Nextbike podsumowuje I kwartał 2019 roku | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
16 maj 2019, 08:57

Nextbike podsumowuje I kwartał 2019 roku

Nextbike Polska S.A. podsumowuje 1Q 2019:

  • Wyniki finansowe za 1Q 2019: 20,8 mln PLN przychodów wobec 5,8 mln PLN w 1Q 2018 (+258%); 2,0 mln PLN straty EBITDA i 5 mln PLN straty netto z uwagi na sezonowość i wyższe koszty przygotowania do realizacji kontraktów kolejnego sezonu o dużo wyższej wartości w porównaniu do poprzedniego roku.
  • Liczba rowerów w systemach uruchomionych na dzień 31.03.2019 r.: 18,1 tys., o 43% więcej od liczby rowerów w systemach zarządzanych przez Grupę w analogicznym okresie roku ubiegłego (12,4 tys.)
  • Wzrost przychodów z segmentu prywatnego o 1,9 mln (+170% r/r).
  • Zawarcie (po dacie bilansowej) kolejnego zagranicznego kontraktu - z miastem Oulu w Finlandii – o wartości 6,8 mln EUR.

Nextbike Polska S.A. – lider w dostarczaniu i obsłudze samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce – opublikował raport finansowy za 1Q 2019. Raportowane skonsolidowane przychody spółki w 1Q 2019 wyniosły 20,8 mln PLN wobec 5,8 mln PLN z 1Q 2018, co oznacza 258% wzrost w porównywalnych okresach. Raportowana EBITDA w omawianym okresie wyniosła -2,0 mln PLN (wobec -0,9 mln PLN w 1Q 2018), a strata netto 5,0 mln PLN wobec 3,1 mln PLN straty przed rokiem.

Dla ułatwienia porównywalności wyników finansowych i analizy trendów Spółka prezentuje dane znormalizowane, uwzględniające równomierną alokację zarówno skumulowanych przychodów, jak i marży ze zrealizowanych dostaw w poszczególnych latach kontraktu (Nextbike Polska zawiera dwa typy umów z jednostkami samorządu terytorialnego: o usługę, w których przychody i marża z kontraktu rozpoznawane są liniowo w okresie kontraktu, oraz o dostawę, gdzie przychody i marża rozpoznawane są w okresie dostawy). Znormalizowane skonsolidowane przychody za 1Q 2019 wynoszą 7,8 mln PLN (wobec 4,5 mln PLN w 1Q 2018 roku), a znormalizowana skonsolidowana EBITDA -2,2 mln PLN (wobec -1,2 mln PLN rok wcześniej).

Wzrost przychodów Grupy wynika z uruchomienia nowych kontraktów oraz rozbudowy systemów rowerów miejskich w ramach już zawartych umów. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy liczba rowerów we flocie Nextbike Polska wzrosła o 5,7 tys. czyli o 43%. Jednocześnie o 1,9 mln PLN r/r, czyli o ok. 170%, wzrosły przychody ze źródeł prywatnych. Celem Grupy jest systematyczne zwiększanie ich udziału w przychodach ogółem. W 1Q 2019 zanotowano spadek ich udziału do 14%, co związane jest z rozpoznaniem przychodów z realizacji I etapu dostawy trójmiejskiego systemu rowerowego MEVO.

Dostawa I etapu MEVO w istotnej mierze wpłynęła na poziom raportowanych przychodów Nextbike Polska w 1Q 2019 (in plus) oraz EBITDA i wyniku netto (in minus za sprawą stosunkowo niskiej marży na dostawie). Wyłączając wpływ ww. dostawy I etapu MEVO, w 1Q obserwowana jest sezonowość działalności Grupy – w okresie zimowym większość systemów rowerowych nie funkcjonuje, co sprawia, że nie są generowane przychody, a równolegle Grupa ponosi koszty związane z gruntownym międzysezonowym serwisem floty oraz przygotowaniem do pozyskiwania nowych kontraktów. W okresie styczeń-marzec obserwowany był wzrost kosztów operacyjnych związany ze wzmocnieniem struktur Grupy oraz wzrostem kosztów na bieżące serwisowanie i relokowanie rosnącej skokowo floty rowerów w celu wzmocnienia jakości funkcjonowania systemów, a także związany z przygotowaniem do uruchomień systemów planowanych na ten rok (ze względu na stale rosnącą liczbę rowerów odpowiednio wyższe są koszty magazynowania sprzętu w przerwie międzysezonowej oraz wydatki na ponowne uruchomienie systemów w nowym sezonie). Wspomniany wyżej wzrost kosztów operacyjnych był bezpośrednią przyczyną osiągnięcia niższych w ujęciu rok do roku wyników finansowych Grupy.

Nextbike Polska jest liderem rynkowym, który w tym roku zarządzać będzie flotą ok. 24 tys. rowerów – to ogromny sukces tej organizacji, ale jednocześnie wysiłek, aby sprostać tak dynamicznemu wzrostowi skali działalności. Obecnie wdrażamy największy w Europie system rowerowy w całości składający się z rowerów IV generacji wspomaganych elektrycznie – MEVO. Jesteśmy pionierem, ale nie ukrywamy, że ponosimy w związku z tym koszty. Pierwszy kwartał br. był dla Nextbike Polska nietypowy pod względem prezentowanych wyników finansowych ze względu na realizację wspomnianego I etapu MEVO. Jest to jednocześnie okres w roku o sezonowo najniższych przychodach i najniższym wyniku EBITDA, a wraz ze wzrostem skali działalności dysproporcja pomiędzy przychodami i kosztami rozpoznawalnymi w pierwszym kwartale wzrosła. Biorąc pod uwagę liczbę rowerów we flocie – zarówno w systemach uruchomionych, jak i planowanych do uruchomienia w dalszej części roku – oraz perspektywy dotyczące zwiększania przychodów ze źródeł prywatnych będziemy mieli do czynienia z kolejnym rekordowym rokiem pod względem sprzedaży. Moim celem jest jednocześnie uporządkowanie bieżącej sytuacji i przygotowanie organizacji do realizacji zadań biznesowych w taki sposób, aby za rosnącą sprzedażą podążały wyniki finansowe. Patrząc realistycznie - nie jest to zapewne zadanie, które uda się nam zrealizować w krótkim terminie, ale wierzę, że po okresie turbulencji związanych z tempem wzrostu typowym raczej dla start-upów, niż dojrzałych spółek z przychodami liczonymi w dziesiątkach milionów złotych, Nextbike Polska powróci do generowania wyników korespondujących z rozmiarem i perspektywami tego biznesu - mówi Paweł Orłowski, Prezes Zarządu Nextbike Polska S.A., który 15 kwietnia br. zastąpił na tym stanowisku odwołanego przez Radę Nadzorczą Roberta Lecha.

Po dacie bilansowej, 26 kwietnia 2019, Nextbike Polska S.A. zawarła kolejny zagraniczny kontrakt: z miastem Oulu w Finlandii na dostarczenie i obsługę systemu rowerowego składającego się z 600 rowerów miejskich typu smartbike (wyposażonych w komputer pokładowy umożliwiający wypożyczenie, zaparkowanie lub zwrot roweru). Wartość całego kontraktu wynosi 6,8 mln EUR.

O Spółce:

Nextbike Polska jest niekwestionowanym numerem jeden na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby rowerów (ok 80% udział rynkowy). Nextbike Polska na koniec 1Q 2019 roku operował flotą ok. 18,1 tys. rowerów w kilkudziesięciu miastach m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. W 2018 roku Nextbike Polska wdrożył pierwszy system rowerowy za granicą – w fińskim mieście Turku. Nextbike jest jedną z pierwszych firm w Polsce wpisujących się ogólnoświatowy trend gospodarki współdzielenia („sharing economy” / „nie musisz posiadać, żeby korzystać”). Infrastruktura i usługa dostarczana przez spółkę pomaga zrównoważyć transport publiczny w polskich miastach i wspierać je w rozwiązywaniu problemów z korkami, hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.

Nextbike Polska jest jednym z kluczowych aktywów LARQ S.A. (giełdowy podmiot bezpośrednio oraz poprzez LARQ Growth Fund I FIZ kontroluje 67,8% akcji, 17,9% należy do niemieckiego partnera technologicznego - Nextbike GmbH a 14,3% - do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych).

Źródło: Spółka, #NXB

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości