Giełdowe firmy IT zwiększają przychody z usług chmurowych (analiza)
Spółki IT notowane na GPW systematycznie zwiększają sprzedaż usług chmurowych, rośnie też udział tej części biznesu w ich łącznych przychodach. Krajowe firmy nie obawiają się przy tym konkurencji ze strony globalnych gigantów - współpracują z nimi, oferując jednocześnie własne, specjalistyczne rozwiązania.
Według prognoz firmy doradczej PMR, do 2022 roku rynek tzw. chmury obliczeniowej w Polsce podwoi swoją wartość w stosunku do roku 2018 i osiągnie wartość 593,5 mln USD. Jak wynika z ostatniego raportu PMR, przetwarzanie danych w chmurze w Polsce zwiększa skalę w tempie pięcio-, sześciokrotnie wyższym niż cały krajowy rynek IT.
Chmura to rodzaj usług informatycznych, który polega na przechowywaniu danych na serwerze usługodawcy - daje to klientowi stały dostęp do usług i zasobów bez konieczności zakupu sprzętu czy licencji oprogramowania.
W ocenie Konrada Księżopolskiego, analityka Haitong Banku, inwestorzy powinni pozytywnie oceniać spółki IT z istotnym udziałem usług chmurowych w przychodach.
"Popyt na usługi cloud systematycznie rośnie od wielu lat. Jest to wynikiem kilku czynników, w tym ogólnego zwiększenia popytu na rozwiązania IT wynikające z systematycznej cyfryzacji gospodarki. Po drugie, usługi cloud charakteryzują się niższą kapitałochłonnością od tradycyjnych rozwiązań IT. Po trzecie, ważnym powodem przyspieszenia popularyzacji usług cloud miała zdecydowana poprawa jakości łącz telekomunikacyjnych" - powiedział PAP Biznes Księżopolski.
"Te czynniki powinny determinować wzrost w kolejnych latach, dlatego należy pozytywnie patrzeć na spółki IT z dużym udziałem usług cloud" - dodał.
W pierwszym półroczu przychody największej krajowej grupy IT, Asseco Poland, ze sprzedaży rozwiązań chmurowych wyniosły ponad 200 mln zł, czyli ok. 4 proc. skonsolidowanych przychodów (razem ze spółkami izraelskimi). W ubiegłym roku przychody sięgnęły 300 mln zł, co stanowiło 3,2 proc. łącznej sprzedaży.
Grupa - podobnie jak inne krajowe firmy - buduje usługi nie opierając się na jednym dostawcy, ale korzystając z wielu globalnych partnerów i rozwijając jednocześnie własne usługi cloud. W sierpniu Asseco wprowadziło markę "Cloud by Asseco", w ramach której współpracuje m.in. z Oracle, Amazonem i Microsoftem.
„Nie obawiamy się tego, że globalni gracze zwiększają swoje przychody i obecność na rynku chmury. Oni rozwijają usługi chmurowe zwłaszcza w warstwie platform as a service, sztucznej inteligencji czy internetu rzeczy na poziomie, jaki dla nas jest nieosiągalny i zupełnie nieopłacalny" - powiedział PAP Biznes Marcin Lebiecki, dyrektor pionu usług cloud w Asseco Data Systems, spółce zależnej, która ma stać się centrum kompetencji chmurowych dla całej grupy.
"Dużo bardziej korzystne są dla nas globalne partnerstwa i korzystanie na wzroście Amazona czy Microsoftu – warto uszczknąć chociaż część tych przychodów, dużo bardziej niż walczyć samotnie. Naszą szansą jest konsolidacja usług tych partnerów. Przewagę dają nam kompetencje naszych pracowników – nie jest obecnie możliwe, by klient sam był w stanie obsługiwać zaawansowane rozwiązania chmurowe globalnych dostawców, potrzebuje do tego takiej firmy jak my” - dodał Lebiecki.
Również giełdowe Atende nie chce konkurować usługami chmurowymi globalnych potentatów.
"Rozwijamy usługi profesjonalne świadczone z chmury naszych światowych partnerów lub z własnej chmury Atende. Zwykle, jeśli tylko jest zapotrzebowanie ze strony klienta, dodajemy do typowych usług IaS (infrastructure as a service) skomplikowane usługi dodane, outsourcing sieciowy, bezpieczeństwo, outsourcing IT, migrację systemów, itd." - powiedział PAP Biznes prezes Roman Szwed.
"Liczymy na to, że zapotrzebowanie na usługi chmurowe rozwinie się w naszym kraju do poziomu, który od dawna obserwujemy w świecie. Wtedy ABC, czyli Atende Business Cloud, stanie się jedną z lokomotyw naszej działalności" - dodał.
Atende i jej spółka zależna Atende Software wypracowały w ubiegłym roku 21,5 mln zł przychodów z usług chmurowych, o 6,5 proc. więcej niż przed rokiem. Sprzedaż w modelu cloud odpowiadała w minionym roku za prawie 8 proc. przychodów grupy - był to wzrost o 1 pkt proc. rok do roku.
Krakowski Comarch spodziewa się wzrostu dynamiki przychodów z chmury, ze względu m.in. na poszerzenie oferty produktów oraz własne data center. Według danych z raportów "TOP 200", przygotowanego przez Computerworld, w ciągu ostatnich czterech lat średnioroczne tempo wzrostu przychodów krakowskiej firmy z usług chmurowych sięgnęło 15,7 proc. Przychody Comarchu ze świadczenia usług w modelu cloud wzrosły w 2018 roku o 19 proc. rok do roku do 186 mln zł i stanowiły 19 proc. całej sprzedaży spółki.
"Szacuje się, że w Polsce około 52 procent firm korzysta lub ma w planach wdrożyć technologie chmurowe. W odniesieniu do globalnego udziału chmury w organizacjach, gdzie ponad 90 proc. już korzysta lub deklaruje jej wdrożenie, jesteśmy nadal krajem odkrywającym możliwości i przewagi cloud-computingu" - powiedziała PAP Biznes Emilia Grzybek, kierownik sprzedaży systemów Comarch Cloud.
Rozmówcy PAP Biznes przyznają, że wykorzystanie usług chmurowych w Polsce jest mniejsze niż w innych gospodarkach o porównywalnym poziomie rozwoju.
Z tegorocznego badania IDG, zrealizowanego na zlecenie firmy Octawave, wynika, że 52 proc. firm w Polsce wykorzystuje chmurę lub zamierzą ją wdrożyć - według raportu analogiczny wskaźnik globalnie wynosi 93 proc. Wdrożenie chmury deklaruje 20 proc. spośród 676 ankietowanych firm. Z kolei według danych GUS, w 2018 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 11,5 proc. przedsiębiorstw, o 1,5 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej.
W ocenie Marcina Lebieckiego, wstrzemięźliwość przedsiębiorców w przechodzeniu na rozwiązania chmurowe hamuje wzrost, który potencjalnie mógłby wynosić nawet 40 proc. rok do roku.
„W przeciwieństwie do sąsiadów z zachodu Europy czy z USA, na chwilę obecną przedsiębiorcy w Polsce tylko analizują chmurę, nie dostrzegając często wszystkich jej atutów. To powoduje, że te rozwiązania w naszym kraju nie rozwijają się tak szybko jak mogłyby - jest oczekiwanie na wyniki już wykonanych wdrożeń, które pokazałyby opłacalność chmury w relacji do korzystania przez firmy z własnej infrastruktury” - powiedział.
Dodał, że pewną szansą na rozwój jest sektor administracji publicznej, który – w jego ocenie – dostał sygnał do inwestycji w chmurę w postaci utworzenia Chmury Krajowej. W październiku 2018 roku PKO BP z PFR podpisały porozumienie w sprawie powołania spółki technologicznej, która została operatorem krajowej chmury obliczeniowej. Jednym z partnerów przedsięwzięcia jest Asseco Data Systems.
„Chmura Krajowa to przede wszystkim sygnał dla rynku, który będzie ośmielał administrację publiczną do korzystania z rozwiązań chmurowych. Trendy, które idą 'z góry' najlepiej wpływają na rozwój rynku – było tak m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie sygnał do wejścia w usługi cloud dała jako pierwsza administracja centralna” – powiedział.
Globalny rynek chmury, według firmy doradczej PMR, wart był w 2018 roku ok. 250 mld USD. PMR prognozuje podwojenie tej kwoty do 2020 roku.
Liderem rynku jest Microsoft. Przychody segmentu chmurowego - najszybciej rozwijającej się części biznesu firmy z Redmond - wzrosły w drugim kwartale o 19 proc. rok do roku, do 11,4 mld USD. Przychody platformy Azure, oferującej usługi w chmurze, zwyżkowały o 64 proc. Firma nie podaje, ile wynoszą.
Od początku roku giełdowa wycena Microsoftu wzrosła o ponad 34 proc., m.in. dzięki dynamicznemu wzrostowi wyników z usług chmurowych. Analitycy wskazują cloud jako najbardziej obiecujący segmentu firmy - zdaniem banku inwestycyjnego Cowen, chmura może do 2025 roku odpowiadać za prawie 60 proc. przychodów Microsoftu. Obecnie jest to około 30 proc.
Również konkurent Microsoftu na rynku usług chmurowych, Amazon, zanotował w drugim kwartale kolejny dynamiczny wzrost - segment Amazon Web Services zwiększył przychody o 37 proc. rok do roku do 8,38 mld USD, a łączna sprzedaż za ostatnie cztery kwartały wyniosła 30,2 mld USD.
Na rynku polskim AWS Poland wypracował w ubiegłym roku 83,1 mln zł przychodów z usług chmurowych, o 10 proc. więcej niż przed rokiem, i był tym samym trzecim dostawcą usług cloud w zestawieniu Computerworld.
(PAP Biznes), #ACPkuc/ asa/