Ambra planuje kolejne akwizycje w Czechach (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
07 paź 2019, 15:26

Ambra planuje kolejne akwizycje w Czechach (wywiad)

Ambra w roku obrotowym 2019/2020 planuje w Czechach akwizycje pojedynczych sklepów winiarskich lub niewielkich, liczących od 2 do 5 sklepów, sieci - poinformował PAP Biznes w wywiadzie wiceprezes spółki Piotr Kaźmierczak.

"Patrzymy z optymizmem na rynek czeski. Pomimo czterokrotnie niższej populacji konsumpcja wina jest na poziomie zbliżonym do Polski. Nasze udziały na tym rynku są bardzo małe, bo jesteśmy obecni tylko w winach musujących i musujących napojach bezalkoholowych dla dzieci w nowoczesnym kanale dystrybucji. W porównaniu do tego, co udało nam się osiągnąć na rynku polskim, to jest tylko przyczółek. Rynek czeski, podobnie jak rynek polski premiumizuje się. U naszych południowych sąsiadów średnia cena kupowanego wina wzrosła o 9 proc. W segmencie premium nie jesteśmy obecni" - powiedział wiceprezes.

Kaźmierczak dodał, że na rynku czeskim nie ma dużej, markowej, ogólnopolskiej sieci sklepów, sprzedających wina.

"W tym widzimy swoją szanse, aby taką sieć zbudować" - powiedział.

Zdaniem wiceprezesa nabycie czeskiego internetowego sprzedawcy wina Vino-Klub to tylko mały element strategii wejścia w segment win premium.

"W pierwszym rzędzie chcielibyśmy zaistnieć poprzez specjalistyczne sklepy winiarskie, w drugim rzędzie przez HoReCa, a w trzecim przez e-commerce. W tym roku obrotowym podejmiemy decyzję o nazwie marki, pod jaką na tym rynku będziemy prowadzić ekspansję" - powiedział.

"W roku obrotowym 2019/2020 możliwe są dalsze akwizycje. Możemy przejmować pojedyncze placówki, albo niewielkie sieci, od 2 do 5 sklepów, żeby zbudować naszą sieć kilku sklepów. Traktujemy pierwsze dwa lata jako pilotaż, żeby zdobyć wiedzę o czeskim konsumencie. Dopiero, gdy będziemy przygotowani, możemy pomyśleć o rozwoju sieci w skali zbliżonej do Polski" - dodał Kaźmierczak.

W sierpniu Ambra nabyła czeskiego internetowego sprzedawcę alkoholi Vino-Club. Cena nabycia wyniosła 9 mln CZK plus earn-out ok. 15 mln CZK. Baza klientów przejętej spółki wynosiła w 2018 r. 2,5 tys., a jej obroty wynoszą około 1 mln euro.

Grupa Ambra zajmuje się produkcją, importem i dystrybucją win i innych alkoholi w Europie Środkowo-Wschodniej. Pod marką Centrum Wina i Distillers Limited prowadzi też w Polsce 30 sklepów specjalistycznych i sprzedaż do 1.500 punktów gastronomii.

Niecałe 80 proc. przychodów grupy realizowanych jest w Polsce, około 14 proc. sprzedaży stanowi rynek rumuński, około 7 proc. to Czechy i Słowacja.

"W Rumunii nasz portfel produktów jest większy i jesteśmy obecnie w większości interesujących nas kategorii produktowych, czyli win musujących i stołowych oraz brandy. Ostatnio nabyliśmy markę win stołowych i nie zamierzamy wchodzić tam w sieć detaliczną poprzez własne sklepy. Nadal widzimy duże możliwości rozwoju w kategoriach, w których jesteśmy w kanale tradycyjnym i nowoczesnym" - powiedział Kaźmierczak.

W lipcu rumuńska spółka grupy Ambra kupiła markę win stołowych Sange De Taur. Cena nabycia wyniosła 1,3 mln euro w momencie zakupu oraz ok. 1,2 mln euro w ciągu dwóch lat od zakupu. Przychody netto marki wynoszą 3 mln euro.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #AMB

epo/ gor/

Zobacz także: Ambra SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości