Przejdź do treści

udostępnij:

Shoper chce utrzymać wysoką dynamikę wzrostu przychodów, marża EBITDA ma potencjał do zwyżki (wywiad)

Shoper planuje utrzymać wysoką dynamikę wzrostu przychodów w kolejnych latach, a marża EBITDA, która w 2020 roku wyniosła 47 proc., ma potencjał do dalszego wzrostu - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Marcin Kuśmierz. Dodał, że do końca 2021 roku Shoper chce pozyskać kilka tys. nowych klientów.

"Mieliśmy bardzo udany pierwszy kwartał – zarówno pod względem wyników finansowych, jak i pozyskania nowych klientów. Oczekujemy, że kolejne kwartały będą równie zadowalające, szczególnie, że dla branży e-commerce druga połowa roku jest zawsze najlepsza. Planujemy pozyskać kilka tysięcy nowych klientów korzystających z platformy Shoper do końca 2021 roku" - powiedział prezes.

 

"Obserwujemy dalszy szybki rozwój klientów korzystających z platformy Shoper. Średnioroczny wzrost GMV polskiego rynku e-commerce wyniósł 25,1 proc. w latach 2018–2020 (według obliczeń spółki), podczas gdy GMV Shoper w tym samym okresie rosło ponad 3-krotnie szybciej, ze średniorocznym wzrostem 79,6 proc. W 2020 r. osiągnęło prawie 4 mld zł (z wyłączeniem sklepów w formule private label). W 2021 roku przewidujemy wzrost naszych przychodów o ponad 60 proc. do ok. 80 mln zł. Chcemy utrzymywać wysoki poziom marży EBITDA. W ubiegłym roku wyniosła 47 proc. i ma potencjał do wzrostu w kolejnych latach. Planujemy utrzymać wysoką dynamikę przychodów w kolejnych latach" - dodał.

 

Kuśmierz zwrócił uwagę, że rozwój Shopera jest zrównoważony – w ubiegłym roku połowa przychodów spółki została wygenerowana na bazie usług abonamentowych, a połowa na bazie usług opartych o model pay-as-you-grow, tj. skorelowanych z przychodami klientów spółki.

 

Shoper dostarcza oprogramowania dla e-commerce w modelu SaaS (Software as a Service). Spółka oferuje rozwiązania wspierające użytkowników w prowadzeniu, zarządzaniu i rozwoju własnej sprzedaży online. W ramach usług dodatkowych udostępnia m.in. wsparcie w obszarze marketingu, logistyki czy płatności.

 

Z rozwiązań Shopera korzysta ponad 21 tys. sklepów, w tym około 17 tys. klientów bezpośrednich, którzy w ciągu 12 miesięcy, zakończonych 31 marca 2021 roku, wygenerowali niemal 4,5 mld zł GMV. Pozostałe 4 tys. sklepów zostało sprzedanych w formule private label przez partnerów spółki.

 

Z danych spółki wynika, że posiada ona około 45-proc. udział w rynku, pod kątem liczby obsługiwanych klientów, a wliczając sklepy sprzedawane na zasadzie private label, udział ten wzrasta do około 57 proc.

 

Kuśmierz zapowiadał wcześniej, że do 2026 roku Shoper chce zwiększyć bazę użytkowników na swojej platformie do 50 tys. sklepów internetowych.

 

W czwartek prezes poinformował o planach uruchomienia w III kw. usługi fullfilment z partnerami specjalizującymi się w segmencie usług logistycznych i w oparciu o ich infrastrukturę.

 

"Chcemy inwestować przede wszystkim w rozwój. Zależy nam na dynamicznym przyroście bazy klientów korzystających z platformy Shoper i poszerzaniu jej oferty o nowe produkty. Większa liczba klientów korzystających z platformy wpływa korzystnie na wysokość generowanej marży, gdyż koszty nie rosną proporcjonalnie" - powiedział.

 

"Do końca bieżącego roku planujemy wprowadzić kilkanaście nowych produktów. W tym roku największy nacisk kładziemy na rozwój usług logistycznych i finansowych. W trzecim kwartale planujemy wprowadzenie do oferty usługi fullfilment, czyli przechowywania, pakowania i wysyłania towarów naszych sprzedawców. Będzie ona realizowana z partnerami wyspecjalizowanymi w segmencie usług logistycznych i oparta o ich infrastrukturę. Usługa umożliwi szybsze dostarczanie towarów do kupujących w sklepach internetowych" - dodał.

 

Kuśmierz zapowiedział, że w związku z dynamicznym rozwojem Shoper planuje w tym roku zwiększyć zatrudnienie o kilkadziesiąt osób, z blisko 200 obecnie. Spółka zatrudnia specjalistów z różnych dziedzin – od specjalistów IT po sprzedaż i marketing.

 

W pierwszym kwartale 2021 roku Shoper wypracował 15,8 mln zł przychodów, co oznacza wzrost rdr o 71 proc. Zysk z działalności operacyjnej wzrósł w tym czasie o 69 proc. do 5,5 mln zł, a zysk netto o 92 proc. do 4,5 mln zł.

 

Ewa Pogodzińska( PAP Biznes)

 

epo/ osz/

udostępnij: