyski firmy? To samo tyczy się paliwa jak jego spadek lub wzrost oddziałuje na zysk.

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:21

Kurs dolara i ceny paliwa mają wpływ na nasze obroty, ale nie mają wielkiego wpływu na nasze zyski, ponieważ staramy się równoważyć wpływy dewizowe z kosztami dewizowymi. Koszty paliwa są przerzucane na klienta, więc ich zmiana jest właściwie neutralna dla wyniku. Jedyny problem pojawia się przy raportowaniu, gdy musimy raportować w PLN. Wtedy pojawiają się wirtualne liczby, które nie mają nic wspólnego z realnym biznesem, czyli tzw. różnice kursowe, które Państwo widzicie w naszych sprawozdaniach. Najbardziej miarodajnym wskaźnikiem jest wynik oczyszczony z różnic kursowych.

Dodane przez Gość: Trader w odpowiedzi na

Gość: Jan R. 25 cze 2025, 11:25

Bez wpływu różnic kursowych spółka zanotowała 74,4 mln zł straty netto. Czy wynik netto w kolejnych kwartałach również może być ujemny?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:25

Oczywiście w czasie zimy zarabiamy dużo mniej, lub wynik jest ujemny - jest to związane z sezonowością rynku. Natomiast wspomniana strata nie jest absolutnie rzeczywistą stratą, ponieważ wynika z niedoskonałości MSSF16, czyli reżimu raportowania, który nakazuje uśrednianie kosztów leasingowych w ciągu roku. Co jest nieprawdą, gdyż wiele samolotów ma raty leasingowe znacząco niższe w zimie niż w lecie, czyli są dopasowane do sezonowości. Niestety MSSF16 nie daje możliwości pokazania tego w prawidłowy sposób.

Dodane przez Gość: Jan R. w odpowiedzi na

Gość: Daniel 25 cze 2025, 11:30

Jakie ryzyka są szacowane dla popytu na wakacyjne podróże w związku z możliwymi wzrostami cen ropy lub dalszymi napięciami geopolitycznymi w regionach wakacyjnych?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:30

Nie widzimy w tej chwil dużych zagrożeń związanych ze spadkiem popytu, chyba że nastąpi duża eskalacja działań wojennych. Jesteśmy linią czarterową, która ma łatwość zmiany programu. Pasażerowie chcą latać na wakacje. Jeśli w danej destynacji, wakacje będą za drogie lub niebezpieczne, wtedy wybiorą inne miejsce do którego my ich zawieziemy.

Dodane przez Gość: Daniel w odpowiedzi na

Gość: Makary 25 cze 2025, 11:34

Co Pan sądzi o projekcie CPK?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:34

Nigdy nie jesteśmy przeciwnikiem budowania nowego, ładnego lotniska, ale przede wszystkim oczekujemy, że polscy pasażerowie będą traktowani tak samo jak zagraniczni, a nie jak w tej chwili gdzie w hubie Chopina polska rodzina lecąca z dziećmi na wakacje, płaci kilkanaście razy więcej niż zagraniczny pasażer transferowy. Poza tym o wiele tańszym i bardziej przyjaznym dla całej Polski byłby rozwój portów regionalnych zlokalizowanych bliżej pasażerów. W wielu portach za niewielkie pieniądze można doinwestować infrastrukturę transportową, aby stały się wygodnymi lotniskami dla okolicznych mieszkańców. Nie ma sensu wydawanie ogromnych miliardów na to, żeby zmuszać Polaków do przesiadania się w Baranowie.

Dodane przez Gość: Makary w odpowiedzi na

Gość: Marian 25 cze 2025, 11:40

Czy spółka odnotowała już w tym roku istotny spadek kosztów związany z serwisowaniem maszyn przy użyciu własnego zaplecza jak np. hangar w katowicach itp?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:40

Hangar w Katowicach ruszy zgodnie z planem od września, wykonaliśmy kilka przeglądów w hangarze w Debreczynie. Marże zostały dzięki temu wewnątrz Grupy.

Dodane przez Gość: Marian w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:40

Czy rozważacie samodzielne uruchomienie lotów rejsowych na jakichś kierunkach i samodzielną obsługę pasażerów niezależnie od współpracy z biurami podróży?

Gość: Inwestor 25 cze 2025, 11:42

Dzień dobry, w zeszłym roku w lipcu UOKiK wszczął postępowanie, kwestionując część praktyk spółki co do m.in procedur rozpatrywania reklamacji, od tego czasu nie było żadnych komunikatów ze strony spółki lub urzędu. Czy sprawa jest już zakończona?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:42

Podczas postępowania mamy zakaz komentowania tej kwestii. Sprawa jest cały czas w toku, współpracujemy z UOKiK w celu osiągnięcia odpowiednich standardów obsługi.

Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na

Gość: Marcin 25 cze 2025, 11:45

Czy są plany przejęcia innego przewoźnika, jeśli tak, to w jakim czasie?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:45

Przewoźników raczej nie planujemy przejmować, wiąże się to zwykle z kosztowną restrukturyzacją. Projekt Chair udał się bardzo dobrze, ale dlatego, że Szwajcaria jest krajem przyjaznym dla biznesu, w innych krajach restrukturyzacja jest dużo trudniejsza. Wolelibyśmy przejąć zagranicznych touroperatorów. Monitorujemy cały czas rynek zachodni i czekamy na dobrą okazje.

Dodane przez Gość: Marcin w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:46

Czy obniżka stóp procentowych to dla was korzystna informacja, czy umowy są na stałym oprocentowaniu? O ile obniżyłyby się koszty finansowe gdyby stopy procentowe spadły np. o 100pb?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:46

Nie mamy zadłużenia w PLN, stopy procentowe NBP nie mają na nas wpływu. Praktycznie wszystkie leasingi są w walutach na stałych stopach.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:48

Jaki jest plan, żeby odsezonować nieco wyniki spółki? Nowe destynacje?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:48

Nie ma zbyt wielu takich możliwości i tak w czasie zimy latamy całą dostępną flotą. Trzeba pamiętać, że w zimie duża część floty musi stanąć na przeglądach technicznych.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:49

Na ile ograniczeniem dla Enter Air w przypadku lotów z Warszawy jest obecnie samo lotnisko Okęcie? Czy rozważacie rozpoczęcie wykonywania operacji z Modlina?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:49

Lotnisko Chopina jest dużym problemem. Zatyka się szczególnie w czasie lata. Jednak to nie my decydujemy skąd chcemy latać, tylko pasażerowie. Jeśli zechcą latać z Modlina czy innego regionalnego portu to będziemy ich obsługiwać.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:53

Czy nie warto byłoby zdywersyfikować nieco struktury zadłużenia i zrobić emisję obligacji? W obecnych warunkach wiele podmiotów decyduje się na ten krok.

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:53

Nie widzimy potrzeby na posiadanie jakiegokolwiek zadłużenia. To co Państwo widzicie w sprawozdaniach to nie jest rzeczywiste zadłużenie tylko przelicznie leasingów operacyjnych na finansowe zgodnie z MSR-ami. Tak jak wspominaliśmy jest to błędne podejście i wypacza obraz biznesu. Korzystamy jedynie sezonowo z linii kredytowych w rachunku bieżącym. Jest to nam przydatne, aby uniknąć konieczności wymiany walut i pozwala nam dostosować do sezonowego zapotrzebowania na waluty.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 11:54

Czy korzystacie z jakichś mechanizmów zabezpieczania różnic kursowych?

Gość: Olaf 25 cze 2025, 11:56

Czy planowane inwestycje flotowe i rozwój działalności technicznej nie będą w konflikcie z dalszym dzieleniem się zyskami z akcjonariuszami?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:56

Zysk dla akcjonariuszy jest obliczany z opłaty licencyjnej, nie jest związany z kosztami pojawiającymi się w spółce operacyjnej. Poza tym nigdy nie robimy inwestycji spektakularnych finansowo tak jak nasi sąsiedzi. Dla nas chwałą nie jest zrobienie największej inwestycji tylko najbardziej efektywnej.

Dodane przez Gość: Olaf w odpowiedzi na

Gość: Olaf 25 cze 2025, 11:57

Czy Enter Air planuje ekspansję poza rynek polski z nowymi umowami z zagranicznymi touroperatorami, np. w Europie Zachodniej?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 11:57

Odpowiadamy na popyt zagraniczny w miarę naszych możliwości sprzętowych. Przez ostatnie lata skupiliśmy się bardziej na rynku polskim, ale cały czas jesteśmy bardzo mocno obecni na Zachodzie.

Dodane przez Gość: Olaf w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 12:01

Jakie są kluczowe założenia dotyczące liczby operacji lotniczych w II i III kwartale 2025 r. i jak porównują się one r/r?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 12:01

W tym roku skupialiśmy się przede wszystkim na optymalizacji programu pod względem kosztowym, celem jest poprawienie marży, a nie przewiezienie większej liczby pasażerów. Widzimy bowiem, że rynek jest w tym roku mniej dynamiczny i tak tez dopasowaliśmy swoją flotę. W drugim kwartale liczba operacji była znacząco wyższa ponieważ mieliśmy o 5 samolotów więcej r/r, natomiast w trzecim kwartale będziemy latali na takiej samej liczbie maszyn co rok temu. Było to wszystko dobrze przemyślane, aby osiągnąć nasz cel finansowy. Mamy nadzieję, że nie przydarzy się nic nieprzewidzianego.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość: Pawla 25 cze 2025, 12:05

W jakiej skali oceniacie ryzyko wycofywania się turystów z zaplanowanych podróży w rejony położone niedaleko Bliskiego Wschodu (np. Turcja, Egipt) i jak mocno takie zjawisko może wpłynąć na wyniki?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 12:05

Na razie brak jest jakichkolwiek sygnałów na problemy w Turcji czy Egipcie, ale tak jak to było w przeszłości touroperatorzy są zawsze gotowi do zastąpienia oferty inną. A my jako czarter jesteśmy w stanie szybko się dopasować i zmienić rozkład.

Dodane przez Gość: Pawla w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 12:07

Czy pomyślicie o dniu inwestora?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 12:07

Byłoby to bardzo trudne, bo samoloty cały czas latają po całej Europie. Wejście na lotnisko nie jest dozwolone, a w biurze nie mamy nic spektakularnego do zaprezentowania. Ludzie po prostu ciężko pracują.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 12:08

Czego można się spodziewać do końca roku pod kątem biznesu i wyników? Jest Pan optymistycznie nastawiony?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 12:08

Mamy taką wadę, że nigdy nie podchodzimy do niczego optymistycznie tylko staramy się racjonalnie planować i mitygować wszystkie ryzyka. będziemy bardzo zadowoleni jak uda się wykonać bez zakłóceń te operacji, które mamy zakontraktowane. Na dzień dzisiejszy nie przewidujemy żadnych większych problemów.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Gość 25 cze 2025, 12:14

Jaka jest wizja dla Enter Air na najbliższe 5 lat? Tylko rozbudowa floty, czy coś jeszcze?

Grzegorz Polaniecki 25 cze 2025, 12:14

Jesteśmy aktualnie prawdopodobnie drugą największą linią w 100% czarterową w Europie. Mamy mocną pozycję w tej niszy i nie widzimy zagrożeń ze strony jakiegoś poważnego konkurenta, który mógłby nam pokrzyżować plany wzrostowe. Mamy swoje przewagi i rynkowe bariery wejścia takie jak na przykład sloty. Będziemy więc dalej penetrować rynki zagraniczne. Na pewno celem na najbliższe 5 lat będzie dalszy wzrost oraz zwiększenie udziału przychodów z zagranicy vs przychody z rynku polskiego. Cały czas rozglądamy się za targetem do przejęcia, ale tak jak wspominaliśmy na razie nic bardzo atrakcyjnego nie widzimy. Patrzymy nie tylko na Europę, ale także za Ocean. Ważne jest aby sytuacja na rynku była stabilna i pozwoliła nam rozwijać nasze strategie.

Dodane przez Gość w odpowiedzi na

Czat odświeżany jest co kilka sekund.

udostępnij: