ES-System spodziewa się, że sprzedaż eksportowa w '19 będzie wyższa niż w '18 (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
19 lis 2019, 19:14

ES-System spodziewa się, że sprzedaż eksportowa w '19 będzie wyższa niż w '18 (wywiad)

ES-System spodziewa się, że sprzedaż eksportowa grupy w 2019 r. będzie wyższa niż w 2018 r., a także utrzymany zostanie co najmniej jednocyfrowy wzrost sprzedaży na rynku krajowym - poinformował PAP Biznes prezes Rafał Gawrylak.

"Czwarty kwartał niedługo się zakończy – spodziewamy się utrzymania tendencji wzrostu sprzedaży krajowej. Natomiast w ujęciu rocznym, dążymy do utrzymania co najmniej jednocyfrowego, w ujęciu procentowym, wzrostu sprzedaży na rynku krajowym. Patrząc na rynek eksportowy i portfel zamówień spodziewamy się utrzymania trendu wzrostowego. Dążymy do tego, by w całym roku 2019 sprzedaż eksportowa była wyższa niż w 2018 r. Jesteśmy w trakcie realizacji zamówień, a z doświadczenia wiemy, że bardzo często może dojść do przesunięcia terminów realizacji. Patrząc na te projekty, które teraz realizujemy, mogę powiedzieć, że sprzedaż eksportowa przewyższy sprzedaż z 2018 r., o ile – zobaczymy w najbliższym czasie" - powiedział prezes.

W 2018 r. przychody grupy wyniosły 191,7 mln zł - w tym sprzedaż w Polsce 155,8 mln zł, a sprzedaż eksportowa 36 mln zł. Po trzech kwartałach 2019 r. przychody ES-System wyniosły 161,1 mln zł - w tym 128,3 mln zł stanowiła sprzedaż krajowa (wzrost o 10,3 proc.), natomiast sprzedaż eksportowa wyniosła 32,8 mln zł (wzrost o 25,5 proc.).

"Kolejny kwartał z rzędu pokazujemy wzrost sprzedaży eksportowej – w trzecim kwartale to ponad 24 proc. Narastająco, największy wzrost przychodów mamy na rynkach eksportowych UE, które są bliskie geograficznie – to wzrost o ponad 50 proc. w porównaniu z 2018 r. Poprawę wyników po trzech kwartałach wykazały segmenty: architektoniczny, awaryjny i sterowania. Spadek w sprzedaży oświetlenia zewnętrznego jest wynikiem mniejszej ilości projektów związanych z dostawą oświetlenia ulicznego" - powiedział Gawrylak.

"Wzrosty w kraju narastająco za trzy kwartały pokazują cztery segmenty działalności. Wzrost, o 3,9 proc., pokazał nasz najważniejszy segment - oświetlenia architektonicznego. W oświetleniu awaryjnym zanotowaliśmy wzrost o 26,4 proc., a w segmencie przemysłowym o 9,2 proc." - dodał.

EBITDA grupy w trzecim kwartale wyniosła 3,9 mln zł (spadek o 27,6 proc.), a narastająco wyniosła 14,8 mln zł (14,2 mln zł rok wcześniej). Zysk operacyjny w trzecim kwartale wyniósł niespełna 1 mln zł, w porównaniu do 3 mln zł rok wcześniej. Koszty operacyjne wzrosły w trzecim kwartale o 21,8 proc. do poziomu 20,5 mln zł. Narastająco koszty wzrosły o 9,1 proc., do poziomu 55,3 mln zł. Wynik na pozostałej działalności operacyjnej, narastająco po trzech kwartałach bieżącego roku, wyniósł -2 mln zł wobec 0,54 mln zł po trzech kwartałach 2018 roku.

"Wpływ na spadek zysku operacyjnego miały rosnące koszty. Za te wzrosty odpowiadają koszty wynagrodzeń, koszty prowizji handlowych i koszty zarządu. Te ostatnie wzrosły o 6,4 proc. do poziomu 16,7 mln zł. Wynik na pozostałej działalności operacyjnej to efekt wyższych odpisów na zapasy i wyższych kosztów likwidacji towarów i materiałów. Jako spółka systematycznie analizujemy nasze portfolio produktowe pod kątem wyszukiwania luk z zakresu nieistniejących produktów, jak i istniejących produktów wymagających wygaszania. Podjęliśmy decyzję rynkową o wygaszeniu pewnych grup produktowych, co również przełożyło się na wzrost kosztów" - powiedział prezes.

Dodał, że poprawił się stan środków pieniężnych, na co wpływ miały m.in. bardzo dobre przepływy z działalności operacyjnej, które wyniosły 10 mln zł.

Z raportu grupy wynika, że po trzech kwartałach rośnie udział sprzedaży rozwiązań LED - udział w kraju wzrósł do 80,1 proc., z 77,6 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku, a udział w całości sprzedaży zagranicznej wzrósł do 85,4 proc., wobec 83,5 proc. wcześniej.

"Rośnie świadomość naszego społeczeństwa, rosną oczekiwania naszych klientów w zakresie energooszczędności. Biorąc pod uwagę udział sprzedaży rozwiązań LED narastająco w całości sprzedaży, który od wielu okresów systematycznie rośnie – teraz wynosi on ok. 81 proc. Do całości - 100 proc.- jeszcze trochę brakuje, więc jest potencjał do wzrostu. Za granicą świadomość ta jest większa, ale na szczęście ta różnica z roku na rok maleje. Rosną także oczekiwania klientów pod kątem dostarczania takich rozwiązań, które będą dostosowaniem oświetlenia do warunków zewnętrznych. Branża jest atrakcyjna, nadal rozwijamy naszą ofertę produktową, nadal skupiamy się nad indywidualnymi rozwiązaniami dla klientów, pracujemy nad modernizacjami" - powiedział Gawrylak.

W ocenie prezesa - jeśli chodzi o wzrosty cen prądu - udział związanych z tym kosztów w bilansie energetycznym poszczególnych firm, zależy od branży.

"W jednej branży oświetlenie z punktu widzenia wydatków energetycznych, wydatków na energię energetyczną jest duże, w innej branży wydatki te mogą być niewielkie. Natomiast to, co obserwujemy, to, że nasi klienci szukają możliwości oszczędności energii – zarówno firmy, w których możliwości oszczędzenia są większe, jak i te, w których wysokość oszczędności jest nieco mniejsza. Oświetlenie LED daje możliwość oszczędności" - powiedział.

Dominika Antoniak

(PAP Biznes), #ESS

doa/ osz/

Zobacz także: ES-System SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości