Przejdź do treści

udostępnij:

Bieżące i przyszłe nastroje konsumentów pogorszyły się w październiku - GUS

Zarówno bieżące, jak i przyszłe nastroje konsumentów są w październiku na niższym poziomie niż miesiąc wcześniej - podał w środę GUS.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 0,9 pkt. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 9,3.

Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,1 pkt. proc. i 1,6 pkt. proc.). Wzrost o 0,6 pkt. proc. wystąpił jedynie dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.

W odniesieniu do października 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,2 pkt. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł w październikowym badaniu o 3,4 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,6.

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 7,3 pkt. proc.). Wartości niższe odnotowano również dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 4,9 pkt. proc. i 2,1 pkt. proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 0,6 pkt. proc.).

W październiku WWUK osiągnął wartość o 2,3 pkt. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.

GUS w nocie metodologicznej podaje, że obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Badanie przeprowadzono w dniach 7-16 października, wykonując 1.208 wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CAPI). (PAP Biznes)

kuc/ osz/

udostępnij: