Arctic Paper chce na początku września przedstawić strategię grupy do 2030 roku (wywiad)
Arctic Paper planuje na początku września przedstawić strategię grupy do 2030 roku. Oprócz segmentu papieru i celulozy, spółka chce rozwijać segment opakowań i wytwarzania energii - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes Arctic Paper Michał Jarczyński.
"Na początku września planujemy przedstawić strategię grupy Arctic do 2030 roku. Jest to dość długi horyzont, ale należy pamiętać, że w naszej branży od decyzji do realizacji inwestycji upływa około 3 lata, a efekty widać po kolejnych 3 latach. Planuję przedstawić kamienie milowe, m.in. na 2025 rok. Strategia grupy będzie zawierać również oczekiwane cele finansowe" - powiedział prezes.
"Oprócz tradycyjnych segmentów celuloza i papier, planujemy mocny rozwój w segmencie opakowań oraz wytwarzania energii. Jest to naturalne rozszerzenie tego, co robimy dzisiaj. Opakowania, które w przyszłości będą dominowały na rynku muszą być ekologiczne i podlegające recyclingowi, a więc będą pochodzić z włókien naturalnych, czyli głównie celulozy. Jako energochłonna branża, mamy z kolei spore doświadczenie w produkcji, zarządzaniu i dystrybucji energii cieplnej i elektrycznej" - dodał.
Arctic Paper ma trzy zakłady produkujące papier: w Kostrzynie oraz w Munkedal i Grycksbo w Szwecji. Do grupy należy też szwedzki producent celulozy Rottneros AB.
Jeśli chodzi o Odnawialne Źródła Energii (OZE), to Arctic już realizuje m.in. inwestycję w papierni w Kostrzynie.
"Pierwszy etap budowy farmy fotowoltaicznej w zakładzie w Kostrzynie został zrealizowany. Jeszcze w sierpniu zostanie uruchomione 0,8 MW. Jednocześnie trwają prace nad pozyskaniem pozwoleń na kolejne etapy. Docelowo ta farma ma mieć moc 17 MW i będzie bezpośrednio przyłączona do naszego systemu energetycznego, gdyż kostrzyńska fabryka ma status małego OSDn-a" - powiedział Jarczyński.
Arctic Paper trzy lata temu rozpoczął produkcję papieru na opakowania.
"Jeśli chodzi o opakowania, to szukamy nowych pomysłów. Wejście w życie dyrektyw unijnych, które wprowadzają dodatkowe opodatkowanie opakowań plastikowych, stanowi dodatkowy impuls. Prowadzimy prace rozwojowe nad powlekaniem papieru opakowaniowego powłokami wodo- i tłuszczoodpornymi, po to, aby zastępować polietylen, który jest obecnie najczęściej używany jako bariera" - zapowiedział prezes.
"Prowadzimy testy ze szwedzką firmą nad produktami z włókna celulozowego, aby zastępować tacki na żywność. Od niedawna kostrzyńska fabryka współpracuje natomiast ze szpitalem nad produktami, które mają zastępować jednorazowe naczynia stosowane w tego typu placówkach. Kierunek rozwoju projektów opakowaniowych ma duży potencjał, a preferencje konsumentów, jak i zmiany prawne, temu sprzyjają. W 2018 rozpoczęliśmy produkcję papieru na opakowania i od tego momentu notujemy trzycyfrowe dynamiki wzrostu w tym segmencie. Według naszych przewidywań, ten trend się utrzyma. W pierwszym półroczu 2020 sprzedaliśmy ok. 3 tys. ton papieru opakowaniowego, a w 2021 roku już ponad 9 tys. ton" - podkreślił.
Aktualna strategia dla segmentu papierniczego spółki sięga przyszłego roku.
W marcu 2018 roku zarząd Arctic Paper zatwierdził strategię dla działalności papierniczej grupy, której celem jest rozwój działalności i poprawa rentowności tego segmentu. W ramach strategii wyznaczono cel osiągnięcia 10 proc. rentowności EBIT w 2022 roku.
Spółka podała wówczas, że nowa strategia biznesowa opiera się na sześciu strategicznych inicjatywach: rozwój działalności poprzez koncentrację na wybranych rentownych segmentach i rynkach - w tym na produktach specjalistycznych i produktach premium w Europie Wschodniej i na nowych rynkach, nowe innowacyjne produkty i gramatury, dalsze wzmacnianie marek dla segmentu premium oraz innych segmentów, optymalizacja wszystkich procesów w celu obniżenia kosztów, wzmacnianie kultury wydajności wśród pracowników, zrównoważona działalność oparta na produktach nadających się do recyklingu i materiałach odnawialnych.
W 2020 roku rentowność EBIT segmentu papieru wyniosła 8,2 proc. W 2019 roku było to 3,3 proc.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #ATCepo/ asa/