LARQ – podsumowanie 1Q 2019 roku
LARQ podsumowuje I kwartał 2019 roku - kontynuacja szybkiego wzrostu kluczowych aktywów:
- flota Nextbike Polska na koniec 1Q 2019 wzrosła do poziomu 18,1 tys. rowerów (+46% r/r) a przychody do poziomu 20,8 mln PLN (+258% r/r);
- wzrost liczby aktywnych klientów Brand24 do 3,3 tys. na koniec marca 2019 roku (+40% r/r) oraz kontynuacja intensywnego wzrostu przychodów: 3,6 mln PLN w 2018 roku (+53% r/r)
- skuteczna komercjalizacja przez Synergic posiadanej bazy nośników - nawet w sezonowo najsłabszym okresie roku - skutkująca 30% wzrostem przychodów r/r w 1Q 2019, do 6,8 mln PLN
- kontynuacja budowania skali w YouLead: wzrost liczby klientów w 1Q 2019 +23% r/r,
- wartość aktywów LARQ S.A. wycenianych przez wynik finansowy pod wpływem spadków wycen na rynku publicznym – przede wszystkim spółki Nextbike Polska: 120,2 mln PLN na koniec marca 2019 roku
LARQ, spółka publiczna posiadająca pakiety akcji i udziałów w podmiotach działających w obszarze innowacyjnych mediów, nowych technologii i infrastruktury - opublikowała wyniki finansowe za 1Q 2019. Kluczowym czynnikiem wpływającym na osiągane przez Spółkę wyniki finansowe jest „wynik ze zbycia i przeszacowania aktywów finansowych wycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy”. Na koniec 1Q 2019 roku wartość aktywów finansowych jakie Spółka wycenia przez wynik finansowy wyniosła 120,2 mln PLN i była o 6% niższa od wartości na koniec grudnia 2018 - głównie za sprawą spadku wyceny Nextbike Polska na NewConnect (jest to największe jednostkowo aktywo LARQ, którego nie zrekompensowały wzrosty wycen Brand24 i Synergic. W efekcie Spółka zakończyła 1Q 2019 stratą netto na poziomie 6,8 mln PLN wobec 14,5 mln PLN zysku przed rokiem, kiedy to na wyniki kluczowy wpływ miało m.in. udane IPO Brand24. Koszty ogólnego zarządu LARQ po uwzględnieniu wpływu wyceny programu opcji menedżerskich dla kluczowej kadry utrzymują się na stabilnym poziomie, a nawet zostały nieznacznie ograniczone (-0,2 mln PLN).
- Pierwszy kwartał 2019 był kontynuacją tendencji obserwowanych w ubiegłym roku – w dalszym ciągu możemy pochwalić się dynamicznym wzrostem biznesów naszych głównych spółek portfelowych. Brand24 dwucyfrowo zwiększa liczbę klientów i przychody, zbliżając się do break even na poziomie zysku netto, Synergic również dwucyfrowo zwiększył swoje przychody pomimo faktu, że pierwszy kwartał jest sezonowo najsłabszy w branży a nasze najmłodsze dziecko – YouLead – konsekwentnie buduje swoją pozycję w segmencie sales&marketing automation. Nextbike Polska powiększył swoją flotę rowerową do rekordowego poziomu 18,1 tys. na koniec pierwszego kwartału 2019, ale borykał się w dalszym ciągu z problemami obserwowanymi w ubiegłym roku, co przełożyło się na niesatysfakcjonujące wyniki i wywarło presję na wycenę tej spółki. Ponieważ jest to największe aktywo, w najbardziej istotny sposób wpływające na wyniki finansowe LARQ, zdecydowaliśmy się osobiście zaangażować w unormowanie jego sytuacji operacyjnej. Dokonaliśmy zmiany na stanowisku Prezesa Zarządu tej spółki – zarządzanie przejął Paweł Orłowski i jestem przekonany, że przygotuje on tę organizację do wyzwań, jakie stawia przed nią dynamiczny rozwój rynku bikesharingu - mówi Krzysztof Przybyłowski, Prezes Zarządu LARQ S.A.
Poniżej przedstawiono wyniki operacyjne i finansowe poszczególnych spółek portfelowych LARQ za rok 1Q 2019:
- Nextbike Polska S.A. - największy w Polsce dostawca i operator miejskich systemów rowerowych:
- wzrost liczby obsługiwanych rowerów o 46% do 18,1 tys,
- przychody ze sprzedaży 20,8 mln PLN, wzrost o 258% z 5,8 mln PLN na koniec 1Q 2018,
- 2 mln PLN straty EBITDA wobec 0,9 mln PLN straty w 1Q 2018 .
- Brand 24 S.A. - właściciel autorskiego oprogramowania do monitoringu treści w internecie, sprzedawanego w modelu SaaS (ang. Software as a Service):
- wzrost liczby aktywnych klientów o 40% do 3,3 tys. użytkowników z 2,4 tys. na koniec 1Q 2018 roku,
- przychody ze sprzedaży 3,6 mln PLN, wzrost o 53% z 2,4 mln PLN w 1Q 2018,
- zysk EBITDA 0,6 mln PLN wobec 0,3 mln PLN w 1Q 2018. (dane wg. MSSF).
- Synergic sp. z o.o. - wiodący krajowy operator i właściciel niestandardowych nośników reklamy zewnętrznej:
- realizacja 141 kampanii reklamowych wobec 159 kampanii zrealizowanych w 1Q 2018 roku,
- przychody ze sprzedaży 6,8 mln PLN, wzrost o 30% z 5,2 mln PLN w 1Q 2018,
- zysk EBITDA 0,6 mln PLN wobec 0,4 mln PLN w 1Q 2018 (+47% r/r).
- Youlead sp. z o.o. (w formie spółki od 4Q 2018, wcześniej w procesie wydzielenia z Intelisoft sp. z o.o.) - właściciel rozbudowanego oprogramowania klasy sales & marketing automation wspierającego generowanie przychodów ze stron www, komercjalizowanego w modelu SaaS:
- wzrost liczby aktywnych klientów o 23% do 69 z 56 na koniec 1Q 2018 roku,
- przychody ze sprzedaży 0,5 mln PLN, wzrost o 13% z 0,4 mln PLN w 1Q 2018 roku,
- strata EBITDA 0,1 mln PLN wobec wyniku 0,0 mln PLN na tym poziomie w 1Q 2018.
Źródło: Spółka, #LRQ