Przejdź do treści

udostępnij:

EBITDA Eurocashu w I kw. '19 wyniosła 33,5 mln zł, powyżej konsensusu

Zysk EBITDA grupy Eurocash (przed MSSF 16) w pierwszym kwartale 2019 roku wyniósł 33,5 mln zł wobec 39,6 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP zakładał 29,5 mln zł zysku EBITDA.

Konsensus został sporządzony na podstawie prognoz analityków, bez uwzględnienia standardu MSSF 16, w którym spółka raportuje swoje wyniki począwszy od 2019 roku. EBITDA Eurocashu po uwzględnieniu MSSF 16 wyniosła w I kwartale 121,4 mln zł i była wyższa od oczekiwań na poziomie ok. 100 mln zł.

Jak podała spółka w komunikacie prasowym, pogorszenie wyniku EBITDA rdr to efekt głównie przesunięcia tegorocznych świąt wielkanocnych na II kwartał (podczas gdy w 2018 r. okres zwiększonych zakupów przed Wielkanocą wypadał w I kwartale).

Strata netto (przed MSSF 16) wyniosła 33,8 mln zł wobec 29,6 mln zł straty oczekiwanej przez rynek i wobec 18,5 mln zł straty rok wcześniej. Zgodnie z nowym standardem Eurocash miał 40,2 mln zł skonsolidowanej straty netto i 39,4 mln zł straty netto jednostki dominującej.

Eurocash tłumaczy ujemny wynik netto sezonowością działalności grupy i nakładami ponoszonymi na rozwój strategicznych projektów.

Skonsolidowana sprzedaż grupy w I kwartale 2019 r. wzrosła o prawie 10 proc. rdr do 5,483 mld zł (konsensus wynosił 5,408 mld zł).

Przychody segmentu hurtowego, pomimo braku świąt wielkanocnych w I kwartale br., wzrosły o 3,5 proc. rdr i wyniosły 4,11 mld zł.

W segmencie detalicznym grupa Eurocash zanotowała 37-proc. wzrost sprzedaży, do 1,33 mld zł, głównie dzięki konsolidacji sieci supermarketów Mila oraz 25 sklepów Lewiatan, przejętych w ubiegłym roku. Akwizycje te dołożyły do sprzedaży grupy w I kwartale około 342 mln zł.

"Sprzedaż like-for-like w sieci Delikatesy Centrum w I kwartale br. była pod wpływem wielu czynników, w tym wspomnianego przesunięcia świąt wielkanocnych na II kwartał, deflacji koszyka zakupowego wynoszącej ponad 0,8 proc., mniejszej liczby dni handlowych, a także trwającej integracji naszych biznesów detalicznych. W tych okolicznościach, zanotowany w I kwartale br. spadek sprzedaży like-for-like jedynie o 1,5 proc. rok do roku jest obiecujący. Jeśli spojrzymy na wstępne szacunki narastająco za cztery miesiące, a więc z uwzględnieniem okreu świątecznego, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży like-for-like aż o 4,0 proc. rok do roku" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, członek zarządu Jacek Owczarek.

Rentowność brutto na sprzedaży wyniosła 13 proc. i wzrosła o 1,3 p.p. rdr.

Poniżej przedstawiamy wyniki grupy Eurocash za I kwartał 2019 r. w podziale na segmenty (MSSF 16):

I kw. '19 (mln zł) Hurt Detal Projekty Inne Razem
           
Przychody ze sprzedaży 4 108,16 1 327,40 15,73 0 5 451,30
EBIT 32,77 -6,25 -12,75 -23,47 -9,69
Marża EBIT % 0,80% -0,47% -81,06% 0,00% -0,18%
EBITDA 100,72 52,02 -10,73 -20,65 121,37
Marża EBITDA % 2,45% 3,92% -68,23% 0,00% 2,23%

Poniżej przedstawiamy wyniki Eurocashu w pierwszym kwartale (przed MSSF 16) i ich odniesienie do konsensusu PAP (dane w mln zł).

1Q2019 wyniki kons. różnica r/r q/q
           
Przychody 5482,9 5408,8 1,4% 9,9% -5,5%
EBITDA 33,5 29,5 13,6% -15,5% -78,7%
EBIT -19,1 -22,8 -16,3% - -
zysk netto -33,8 -29,6 14,4% - -
           
marża EBITDA 0,6% 0,5% 0,07 -0,18 -2,09
marża EBIT -0,3% -0,4% 0,08 -0,21 -2,11
marża netto -0,6% -0,5% -0,07 -0,24 -1,52

(PAP Biznes), #EUR

pel/

udostępnij: