Enter Air gotowy do startu wakacji - czat inwestorski z członkiem zarządu i dyrektorem generalnym
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce i niekwestionowanym liderem rynku turystycznego w kraju. W kwietniu 2025 r. przewoźnik obchodził swoją 15 rocznicę działalności. Grupa realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży, latając w ponad 36 krajach od Islandii i Portugalii po Kenię i Wyspy Zielonego Przylądka.

Zapraszamy na czat inwestorski z Grzegorzem Polanieckim, Członkiem Zarządu, Dyrektorem Generalnym Enter Air S.A. Spotkanie będzie poświęcone omówieniu bieżącej sytuacji oraz planów spółki.
Spotkanie rozpocznie się w środę, 25 czerwca 2025 r. o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.
W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.
Dzień dobry, zapraszamy do zadawania pytań.
Wysoki sezon już się rozpoczął. Latamy bardzo intensywnie. Popyt na nasze usługi jest duży, chociaż wzrost ruchu nie będzie tak duży jak w zeszłym roku, ponieważ nie jest możliwe, żeby co roku były odnotowywane każdego roku. Trend wzrostowy w ostatnich latach jest stały. Do niego dopasowujemy flotę, natomiast rynek rośnie skokowo - raz mocniej, raz słabiej, ale jest to całkowicie normalne. Mobilność Polaków jest nadal na dużo niższym poziomie niż w Europie Zachodniej, co pozwala nam z optymizmem patrzeć na kolejne lata.
Dodane przez Gość: Makary w odpowiedzi na Jakiego sezonu spodziewacie…
Tak, oczywiście planujemy wypłaty dywidendy co roku. Podstawą do wypłaty dywidendy jest zysk spółki dominującej, który wynika z licencji na korzystanie z logo Enter Air. Kwota jest uzależniona od przychodów całej Grupy, które stale rosną.
Dodane przez Gość: Inwestor… w odpowiedzi na Panie prezesie Po wypłacie…
Tuż przed startem "sezonu wysokiego", flota samolotów miała powiększyć się o 3 maszyny. Udało się zrealizować ten plan?
Tak, dwa samoloty już latają. Trzeci jest już prawie gotowy do latania.
Dodane przez Gabriel Uryniuk w odpowiedzi na Tuż przed startem "sezonu…
W jaki sposób konflikt na Bliskim Wschodzie może wpłynąć na ceny paliwa lotniczego oraz czy spółka zdążyła już odczuć skutki tych wydarzeń?
Nie mamy ekspozycji na wahania paliwa, gdyż wszystkie koszty przerzucane są na klienta. Dodatkowo zabezpieczamy się krótkoterminowym hedgingiem. Ceny paliwa mają jedynie wpływ na wielkość obrotu. Podobnie jest z opłatami CO2. Jesteśmy przewoźnikiem i nie bierzemy na siebie ryzyk handlowych, gdyż jesteśmy po prostu dostawcą usługi przewozowej za którą płaci klient.
Dodane przez Gabriel Uryniuk w odpowiedzi na W jaki sposób konflikt na…
Oczywiście każdy konflikt jest potencjalnym zagrożeniem, gdyż nikt nie wie jak się może rozwinąć, natomiast jak na razie nie ma on wielkiego wpływu na nas, ponieważ w sezonie letnim nie latamy zbyt intensywnie w tamte rejony. Ze względu na zmiany tras lotów pojawiają się problemy ze slotami, co wpływa na opóźnienia niektórych operacji. Szczególnie tych, przelatujących nad Grecją.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy konflikt na bliskim…
Polski rynek rośnie dynamicznie. Mamy boom demograficzny z lat 80-tych, który wchodzi na rynek. Wskaźnik mobilności Polaków ciągle rośnie. Na najbliższe dwa lata mamy przewidziane dostawy 6 nowych Maxów i co najmniej dwóch B737-800. Dalsza rozbudowa floty będzie uzależniona potwierdzonego popytu, także na rynkach zachodnich. Ważną kwestią w planowaniu zwiększenia floty jest popyt w sezonie zimowym i maksymalizacja utylizacji floty w tym okresie.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jak wyglądają plany…
Tak, wszystkie umowy mamy podpisane. Poza tymi, które są raportowane zgodnie z wymogami giełdy, mamy podpisane szereg mniejszych kontraktów zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych.
Dodane przez Gość: Krakus w odpowiedzi na Czy umowy z touroperatorami…
Mamy nadzieję, że po uruchomieniu obsługi pełną parą będziemy w stanie obsłużyć ok. 90% naszej całej floty. Projekt dojścia do niemal pełnej samowystarczalności jest rozpisany na ok. 2 lata.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy już cała obsługa…
Używanie własnych samolotów przy obecnych cenach wet-leasów jest dużo tańsze. W tym sezonie letnim będziemy korzystali z tylko 2 samolotów wynajętych wraz z załogą. W ubiegłym roku mieliśmy 4 takie maszyny.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jakie konkretne korzyści dla…
Kurs dolara i ceny paliwa mają wpływ na nasze obroty, ale nie mają wielkiego wpływu na nasze zyski, ponieważ staramy się równoważyć wpływy dewizowe z kosztami dewizowymi. Koszty paliwa są przerzucane na klienta, więc ich zmiana jest właściwie neutralna dla wyniku. Jedyny problem pojawia się przy raportowaniu, gdy musimy raportować w PLN. Wtedy pojawiają się wirtualne liczby, które nie mają nic wspólnego z realnym biznesem, czyli tzw. różnice kursowe, które Państwo widzicie w naszych sprawozdaniach. Najbardziej miarodajnym wskaźnikiem jest wynik oczyszczony z różnic kursowych.
Dodane przez Gość: Trader w odpowiedzi na jakie są optymalne kursy…
Oczywiście w czasie zimy zarabiamy dużo mniej, lub wynik jest ujemny - jest to związane z sezonowością rynku. Natomiast wspomniana strata nie jest absolutnie rzeczywistą stratą, ponieważ wynika z niedoskonałości MSSF16, czyli reżimu raportowania, który nakazuje uśrednianie kosztów leasingowych w ciągu roku. Co jest nieprawdą, gdyż wiele samolotów ma raty leasingowe znacząco niższe w zimie niż w lecie, czyli są dopasowane do sezonowości. Niestety MSSF16 nie daje możliwości pokazania tego w prawidłowy sposób.
Dodane przez Gość: Jan R. w odpowiedzi na Bez wpływu różnic kursowych…
Nie widzimy w tej chwil dużych zagrożeń związanych ze spadkiem popytu, chyba że nastąpi duża eskalacja działań wojennych. Jesteśmy linią czarterową, która ma łatwość zmiany programu. Pasażerowie chcą latać na wakacje. Jeśli w danej destynacji, wakacje będą za drogie lub niebezpieczne, wtedy wybiorą inne miejsce do którego my ich zawieziemy.
Dodane przez Gość: Daniel w odpowiedzi na Jakie ryzyka są szacowane…
Nigdy nie jesteśmy przeciwnikiem budowania nowego, ładnego lotniska, ale przede wszystkim oczekujemy, że polscy pasażerowie będą traktowani tak samo jak zagraniczni, a nie jak w tej chwili gdzie w hubie Chopina polska rodzina lecąca z dziećmi na wakacje, płaci kilkanaście razy więcej niż zagraniczny pasażer transferowy. Poza tym o wiele tańszym i bardziej przyjaznym dla całej Polski byłby rozwój portów regionalnych zlokalizowanych bliżej pasażerów. W wielu portach za niewielkie pieniądze można doinwestować infrastrukturę transportową, aby stały się wygodnymi lotniskami dla okolicznych mieszkańców. Nie ma sensu wydawanie ogromnych miliardów na to, żeby zmuszać Polaków do przesiadania się w Baranowie.
Dodane przez Gość: Makary w odpowiedzi na Co Pan sądzi o projekcie CPK?
Hangar w Katowicach ruszy zgodnie z planem od września, wykonaliśmy kilka przeglądów w hangarze w Debreczynie. Marże zostały dzięki temu wewnątrz Grupy.
Dodane przez Gość: Marian w odpowiedzi na Czy spółka odnotowała już w…
Nie mamy takich planów. Staramy się robić to na czym znamy się najlepiej.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy rozważacie samodzielne…
Podczas postępowania mamy zakaz komentowania tej kwestii. Sprawa jest cały czas w toku, współpracujemy z UOKiK w celu osiągnięcia odpowiednich standardów obsługi.
Dodane przez Gość: Inwestor w odpowiedzi na Dzień dobry, w zeszłym roku…
Przewoźników raczej nie planujemy przejmować, wiąże się to zwykle z kosztowną restrukturyzacją. Projekt Chair udał się bardzo dobrze, ale dlatego, że Szwajcaria jest krajem przyjaznym dla biznesu, w innych krajach restrukturyzacja jest dużo trudniejsza. Wolelibyśmy przejąć zagranicznych touroperatorów. Monitorujemy cały czas rynek zachodni i czekamy na dobrą okazje.
Dodane przez Gość: Marcin w odpowiedzi na Czy są plany przejęcia…
Nie mamy zadłużenia w PLN, stopy procentowe NBP nie mają na nas wpływu. Praktycznie wszystkie leasingi są w walutach na stałych stopach.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy obniżka stóp…
Nie ma zbyt wielu takich możliwości i tak w czasie zimy latamy całą dostępną flotą. Trzeba pamiętać, że w zimie duża część floty musi stanąć na przeglądach technicznych.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jaki jest plan, żeby…
Lotnisko Chopina jest dużym problemem. Zatyka się szczególnie w czasie lata. Jednak to nie my decydujemy skąd chcemy latać, tylko pasażerowie. Jeśli zechcą latać z Modlina czy innego regionalnego portu to będziemy ich obsługiwać.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Na ile ograniczeniem dla…
Nie widzimy potrzeby na posiadanie jakiegokolwiek zadłużenia. To co Państwo widzicie w sprawozdaniach to nie jest rzeczywiste zadłużenie tylko przelicznie leasingów operacyjnych na finansowe zgodnie z MSR-ami. Tak jak wspominaliśmy jest to błędne podejście i wypacza obraz biznesu. Korzystamy jedynie sezonowo z linii kredytowych w rachunku bieżącym. Jest to nam przydatne, aby uniknąć konieczności wymiany walut i pozwala nam dostosować do sezonowego zapotrzebowania na waluty.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy nie warto byłoby…
Stosujemy głównie hedging naturalny to znaczy staramy się równoważyć wpływy i koszty w tych samych walutach.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy korzystacie z jakichś…
Zysk dla akcjonariuszy jest obliczany z opłaty licencyjnej, nie jest związany z kosztami pojawiającymi się w spółce operacyjnej. Poza tym nigdy nie robimy inwestycji spektakularnych finansowo tak jak nasi sąsiedzi. Dla nas chwałą nie jest zrobienie największej inwestycji tylko najbardziej efektywnej.
Dodane przez Gość: Olaf w odpowiedzi na Czy planowane inwestycje…
Odpowiadamy na popyt zagraniczny w miarę naszych możliwości sprzętowych. Przez ostatnie lata skupiliśmy się bardziej na rynku polskim, ale cały czas jesteśmy bardzo mocno obecni na Zachodzie.
Dodane przez Gość: Olaf w odpowiedzi na Czy Enter Air planuje…
W tym roku skupialiśmy się przede wszystkim na optymalizacji programu pod względem kosztowym, celem jest poprawienie marży, a nie przewiezienie większej liczby pasażerów. Widzimy bowiem, że rynek jest w tym roku mniej dynamiczny i tak tez dopasowaliśmy swoją flotę. W drugim kwartale liczba operacji była znacząco wyższa ponieważ mieliśmy o 5 samolotów więcej r/r, natomiast w trzecim kwartale będziemy latali na takiej samej liczbie maszyn co rok temu. Było to wszystko dobrze przemyślane, aby osiągnąć nasz cel finansowy. Mamy nadzieję, że nie przydarzy się nic nieprzewidzianego.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jakie są kluczowe założenia…
Na razie brak jest jakichkolwiek sygnałów na problemy w Turcji czy Egipcie, ale tak jak to było w przeszłości touroperatorzy są zawsze gotowi do zastąpienia oferty inną. A my jako czarter jesteśmy w stanie szybko się dopasować i zmienić rozkład.
Dodane przez Gość: Pawla w odpowiedzi na W jakiej skali oceniacie…
Byłoby to bardzo trudne, bo samoloty cały czas latają po całej Europie. Wejście na lotnisko nie jest dozwolone, a w biurze nie mamy nic spektakularnego do zaprezentowania. Ludzie po prostu ciężko pracują.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czy pomyślicie o dniu…
Mamy taką wadę, że nigdy nie podchodzimy do niczego optymistycznie tylko staramy się racjonalnie planować i mitygować wszystkie ryzyka. będziemy bardzo zadowoleni jak uda się wykonać bez zakłóceń te operacji, które mamy zakontraktowane. Na dzień dzisiejszy nie przewidujemy żadnych większych problemów.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Czego można się spodziewać…
Jesteśmy aktualnie prawdopodobnie drugą największą linią w 100% czarterową w Europie. Mamy mocną pozycję w tej niszy i nie widzimy zagrożeń ze strony jakiegoś poważnego konkurenta, który mógłby nam pokrzyżować plany wzrostowe. Mamy swoje przewagi i rynkowe bariery wejścia takie jak na przykład sloty. Będziemy więc dalej penetrować rynki zagraniczne. Na pewno celem na najbliższe 5 lat będzie dalszy wzrost oraz zwiększenie udziału przychodów z zagranicy vs przychody z rynku polskiego. Cały czas rozglądamy się za targetem do przejęcia, ale tak jak wspominaliśmy na razie nic bardzo atrakcyjnego nie widzimy. Patrzymy nie tylko na Europę, ale także za Ocean. Ważne jest aby sytuacja na rynku była stabilna i pozwoliła nam rozwijać nasze strategie.
Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jaka jest wizja dla Enter…
Bardzo dziękuję za udział oraz rzeczowe i ciekawe pytania.