Przejdź do treści

udostępnij:

Grodno koncentruje się na zdobywaniu udziałów rynkowych, nawet kosztem chwilowo niższych marż (wywiad)

Grodno w najbliższych kwartałach będzie koncentrowało się na zdobywaniu udziałów rynkowych, nawet kosztem chwilowo niższych marż - poinformował prezes Andrzej Jurczak. Spodziewa się on, że 2023 r. będzie jeszcze okresem spowolnienia, ale 2024 r. powinien być już lepszy dla branży dystrybucji elektrotechniki.

"W pierwszym kwartale roku obrotowego 2023/24 Grodno odnotowało 9-proc. wzrost przychodów – duży, biorąc pod uwagę sytuację rynkową. Z danych Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki SHE wynika, że sprzedaż realizowana przez hurtownie elektrotechniczne spadła w tym okresie o 4 proc. Naszym celem na najbliższe miesiące jest zwiększenie udziału w rynku i rozszerzanie portfela klientów. Szczególnie zależy nam na zdobywaniu nowych odbiorców, których dotychczas nie obsługiwaliśmy, co będzie związane z tymczasowym obniżaniem cen, czyli niższymi marżami, na co jesteśmy przygotowani” – powiedział prezes.

"W okresie spowolnienia rynkowego, które niewątpliwie nastąpi jeszcze w tym roku, chcemy budować pozycję po stronie przychodów i tym samym mocną pozycję rynkową” – dodał.

Skonsolidowane przychody Grodna w pierwszym kwartale 2023/24 (kwiecień-czerwiec 2023 r.) wyniosły 290,8 mln zł, co oznacza wzrost o 9 proc. rdr. Skonsolidowany wynik EBITDA wyniósł 8,5 mln zł (-38 proc. rdr), zysk z działalności operacyjnej wyniósł 6,1 mln zł (-48 proc. rdr), natomiast zysk netto wyniósł 4,6 mln zł (-48 proc. rdr).

"Spadek wyników związany był z pogorszeniem warunków rynkowych. Branża, w której działamy przeznacza mniej środków na inwestycje, co potwierdza niska liczba wydanych pozwoleń na budowę. Przełożyło się to na walkę cenową i konkurencyjną, do której musieliśmy przystąpić. Zdecydowaliśmy się na zejście z marż, aby rosnąć po stronie przychodów” – powiedział Jurczak.

Drugim elementem, który wpłynął na spadek wyników jest – zdaniem prezesa - wzrost kosztów operacyjnych i finansowych, a trzecim wysoka baza z zeszłego roku.

GRODNO CHCE ZWIĘKSZAĆ UDZIAŁ W RYNKU TAKŻE DZIĘKI AKWIZYCJOM

Priorytetem dla Grodna jest wzmacnianie pozycji na rynku, chociaż presja konkurencyjna – jak uważa prezes – jest silna. Swój udział w rynku Grodno szacuje na ok. 12-13 proc.

"Dotychczas na polskim rynku trzema największymi graczami naszej branży byli Grodno, TIM i Kaczmarek Electric. Przejęcie tych dwóch ostatnich firm przez grupę Würth spowodowało, że jej udział w polskim rynku wyniesie według naszych szacunków ok. 25 proc. Mamy więc kogo gonić. Dobrych perspektyw zwiększania udziału w rynku wypatruję w ruchach akwizycyjnych, które w długiej perspektywie zapewnią nam dużo wyższą – od lidera - dynamikę zdobywania rynku” – powiedział.

Andrzej Jurczak ocenił, że okres kryzysu to czas konsolidacji rynku, przejmowania firm i także w tym obszarze Grodno chce być aktywne.

"Chcemy mieć mocną pozycję na rynku i być podmiotem, który go konsoliduje. Czas spowolnienia będzie sprzyjał takim ruchom oraz wzmacnianiu pozycji Grodna w przyszłości” – dodał.

Jak poinformował, Grodno ma w planach kolejne przejęcia, a rynek jest mocno rozproszony.

"Nasz poziom sprzedaży to ok. 1,3 mld zł, a kolejnego gracza spoza grupy Würth wynosi ok. 800 mln zł. Na rynku jest jednak bardzo dużo firm z przychodami wynoszącymi poniżej 100 mln zł, które borykają się nie tylko ze spadkiem wyników, ale też z kwestią sukcesji. Właśnie w takie firmy będziemy celować” – powiedział prezes.

Ocenił, że 2023 r. będzie jeszcze okresem spowolnienia, ale 2024 r. powinien być już lepszy dla branży dystrybucji elektrotechniki.

"Spodziewamy się, że spadająca inflacja i koszt kredytu spowodują wzrost inwestycji. Cała branża czeka też na środki z KPO, które mają być w dużej mierze przeznaczone na rozwój energetyki. Zakładamy, że po wyborach w końcu uda się te środki pozyskać” – powiedział Jurczak.

"Oczekujemy też, że Prezydent RP podpisze wkrótce ustawę, która umożliwi budowę instalacji fotowoltaicznych o mocy do 150 kW bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę – dzisiaj wymagane jest pozyskanie takiego pozwolenia dla wszelkich instalacji PV o mocy do 50 kW. Dzięki temu, rynek fotowoltaiki może dla nas mocno wzrosnąć” – dodał.

10-PROC. WZROST SPRZEDAŻY W 2023/24 MOŻLIWY DO OSIĄGNIĘCIA

Perspektywy na kolejne kwartały dla grupy są więc – zdaniem prezesa – dosyć optymistyczne, a uzyskanie 10-proc. dynamiki wzrostu przychodów w bieżącym roku obrotowym – możliwe.

"Myślę, że 10-proc. wzrost przychodów jest możliwy do osiągnięcia w tym roku obrotowym, a w kolejnym roku jestem przekonany, że możemy rozmawiać o wyższych wzrostach” – ocenił.

Dodał, że Grodno chce m.in. zwiększać sprzedaż w obszarze OZE, mocno inwestować w e-commerce i platformę B2B, ale też nie rezygnuje z rozbudowy sieci placówek, których ma obecnie ponad sto.

Dynamika wzrostu przychodów na poziomie 10 proc. to jeden z elementów strategii Grodna, która została ogłoszona w 2020 r. Jak poinformował prezes, trwają prace nad nową strategią.

"Mając na uwadze stały rozwój i potrzeby Grodna, dostrzegliśmy potrzebę zmian bieżącej strategii, które będą wykraczały poza standardową aktualizację. Nowa strategia będzie na pewno zakładała długoterminowy wzrost udziałów w rynku, kolejne akwizycje, zwiększenie obszaru OZE oraz rozwój kanału e-commerce” – powiedział Andrzej Jurczak.

"Prace nad nową strategią ruszyły, ale ze szczegółami musimy poczekać. Myślę, że zostanie ona opublikowana przed zakończeniem naszego roku finansowego, czyli najpewniej w marcu 2024 r.” – dodał.

Prezes poinformował, że na razie w ramach prac nad nową strategią nie jest poruszana kwestia polityki dywidendowej, ale zarząd to rozważa. Zysk za rok obrotowy zakończony 31 marca 2023 r. zarząd zarekomendował przeznaczyć w całości na kapitał zapasowy.

"Grodno jest i chce pozostać spółką dywidendową, jednak musimy kierować się przede wszystkim dobrem firmy. Biorąc pod uwagę spadki zarejestrowane w poprzednim roku oraz fakt spowolnienia rynku w roku bieżącym, zarekomendowaliśmy jako zarząd pozostawienie zysku w spółce w celu wsparcia rozwoju oraz budowania mocniejszej pozycji rynkowej. Teraz jest to dla nas najważniejsze” – powiedział.

Spółka przez ostatnie lata wypłacała dywidendę. Za rok obrotowy 2021/22 było to 0,84 zł dywidendy na akcję.

Dominika Antoniak

(PAP Biznes), #GRN

doa/ osz/

Zobacz także: Grodno SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: