Wyniki finansowe Nextbike Polska po III kw. 2017 r.
- Wyniki finansowe za 1-3Q 2017: 29,1 mln PLN przychodów, 10,9 mln PLN EBITDA i 3,3 mln PLN zysku netto
- Rekordowa liczba 11,8 tys. rowerów miejskich we flocie na koniec września 2017
- Wzrost udziału przychodów ze źródeł prywatnych do 25%
- Oczekiwanie pozytywnego wpływu zawartych umów na dostawy systemów rowerowych oraz kontraktów z partnerami prywatnymi – w tym PKN ORLEN - na wyniki w całym 2017 roku
- Podpisanie kontraktu na dostawę i obsługę systemu rowerów miejskich PKN ORLEN
- Wygranie pierwszego zagranicznego przetargu i podpisanie kontraktu na uruchomienie
- i obsługę systemu rowerowego w fińskim mieście Turku
- Pozyskanie z oferty prywatnej 6 mln PLN na dalszy rozwój i debiut Spółki na rynku NewConnect
Nextbike Polska S.A. – lider w dostarczaniu i obsłudze samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce – opublikował wyniki finansowe. W okresie 1-3Q 2017 raportowane przychody Spółki wyniosły 29,1 mln PLN (wobec 30,4 mln PLN w 1-3Q 2016), EBITDA 10,9 mln PLN (wobec 12,7 mln PLN) a zysk netto 3,3 mln PLN (wobec 5,9 mln PLN). Dla ułatwienia porównywalności wyników finansowych i analizy trendów Spółka prezentuje dane znormalizowane, uwzględniające równomierną alokację zarówno skumulowanych przychodów jak i marży ze zrealizowanych dostaw w poszczególnych latach kontraktu (Nextbike Polska zawiera dwa typy umów z jednostkami samorządu terytorialnego: w których przychody i marża z kontraktu rozpoznawane są liniowo w okresie kontraktu oraz o dostawę – gdzie przychody i marża z rozpoznawane są w okresie dostawy). Prezentacja ta zapewnia pełną korelację pomiędzy dynamiką liczby rowerów a dynamiką wyników na realizowanych kontraktach. Znormalizowane przychody za okres 1-3Q 2017 wynoszą 28,2 mln PLN (wobec 21,2 mln PLN w 1-3Q 2016) a EBITDA 10,5 mln PLN wobec 9,6 mln PLN. Na koniec września 2017 liczba rowerów we flocie Nextbike Polska wynosiła rekordowe 11,8 tys. wobec 7,8 tys. przed rokiem.
"Rok 2017 jest dla nas szczególny i rekordowy pod wieloma względami. Uruchomiliśmy największy w Polsce i piąty co do wielkości w Europie system rowerów miejskich w Warszawie, do tego rozbudowaliśmy systemy w miastach, gdzie już wcześniej byliśmy obecni oraz wygraliśmy przetargi w nowych miastach – m.in. Radomiu, Gliwicach czy Kołobrzegu. W efekcie zarządzamy największą w historii Spółki flotą 11,8 tys. rowerów. Tegoroczna ekspansja to ogromny sukces, ale także duże wyzwanie. Dynamiczny wzrost skali działalności poskutkował opóźnieniami w pełnej funkcjonalności niektórych systemów, a ich rosnąca popularność przyczyniła się do wzrostu liczby kradzieży i dewastacji. Te dwa czynniki niekorzystnie wpłynęły na dynamikę naszych wyników finansowych za 9 miesięcy 2017 w ujęciu rok do roku, ale wyciągnęliśmy wnioski. Dzięki podjętym działaniom zredukowaliśmy koszty kar umownych i wdrożyliśmy rozwiązania, które poskutkowały ograniczeniem kradzieży i dewastacji. Oczekujemy także, że zawarte umowy na dostawy systemów rowerowych oraz kontrakty z partnerami prywatnymi – w tym PKN ORLEN - pozytywnie wpłyną na wyniki w całym 2017 roku"
Zgodnie ze strategicznym kierunkiem ekspansji Nextbike Polska, poza wygrywaniem przetargów
w kolejnych miastach, notuje także systematyczny wzrost przychodów ze źródeł prywatnych. Na koniec 3Q 2017 przychody te stanowiły 25% przychodów ogółem wobec 19% w korespondującym okresie przed rokiem.
"Źródła prywatne to nie tylko reklama czy stacje sponsorskie, ale także projekty z dużymi partnerami strategicznymi, jak Benefit Systems, bank Citi Handlowy czy z PKN ORLEN, dla którego dostarczymy wiosną przyszłego roku i obsługiwać będziemy system rowerów zintegrowany z systemami miejskimi. Intensywnie pracujemy nad kolejnymi tego typu tematami, ponieważ dzięki nim jesteśmy w stanie przystępować do przetargów miejskich z atrakcyjną ofertą. Nie odpuszczamy też żadnych interesujących przetargów publicznych – zarówno w kraju, jak i za granicą. Pod tym kątem to także wyjątkowy dla nas rok –dzięki rozszerzeniu licencji przystąpiliśmy i wygraliśmy pierwszy zagraniczny przetarg w historii Nextbike Polska: wiosną 2018 nasze rowery staną się elementem systemu transportu miejskiego w fińskim mieście Turku. Badamy rynek fiński, norweski i islandzki pod kątem kolejnych przetargów, w których moglibyśmy wystartować. Jednocześnie spodziewamy się bardzo interesującego roku w Polsce – historia pokazała, że rok wyborów samorządowych to gorący okres w naszym biznesie. Dzięki przeprowadzonej ofercie prywatnej zwieńczonej debiutem na NewConnect latem br. jesteśmy przygotowani - operacyjnie i finansowo – do tego, by jak najlepiej wykorzystać ten czas"
Akcje Nextbike Polska zadebiutowały na NewConnect 23 sierpnia br. W ofercie prywatnej poprzedzającej upublicznienie spółka pozyskała 6 mln PLN, które przeznaczone zostaną na dalszy dynamiczny rozwój na rosnącym rynku miejskich systemów rowerowych - zarówno w Polsce, jak i za granicą.
O Nextbike Polska
Nextbike Polska jest niekwestionowanym numerem jeden na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby rowerów (80% udział rynkowy). Spółka jest operatorem systemów rowerów miejskich w 27 miastach i miejscowościach w Polsce, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. Nextbike Polska jest jedną z pierwszych firm w Polsce wpisujących się ogólnoświatowy trend gospodarki współdzielenia („sharing economy” / „nie musisz posiadać, żeby korzystać”). Infrastruktura i usługa dostarczana przez spółkę pomaga zrównoważyć transport publiczny w polskich miastach i wspierać je w rozwiązywaniu problemów z korkami, hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.
Nextbike Polska należy do portfela LARQ S.A. (giełdowy podmiot poprzez bezpośrednio oraz poprzez LARQ Growth Fund I FIZ kontroluje 68,6% akcji, 17,9% należy do niemieckiego partnera Nextbike GmbH a 13,6% - do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych). W 2016 roku spółka wypracowała 34,6 mln zł przychodów i 12,8 mln zł EBITDA.
Źródło: Spółka, #NXB