Zysk EBITDA Play Communications w trzecim kwartale wzrósł rok do roku o 17 proc. do 636,1 mln zł – podała spółka w raporcie. Zysk okazał się o 1,7 wyższy od konsensusu PAP Biznes, który zakładał wynik na poziomie 625,4 mln zł.
Przychody Play w okresie lipiec-wrzesień 2019 r. wyniosły 1,796 mld zł i były o 1,4 proc. wyższe od oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes, którzy prognozowali 1,772 mld zł. Przychody wzrosły o 5,2 proc. rok do roku. Koszty operacyjne wzrosły, ale wolniej niż przychody, bo o 2,5 proc.
Sprzedaż usług telekomunikacyjnych była wyższa o 4,9 proc. rok do roku i wyniosła 1,351 mld zł. Przychody operatora ze świadczenia usług abonamentowych wzrosły rok do roku o 4,6 proc. do 790,1 mln zł, a przychody z usług przedpłaconych (prepaid) sięgnęły 171,1 mln zł i były o 6 proc. wyższe rok do roku.
Sprzedaż sprzętu i pozostałe przychody wzrosły o 6,4 proc. do 444,9 mln zł. Play podał, że wyższa rok do roku sprzedaż sprzętu wynikała z większych wolumenów urządzeń sprzedawanych bez umowy, w tym w ramach transakcji hurtowych. Koszt sprzedanych towarów wzrósł rok do roku o 26,1 proc. i wyniósł 373,1 mln zł.
Koszt roamingu krajowego - płaconego przez Play za korzystanie z sieci innych krajowych operatorów telekomunikacyjnych - spadł w porównaniu z ubiegłym rokiem o 32,7 proc. do 49,1 mln zł.
Zysk netto operatora sieci komórkowej Play w trzecim kwartale wyniósł 233,1 mln zł i był o 22,8 proc. wyższy niż rok wcześniej. Konsensus PAP Biznes zakładał wypracowanie przez Play 246,7 mln zł zysku netto.
Wolne przepływy pieniężne (FCFE) wyniosły 408,9 mln zł, czyli wzrosły o 126 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku.
W prezentacji wynikowej spółka podała, że odnotowała w trzecim kwartale rekordowy skorygowany wynik EBITDA oraz najwyższe w historii wolne przepływy pieniężne.
Play wydał w trzecim kwartale na inwestycje - w ujęciu gotówkowym - 200 mln zł. Spółka powiększyła w tym okresie sieć o 231 masztów telekomunikacyjnych oraz zmodernizowała ponad 600 stacji bazowych do standardu określanego przez Play jako "5G Ready". Na koniec września sieć składała się z 7.613 stacji i pokrywała 98,4 proc. populacji kraju zasięgiem technologii LTE.
Play świadczył na koniec września usługi dla 12,724 mln aktywnych klientów. W porównaniu z końcem czerwca liczba aktywnych klientów wzrosła o 6,8 tys. Na koniec września Play miał 9,108 mln aktywnych klientów usług abonamentowych, o 6 tys. więcej niż kwartał wcześniej. Liczba klientów usług przedpłaconych (prepaid) pozostała prawie bez zmian na poziomie 3,616 mln.
Średnie miesięczne przychody na użytkownika (ARPU) usług Play wyniosły w trzecim kwartale 33,4 zł, o 0,5 zł więcej niż w drugim kwartale i o 1 zł więcej niż przed rokiem. Miesięczne przychody z usług abonamentowych wzrosły o 0,5 zł do 38,3 zł kwartał wcześniej, a ARPU w segmencie usług przedpłaconych (prepaid) wzrosło o 0,3 zł do 20,8 zł.
Spółka podała, że na koniec kwartału posiadała 20,3 tys. klientów usługi TV Box, o 2,7 tys. więcej niż na koniec czerwca.
Poniżej przedstawiamy wyniki Play Communications w trzecim kwartale 2019 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP i wyników poprzednich okresów.
3Q2019 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2019 | rdr |
Przychody | 1796,0 | 1771,8 | 1,4% | 5,2% | 2,1% | 5240,9 | 4,2% |
EBITDA | 636,1 | 625,4 | 1,7% | 17,0% | -0,6% | 1849,7 | 14,3% |
EBIT | 408,9 | 405,7 | 0,8% | 18,3% | -2,3% | 1185,2 | 14,7% |
zysk netto j.d. | 233,1 | 246,7 | -5,5% | 22,8% | -8,2% | 700,5 | 29,1% |
marża EBITDA | 35,4% | 35,3% | 0,12 | 3,56 | -0,96 | 35,29% | 3,15 |
marża EBIT | 22,8% | 22,9% | -0,13 | 2,52 | -1,03 | 22,61% | 2,08 |
marża netto | 13,0% | 13,9% | -0,94 | 1,86 | -1,45 | 13,37% | 2,58 |
kuc/ osz/