Grupa Novaturas odnotowuje dobre wyniki finansowe za 2018 rok mimo trudnych warunków rynkowych | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
20 lut 2019, 08:16

Grupa Novaturas odnotowuje dobre wyniki finansowe za 2018 rok mimo trudnych warunków rynkowych

Przychody Grupy Novaturas w 2018 r. sięgnęły prawie 182 mln euro i były o 29% wyższe niż w 2017 r. Ubiegłoroczna EBITDA wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r. Rentowność Grupy była pod wpływem wyjątkowo upalnego lata we wszystkich krajach bałtyckich oraz dodatkowych kosztów poniesionych w IV kwartale ub.r. związanych z zastąpieniem borykającego się z problemami przewoźnika lotniczego – Small Planet Airlines, z którym Grupa współpracowała na Litwie.

W 2018 r. Grupa Novaturas, największy operator turystyczny w krajach bałtyckich, którego akcje notowane są na GPW w Warszawie i Nasdaq w Wilnie, obsłużył 305 660 klientów, tj. o 31% więcej niż w 2017 r. Przełożyło się to na 29-proc. wzrost przychodów r/r do 181,8 mln euro.

– W 2018 r. liczba klientów Grupy Novaturas wzrosła o ponad 30% na wszystkich naszych głównych rynkach, tj. na Litwie, Łotwie i w Estonii, a w Białorusi, gdzie sprzedajemy nasze produkty poprzez lokalne biura podróży, wzrost przekroczył 100%. W pełni zorganizowane wczasy lotnicze niezmiennie są głównym produktem Grupy i stanowią ponad 85% łącznej sprzedaży. Najpopularniejszymi kierunkami podróży wśród mieszkańców krajów bałtyckich w sezonie letnim są Turcja, Grecja, Hiszpania i Bułgaria, a zimą – Egipt. Każdego roku wprowadzamy do oferty nowe kierunki. W ramach oferty Lato 2018 dodaliśmy wczasy w Tunezji, a w sezonie Zima 2018/2019 – Jordanię i Kubę. Dzięki dużej różnorodności oferowanych produktów jesteśmy w stanie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby naszych klientów – powiedziała Audronė Keinytė, prezes zarządu i dyrektor generalna Grupy Novaturas.

Grupa Novaturas wykorzystuje różne, uzupełniające się kanały dystrybucji, czyniąc sprzedaż bardziej efektywną. Największa cześć oferty Novaturas jest sprzedawana za pośrednictwem biur podróży. W 2018 r. ten kanał dystrybucji odpowiadał za 72,7% łącznej sprzedaży Grupy. Zamiast skupiać się na rozwoju własnych biur, Novaturas inwestuje w rozwój kanału e-commerce.

– Zgodnie z planem, w ubiegłym roku uruchomiliśmy nową wersję naszej strony internetowej w kilku wersjach językowych we wszystkich krajach, w których działamy. Responsywny układ nowej strony jest znacznie lepiej dopasowany do urządzeń mobilnych, które użytkownicy coraz częściej wykorzystują nie tylko do wyszukiwania informacji, ale także do zakupów online. W 2018 r. nasza sprzedaż w kanale e-commerce wzrosła o ponad 26% do 26,7 mln euro – podkreśliła Audronė Keinytė.

Po bardzo dobrych rezultatach i wysokiej rentowności zanotowanej w pierwszej połowie 2018 r., w sezonie letnim wyniki Grupy Novaturas znalazły się pod wpływem wyjątkowo upalnego i suchego lata we wszystkich krajach bałtyckich, co przełożyło się na mniejsze zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi. – Aby pobudzić popyt, musieliśmy skorygować nasze ceny, godząc się na obniżenie rentowności, szczególnie w III kwartale, a także – w mniejszym zakresie – w IV kwartale ub.r. Ponadto, w ostatnim kwartale 2018 r. z powodu problemów finansowych Small Planet Airlines musieliśmy zmienić przewoźnika lotniczego na Litwie. Wiązało się to z odpisami w wysokości 0,4 mln euro i wyższymi kosztami usług lotniczych, co dodatkowo obciążyło wynik EBITDA i zysk netto za IV kwartał oraz cały ubiegły rok – wyjaśnił Tomas Staškūnas, dyrektor finansowy Grupy Novaturas.

– Z pozytywów warto natomiast wskazać utrzymanie pod kontrolą kosztów operacyjnych. Wzrosły one znacznie wolniej niż przychody, co oznacza poprawę efektywności Grupy. Wyłączając prowizje, które zależą od wielkości przychodów ze sprzedaży, oraz jednorazowe wydatki związane z IPO i zmianą przewoźnika lotniczego, koszty operacyjne w 2018 r. wzrosły tylko o 1% w porównaniu do 2017 r., podczas gdy w samym IV kwartale nawet zmalały o 11% r/r – powiedział Tomas Staškūnas.

Ostatecznie EBITDA Grupy Novaturas w 2018 r. wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r.

O Grupie Novaturas

Grupa Novaturas jest wiodącym operatorem turystycznym w krajach bałtyckich. Od 21 marca 2018 r. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie oraz na Nasdaq w Wilnie.

Novaturas powstał w 1999 r., a w 2004 r. osiągnął pozycję lidera w krajach bałtyckich. Poza krajami bałtyckimi, Novaturas zaczął też oferować swoje produkty na Białorusi, gdzie prowadzi sprzedaż poprzez partnerów lokalnych.

Atrakcyjna i dobrze dopasowana oferta, silna marka oraz wysoka jakość świadczonych usług sprawiają, że Novaturas wciąż zdobywa nowych klientów. Grupa oferuje zarówno w pełni zorganizowane wczasy letnie i zimowe, jak również lotnicze i autokarowe wycieczki objazdowe do ponad 30 miejsc na całym świecie, w tym do najbardziej popularnych kurortów Europy Południowej, a także wybranych lokalizacji Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu, Azji oraz Ameryki Łacińskiej.

Elementem strategii Grupy jest utrzymywanie zróżnicowanych i uzupełniających się kanałów dystrybucji. Novaturas współpracuje z ponad 400 agencjami turystycznymi, w tym ze wszystkimi największymi w krajach bałtyckich, oraz ponad 60 na Białorusi. Prowadzi również własne biura sprzedaży w głównych miastach Litwy, Łotwy i Estonii, a ponadto inwestuje w dalszy rozwój kanału e-commerce.

Model biznesowy Grupy Novaturas charakteryzuje się wysokimi przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej oraz niskimi nakładami inwestycyjnymi, co pozwala na wypłatę znaczącej części zysków akcjonariuszom. Regularna wypłata dywidendy jest jednym z kluczowych elementów strategii Spółki. Zarząd zakłada rekomendowanie corocznej wypłaty dywidendy na poziomie 70–80% zysk netto.

Źródło: Spółka, #NTU

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości