ML System stawia na nowe produkty BIPV; chce wykorzystać szansę wynikającą z przepisów UE (wywiad)
Spółka technologiczna ML System chce wykorzystać szansę wynikającą z unijnych przepisów i szybko uruchomić produkcję nowych produktów BIPV. Rozmawia o dystrybucji z producentami materiałów budowlanych i pokryć dachowych - poinformował PAP Biznes prezes Dawid Cycoń. Część nakładów firma chce pokryć z emisji akcji.
"Chcemy szybko pozyskać środki z emisji akcji. Działamy dynamicznie - projekt unijnej dyrektywy budynkowej został uchwalony pod koniec marca tego roku, zintensyfikowało się wtedy zainteresowanie dużych, zagranicznych producentów materiałów budowlanych naszą technologią w tym zakresie. To był impuls do wzmożenia wysiłków pozwalających na jak najszybsze wdrożenie produktów. Nasza firma, działając na rynku BIPV (rozwiązania fotowoltaiczne zintegrowane z budownictwem - przyp. PAP Biznes) od 15 lat, stale prowadząc zaawansowane projekty badawcze w zakresie rozwoju aktywnych nanopowłok materiałów budowlanych, okazała się doskonale przygotowana do realizacji wyzwań nowych legislacji energoefektywnych" - powiedział PAP Biznes prezes Dawid Cycoń.
"Jesteśmy spółką technologiczną związaną z BIPV i unijna legislacja jest dla nas szansą, szczególnie wziąwszy pod uwagę nasze przygotowanie pod względem technicznym i certyfikacyjnym" - dodał.
Na mocy planowanej dyrektywy o efektywności energetycznej budynków, kraje Unii zobowiązane zostaną do wprowadzenia przepisów prawnych i administracyjnych, których efektem ma być ujednolicenie standardów sprawności energetycznej w budownictwie. Zakładany harmonogram przewiduje m.in. osiągnięcie zeroemisyjności wszystkich nowych budynków zajmowanych, eksploatowanych lub będących własnością władz publicznych od 2026 roku oraz osiągnięcie zeroemisyjności wszystkich nowych budynków prywatnych od roku 2028.
Jak wyjaśnił Cycoń, dyrektywa będzie impulsem dla zmian legislacyjnych, których konsekwencją będzie wzrost zapotrzebowania na materiały budowlane z lepszymi parametrami technicznymi pod kątem efektywności energetycznej, czyli izolacyjnością i możliwością generowania energii.
"To może stanowić nowe rozdanie na olbrzymim rynku tradycyjnych materiałów budowlanych" - ocenił.
"Szacuje się, że wartość europejskiego rynku już w pierwszym roku obowiązywania nowych przepisów, czyli 2026 roku, wyniesie ok. 200 mld euro. Rynek ten prawdopodobnie będzie dynamicznie rósł, zwłaszcza po 2028 roku, gdy wymogami dyrektywy zostaną objęte wszystkie budynki, a nie tylko te o charakterze publicznym. Aby uzyskać znaczny udział procentowy w tym masowym rynku, musimy dysponować dużymi zdolnościami produkcyjnymi. Chcemy dostarczać produkt bardzo dobry jakościowo, z certyfikatami i atestami, w konkurencyjnej cenie i w ilościach, które będą w stanie odpowiedzieć na rosnący popyt" - powiedział prezes ML System.
Spółka planuje uruchomienie seryjnej produkcji dachówek fotowoltaicznych, łączących funkcje klasycznej dachówki ceramicznej oraz standardowego panelu PV oraz fotowoltaicznych płyt elewacyjnych.
Prezes wskazał, że nowe produkty spółki są komplementarne wizualnie i sposobem montażu z tradycyjnymi rozwiązaniami stosowanymi w budownictwie i mogą być z nimi w pełni zintegrowane, co - według spółki - będzie stanowić o ich przewadze konkurencyjnej.
"Jest wiele rozwiązań fotowoltaicznych, które zastępują tradycyjne pokrycia dachowe. Nasz produkt jest jednak jedynym, prawdziwym substytutem dla występujących pokryć ceramicznych. Produkowane przez nas fotowoltaiczne dachówki z warstwą ceramiczną wyglądają identycznie, jak dachówki tradycyjne i pozwalają na pełną integrację ze standardowymi systemami pokryć dachowych. Ponadto, w przeciwieństwie do pokryć, które były do tej pory stosowane jako uzupełnienie fotowoltaiczne, posiadają pełną certyfikację w zakresie zarówno fotowoltaicznym, jak i budowlanym" - powiedział Cycoń.
ML System zakłada, że przy sprzedaży będzie korzystać z gotowych kanałów dystrybucji producentów materiałów budowlanych i pokryć dachowych.
"Negocjujemy z największymi koncernami europejskimi czy światowymi w zakresie wspólnej dystrybucji. Tradycyjni producenci materiałów budowlanych szybko uświadamiają sobie, że muszą w swojej ofercie zapewnić produkt uzupełniający, odpowiadający wyzwaniom nowej legislacji" - powiedział prezes ML System.
"To zmiana filozofii sprzedaży naszej firmy w zakresie nowych produktów. Wcześniej byliśmy firmą projektową, a wraz z nowymi produktami wchodzimy na rynek masowy, tj. produkcji na magazyn i składy budowlane. Dzięki temu uzyskamy ciągłość przychodów" - dodał.
Na rozwój produkcji ceramicznych dachówek fotowoltaicznych oraz fotowoltaicznych płyt elewacyjnych spółka planuje przeznaczyć w latach 2023 - 2024 ok. 120 mln zł. Jednym ze źródeł finansowania ma być emisja akcji o wartości ok. 70 mln zł.
"Zakładamy, że ponad połowę środków na nowy program inwestycyjny uda się uzyskać z emisji akcji, a dla pozostałej części będziemy się starać o grant unijny. Jeżeli się okaże, że procedura unijna będzie się przedłużać, to wtedy rozważymy sięgnięcie po finansowanie dłużne" - powiedział Dawid Cycoń.
Jak poinformował, w planach są dwie nowe linie produkcyjne - jedna będzie przeznaczona do produkcji dachówek, druga do płyt elewacyjnych, ale linie będą mogły działać zamiennie, w zależności od zapotrzebowania. Łącznie dadzą one możliwość produkcji do 50.000 m kw. miesięcznie.
Osiągnięcie pełnych mocy produkcyjnych jest planowane w drugiej połowie 2025 r.
"Zakładamy, że wszystkie linie będą gotowe do rozruchu w drugim kwartale przyszłego roku, a produkcja właściwa rozpocznie się w trzecim kwartale 2024 r. Pełne moce produkcyjne zostaną osiągnięte w drugiej połowie 2025 roku. Szacowany harmonogram może ulec przyśpieszeniu, bo trzeba pamiętać, że rynek produktów masowych charakteryzuje się tym, że stany magazynowe przygotowuje się z pewnym wyprzedzeniem. Ważne, kto będzie przygotowany do tego +pierwszego uderzenia+ w 2025 roku., a my, żeby być gotowym i wyprzedzić innych, musimy działać już w 2024 roku" - powiedział Cycoń.
Jak poinformował, firma planuje zakupić dwie kompletne linie produkcyjne, które będą umieszczone w nowo powstającym budynku, przylegającym bezpośrednio do obecnych zakładów spółki.
"Tam zostanie oddane kolejne 20.000 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej, co oznacza praktycznie podwojenie powierzchni zakładu. Oddanie hal produkcyjnych planowane jest na przełom czerwca i lipca tego roku i od tego momentu rozpoczniemy wyposażanie linii produkcyjnych. Ich elementy będą sukcesywnie kompletowane. Na ten moment dysponujemy gronem wyselekcjonowanych producentów, którzy są w stanie szybko dostarczyć potrzebne elementy i zaraz po dokapitalizowaniu będziemy przystępować do rozmów" - powiedział prezes.
Zarząd ML System, wdrażając nowe produkty, oczekuje osiągnięcia docelowo (po II półroczu 2025 r.) przychodów ze sprzedaży ceramicznej dachówki fotowoltaicznej oraz fotowoltaicznych płyt elewacyjnych na poziomie co najmniej 200 mln zł w ujęciu rocznym, przy atrakcyjnym dwucyfrowym poziomie rentowności EBITDA.
"Przyjmujemy, że w początkowej fazie wejścia w życie dyrektywy rentowność będzie wyższa niż w innych produktach BIPV, ponieważ bariery wejścia na ten rynek będą stanowić trudną zaporę dla słabiej przygotowanych podmiotów" - powiedział prezes.
ML System kończy obecnie projekt Active Glass, czyli wdrożenie do produkcji szyby zespolonej generującej energię elektryczną o masowym zastosowaniu w budownictwie i branży automotive.
"Zakładamy, że uruchomienie linii odbędzie się w trzecim kwartale. W czwartym kwartale przewidujemy jeszcze jakieś prace korygujące, a od przyszłego roku ruszamy z pełnymi mocami produkcyjnymi" - powiedział Cycoń.
W 2022 roku ML System miało prawie 282 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 49 proc. rdr. EBITDA wzrosła o 50 proc. rdr do 36,5 mln zł.
"Dotychczas w tym roku nie odczuliśmy mocnego spowolnienia. Nasza struktura przychodowa nie bazowała chociażby na programie +Mój Prąd+, który w tej chwili osiąga gorsze wyniki niż w zeszłych latach. Realizujemy coraz więcej projektów BIPV, w tym duże, prestiżowe inwestycje, takie jak Dworzec Zachodni w Warszawie, czy budynek w Wilnie architekta Daniela Libeskinda. Przychody ze sprzedaży produktów nowej ery kwantowej i szkła powłokowego wyniosły w 2022 roku blisko 35,5 mln zł. Nasza firma zaczyna być rozpoznawalną marką już nie tylko w skali Polski. Nie narzekamy na brak popytu. Mamy wypełnioną w tej chwili część gniazd produkcyjnych już do września czy nawet października, co pozostawia niewielką lukę do zakończenia roku" - powiedział prezes ML System.
"Jesteśmy firmą, która od początku istnienia rośnie mniej więcej 50 proc. rok do roku. Mam nadzieję, że do momentu wejścia w życie dyrektywy dalej będziemy rosnąć w takim tempie. Zakładam natomiast, że otwarcie się nowego, olbrzymiego rynku europejskiego, na którym chcemy być jednym z wiodących graczy, istotnie przyspieszy nasz długoterminowy wzrost" - dodał Cycoń.
ML System to spółka technologiczna oferująca rozwiązania fotowoltaiczne zintegrowane z budownictwem (BIPV). Oferta spółki to również produkty tradycyjnej fotowoltaiki, produkty Smart City oraz specjalistyczne szkło, w tym dla branży automotive.
Anna Pełka
(PAP Biznes), #MLSpel/ osz/
