LARQ podsumowuje I pół. 2018 r. | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
03 wrz 2018, 12:20

LARQ podsumowuje I pół. 2018 r.

  • Kontynuacja dynamicznego rozwoju kluczowych spółek portfelowych:
    • prognozowany przez Nextbike Polska wzrost przychodów na koniec 2018 roku o 62% r/r, do 70,5 mln PLN i wzrost floty rowerów o 46% r/r, do 17,8 tys. szt.
    • wzrost liczby aktywnych klientów Brand24 w 1H 2018 do 2 544 (+44% r/r) i przychodów do 5,3 mln PLN (+52%)
    • skuteczna komercjalizacja przez Synergic zwiększonej bazy nośników skutkująca dwucyfrowym wzrostem przychodów i EBITDA r/r
  • Wartość portfela inwestycyjnego LARQ S.A. stabilna na poziomie 141,6 mln PLN na koniec 1H 2018

LARQ S.A., jednostka inwestycyjna posiadająca pakiety akcji i udziałów w podmiotach działających w obszarze innowacyjnych mediów, nowych technologii i infrastruktury, opublikowała wyniki finansowe za 1H 2018 roku. Kluczowym czynnikiem wpływającym na osiągane przez spółkę wyniki finansowe jest „wynik ze zbycia i przeszacowania aktywów finansowych wycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy”.

„Wartość portfela inwestycji LARQ jest pochodną wyników finansowych i wycen naszych kluczowych spółek portfelowych: Nextbike Polska, Brand24 i Synergic. Nextbike Polska i Brand24 są notowane na rynku NewConnect w związku z czym fluktuacje ich kursów przekładają się także na wartości wycen rozpoznawane w sprawozdaniach LARQ. Z naszej perspektywy oprócz bieżącej wyceny naszych spółek, najważniejszą kwestią jest także kontynuacja dynamicznego rozwoju operacyjnego wszystkich tych podmiotów" 

mówi Mikołaj Chruszczewski, członek zarządu LARQ S.A.

Na koniec czerwca 2018 roku wartość portfela inwestycji wycenianych przez wynik finansowy wyniosła 141,6 mln PLN (wobec 140,4 mln PLN na koniec grudnia 2017 roku). W pierwszym półroczu 2018 roku wartość portfela LARQ wzrosła o blisko 2,5 mln PLN, głównie za sprawą wzrostu wyceny Brand24.

„Brand24 ma za sobą udany debiut na NewConnect na początku br. oraz bardzo udane półrocze pod względem operacyjnym. Liczba klientów i przychody spółki rosną dwucyfrowo w ujęciu rok do roku, a napędzanie efektu kuli śniegowej i efektywne wykorzystanie pozyskanego w ramach IPO finansowania na wprowadzanie nowych funkcjonalności narzędzia i intensyfikację pozyskiwania klientów skutkuje wzrostem miesięcznych powtarzalnych przychodów"

komentuje Mikołaj Chruszczewski. 

Spółka zakończyła omawiany okres zyskiem netto na poziomie 0,1 mln PLN wobec 19 mln PLN w I półroczu 2017 roku, kiedy to na wyniki kluczowy wpływ miała wycena Nextbike w transakcji pre-IPO. Koszty ogólnego zarządu LARQ za 1H 2018 są ponad dwukrotnie niższe w ujęciu rok do roku, a po uwzględnieniu wpływu wyceny programu opcji menedżerskich dla kluczowej kadry utrzymują się na stabilnym poziomie.

„Nextbike Polska zarządza rekordową flotą rowerów miejskich – 13,4 tys. na koniec czerwca br. – i prognozuje jej przyrost do 17,8 tys. na koniec bieżącego roku. Spółka utrzymuje wysoką skuteczność w wygrywaniu przetargów, co daje jej udział w rynku na poziomie 82% na koniec omawianego okresu. Nextbike Polska kontynuuje także realizację strategii zwiększania przychodów ze źródeł prywatnych – dalszy rozwój w tym obszarze jest jedną z ambicji Roberta Lecha powołanego w 1H 2018 na stanowisko prezesa zarządu tej spółki"

dodaje członek zarządu LARQ S.A. 

„Synergic - wiodący krajowy operator i właściciel niestandardowych nośników reklamy zewnętrznej – również ma za sobą udane półrocze, ze stabilnym dwucyfrowym wzrostem przychodów i EBITDA. Spółka sukcesywnie powiększa bazę nośników efektywność ich wykorzystywania, co pozwala jej wypracowywać solidne wyniki. W tym miejscu warto też wspomnieć o YouLead - kolejnym podmiocie technologicznym z naszego portfela, który wkracza na ścieżkę szybkiego wzrostu, zwiększając swoje znaczenie w naszym portfolio. Spółka koncentruje się na rozwiązaniach dedykowanych automatyzacji procesów marketingowych i sprzedażowych na stronach www swoich klientów. Dostrzegamy możliwość szybkiego zwiększenia skali działalności tej spółki i dlatego w sierpniu br. zdecydowaliśmy się na kolejną rundę dokapitalizowania YouLead. Podsumowując – za nami udane operacyjnie pierwsze półrocze w wykonaniu naszych głównych spółek portfelowych i wszystko wskazuje na to, że należy spodziewać się także mocnej drugiej połowy roku"

mówi Chruszczewski.

Poniżej zaprezentowane są podstawowe wyniki operacyjne i finansowe osiągnięte w 1H 2018 przez kluczowe spółki portfelowe LARQ:

Nextbike Polska - największy w Polsce dostawca i operator miejskich systemów rowerowych:

  • raportowane przychody spółki w 1H 2018 wyniosły 21,7 mln PLN wobec 18,2 mln PLN w 1H 2017, co oznacza wzrost o 19% w porównywalnych okresach
  • raportowana EBITDA w omawianym okresie wyniosła 4,4 mln PLN (wobec 6 mln PLN w 1H 2017),
  • raportowana strata netto za 1H 2018 wyniosła 1,3 mln PLN wobec 1,4 mln PLN zysku przed rokiem.

Niższe wyniki Nextbike Polska to efekt wyższych r/r kosztów poniesionych w przerwie międzysezonowej związanych z przygotowaniem do sezonu istotnie większej liczby rowerów; wzrostu kosztów związanych z poprawą jakości funkcjonowania systemów i kosztów struktur w ślad za wzrostem skali prowadzonej działalności.

Po dacie bilansowej Nextbike Polska opublikował prognozę wyników na rok 2018, zakładającą:

  • wzrost liczby obsługiwanych rowerów koniec roku o 46% do 17,8 tys. szt. z 12,2 tys. szt. na koniec 2017 roku,
  • wzrost przychodów ze sprzedaży o 62% do 70,5 mln PLN z 43,5 mln PLN w 2017 roku,
  • wzrost wyniku EBITDA o 8% do 16,4 mln PLN z 15,2 mln PLN w 2017 roku.

Brand 24 - właściciel autorskiego oprogramowania do monitoringu treści w internecie, sprzedawanego globalnie w modelu SaaS (ang. Software as a Service)

  • skonsolidowane przychody za 1H 2018 na poziomie 5,3 mln PLN (+52% r/r),
  • liczba aktywnych klientów na koniec 1H 2018 wynosiła 2 544 (+44% r/r),
  • Monthly Recurring Revenue (MRR) - miesięczny powtarzalnym przychód - na poziomie 946 tys. PLN (+58% r/r),
  • strata na poziomie EBITDA w wysokości 0,5 mln PLN

Brand24 nie publikuje prognoz wyników na 2018 rok. Cele programu motywacyjnego dla kluczowej kadry spółki zakładają osiągnięcie przez Brand24 na koniec br.:

  • liczby 2 935 aktywnych klientów,
  • skonsolidowanych przychodów na poziomie 10,8 mln PLN,
  • skonsolidowanej straty netto w wysokości 1,1 mln PLN.

Synergic - wiodący krajowy operator i właściciel niestandardowych nośników reklamy zewnętrznej

  • w 1H 2018 roku przychody Synergic osiągnęły poziom 19,8 mln PLN, wobec 17,5 mln PLN wygenerowanych w 1H 2017 (+13% r/r)
  • zysk EBITDA w kwocie 3,4 mln PLN, wobec 3,1 mln PLN rok wcześniej (+10% r/r).

Koszty i przychody LARQ i pozostałych spółek portfelowych łącznie wyniosły:

  • przychody ze sprzedaży 1,6 mln PLN (porównywalnie r/r)
  • strata EBITDA 2,5 mln PLN (ponad dwukrotnie niższa r/r)

O spółce

LARQ S.A. jest polską spółką inwestycyjną notowaną na głównym parkiecie GPW, posiadającą w swoim portfelu podmioty działające w obszarze innowacyjnych mediów, nowych technologii i infrastruktury. Filarami portfela LARQ są dynamicznie rozwijające się spółki o dominującej pozycji w swoich segmentach rynku m.in.:

  • Nextbike Polska - największy w Polsce dostawca i operator miejskich systemów rowerowych z ponad 80-proc udziałem w rynku.
  • Brand24 - właściciel autorskiego oprogramowania do monitoringu treści w internecie, sprzedawanego w modelu SaaS – podmiot z dominującą pozycją w swojej kategorii na rynku polskim z sukcesem komercjalizujący swój produkt na rynku globalnym.
  • Synergic - wiodący krajowy operator i właściciel niestandardowych nośników reklamy zewnętrznej.

Źródło: spółka, #LRQ

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości