Światowej klasy specjalista w dziedzinie mikroprzepływów, profesor Wilhelm Huck, dołączył do Komitetu Doradczego Scope Fluidics | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
22 lis 2019, 10:33

Scope Fluidics - notowana na NewConnect spółka biotechnologiczna będąca właścicielem innowacyjnych projektów z zakresu diagnostyki medycznej – powołała do Komitetu Doradczego prof. Wilhelma Hucka, wybitego specjalistę w dziedzinie mikroprzepływów, konstruowania komórek syntetycznych i opracowywania metod określania szybkości reakcji w komórkach. Wesprze on spółkę w rozwoju technologicznym projektów w obszarze life-sciences. Prof. Wilhelm Huck jest drugim światowej klasy naukowcem specjalizującym się w technologiach mikroprzepływowych, który dołączył do Komitetu Doradczego spółki po tym jak 7 listopada poinformowała ona o uzyskaniu klinicznych parametrów w niezależnych badaniach prewalidacyjnych systemu PCR|ONE.

Prof. Wilhelm Huck prowadził badania podoktoranckie na Uniwersytecie Harvarda w USA, był dyrektorem instytutu na Cambridge University w Anglii. Obecnie jest szefem grupy badawczej na Uniwersytecie Radboud w Holandii. Jest jednym ze światowych liderów w tworzeniu rozwiązań mikroprzepływowych do badań w naukach o życiu, ze szczególnym zainteresowaniem charakteryzacji metabolizmu pojedynczych komórek. Prof. Huck współpracuje z wieloma partnerami przemysłowymi, jest również współzałożycielem firmy biotechnologicznej Sphere Fluidics z siedzibą w Cambridge, która oferuje mikroprzepływowe stacje do izolowania komórek produkujących przeciwciała, oraz jest członkiem Rady Doradczej Australijskiego Instytutu Bioinżynierii i Nanotechnologii.

- Prof. Wilhelm Huck jest wybitnym autorytetem w kluczowych z punktu widzenia rozwoju projektów Scope Fluidics obszarach naukowych. Będzie dla nas stanowił wsparcie zarówno jeśli chodzi o zagadnienia technologiczne, jak i kontakty z przedstawicielami kliniki i biznesu, w takich obszarach jak wczesne wykrywanie chorób, analiza pojedynczych komórek i biotechnologia – tłumaczy prof. Piotr Garstecki, współzałożyciel, istotny akcjonariusz i Prezes Zarządu Scope Fluidics.

- To drugi po prof. Davidzie Weitz’u światowej klasy naukowiec, który dołączył do naszego Komitetu Doradczego po tym jak dwa tygodnie temu udało nam się potwierdzić kliniczne parametry systemu PCR|ONE w niezależnych badaniach. Zarówno Wilhelm jak i David będą nieocenionym wsparciem przy konsultowaniu strategii rozwoju produktów tworzonych w grupie Scope Fluidics – dodaje Piotr Garstecki.

David Weitz jest profesorem fizyki na Uniwersytecie Harvarda i jednym z najczęściej cytowanych fizyków na świecie (Hirsch index 169). Zajmuje się fizyką miękkiej materii, polimerami oraz mikrofluidyką. Stworzył wiele nowoczesnych technologii, w tym istotnie przyczynił się do stworzenia technologii sekwencjonowania pojedynczych komórek. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy dla przemysłu oraz w środowisku akademickim. Prof. David Weitz jest współzałożycielem 20 startupów technologicznych, w tym w obszarze life sciences oraz diagnostyki medycznej. Zasiada w radach doradczych wielu firm przemysłowych.

Scope Fluidics powołał swój Komitet Doradczy pod koniec 2018 r. Poza prof. Wilhelmem Huckiem i  Davidem Weitzem, w jego skład wchodzą międzynarodowi specjaliści z zakresu diagnostyki, mikrobiologii i zakażeń bakteryjnych; doświadczeni i odnoszący sukcesy komercyjne przedsiębiorcy:

• dr Vincent Linder – założyciel startupu diagnostycznego Claros Diagnostics, sprzedanego inwestorowi branżowemu za ponad 50 mln USD, autor ponad 300 patentów w zakresie technik mikroprzepływowych i diagnostyki przyłóżkowej,
  • dr David Wareham, światowej klasy mikrobiolog kliniczny z renomowanego londyńskiego Uniwersytetu Queen Mary i największego w Londynie laboratorium mikrobiologicznego,
  • Sarai Kemp, izraelska specjalistka w dziedzinie rozwoju startupów w obszarze biotechnologii i life sciences,
  • dr n. med. Agnieszka Sulikowska, wybitna specjalistka w zakresie diagnostyki zakażeń szpitalnych oraz mikrobiologii klinicznej.

13 listopada Spółka poinformowała o planach związanych z dalszym rozwojem projektów PCR|ONE i BacterOMIC oraz realizacją fazy proof-of-concept w nowym, trzecim projekcie. Kluczowy obszar dotyczy działań prowadzących do wzmocnienia pozycji negocjacyjnej w rozmowach z potencjalnymi nabywcami systemu PCR|ONE oraz podjęcia dodatkowych, wcześniej nie planowanych, działań maksymalizujących wartość systemu PCR|ONE.

W ramach programu zwiększenia potencjału rynkowego systemu PCR|ONE Spółka planuje przygotowanie do procesu rejestracji systemu w USA, poszerzenie portfolio paneli diagnostycznych, wzmocnienie ochrony własności intelektualnej, przeprowadzenie badań z wykorzystaniem systemu w wiodących ośrodkach klinicznych, oraz program wczesnego dostępu dla grupy klientów docelowych. Spółka określiła nakłady niezbędne do realizacji planów rozwoju systemu PCR|ONE na 10 mln zł. Scope Fluidics zakłada, zgodnie z planem, doprowadzenie do rejestracji CE-IVD systemu w połowie 2020 r.

Scope Fluidics podtrzymuje również skrócenie harmonogramu realizacji drugiego projektu – BacterOMIC, który jest nawet o 18 miesięcy krótszy wobec pierwotnych założeń (planowana certyfikacja w UE w połowie 2021 r.), w przypadku pozyskania dodatkowego finansowania. Pod koniec października rozwijająca system BacterOMIC spółka zależna podpisała umowę grantową, na podstawie której Bacteromic sp. z o.o. pozyska dofinansowanie z programu SME Instrument w ramach Horyzontu 2020, w kwocie 1,93 mln EUR (ok. 8 mln zł). Kwota ta pokryje 70 proc. kosztów kwalifikowanych, niezbędnych do realizacji Projektu. Potrzeby kapitałowe związane z pokryciem wkładu własnego do dotacji oraz kosztów niekwalifikowanych, spółka określiła na 5 mln zł.

Spółka zapowiedziała również realizację fazy proof-of-concept w trzecim projekcie do końca 2020 r. Potrzeby kapitałowe potrzebne do realizacji tego etapu spółka określiła na 1,2 mln zł.

O Scope Fluidics:

Scope Fluidics jest inkubatorem start-upów technologicznych. Zajmuje się rozwojem innowacyjnych projektów w obszarze diagnostyki i ochrony zdrowia.

Firma Scope Fluidics powstała w 2010 r. w Instytucie Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk z myślą o tworzeniu rozwiązań dla medycyny na bazie technologii mikroprzepływowych. Spółka współpracuje ze środowiskiem akademickim, łącząc punkt widzenia medycyny i przemysłu, tworząc oryginalne rozwiązania z wysokim potencjałem komercyjnym.

W ramach Grupy Kapitałowej, Scope Fluidics posiada własne kompetencje z zakresu finansów, administracji oraz zagadnień prawnych, które są wykorzystywane przez spółki Grupy. Scope Fluidics zapewnia źródło finansowania, transferując do spółek celowych środki niezbędne do pokrywania kosztów prowadzonych prac badawczo-rozwojowych oraz zapewniając tzw. wkład własny do dofinansowań unijnych.

Model działania Spółki przewiduje opracowanie i zweryfikowanie biznesowe danego projektu, a w dalszej kolejności założenie spółki celowej, w ramach której rozwijany jest cały projekt.

Komercjalizacja niezależnych podmiotów może polegać na odsprzedaniu całej spółki, dysponującej kompletnym pakietem własności intelektualnej, rozwoju produktu, rejestracji kontraktów z dostawcami oraz grantami.

W skład Grupy Scope Fluidics wchodzą dwie spółki celowe: Curiosity Diagnostics Sp. z o.o. i Bacteromic Sp. z o.o., powołane w celu rozwoju danego projektu.

Curiosity Diagnostics w latach 2012-2015 prowadziła prace nad technologią szybkiej analizy materiału genetycznego patogenów bakteryjnych i wirusowych. Efekty tych prac są obecnie wykorzystywane w ramach realizacji systemu PCR ONE. Z kolei spółka Bacteromic opracowała system o tej samej nazwie. Projekt ten ma wykorzystywać klasyczne mikrobiologiczne metody wykonywania testów antybiotykowrażliwości, łącząc je z innowacyjną technologią mikroprzepływową, w celu pozyskania informacji o lekowrażliwości patogenu i dobrania optymalnej z indywidualnego punktu widzenia terapii.

Od 2017 r. Scope Fluidics S.A. jest spółką notowaną na rynku NewConnect.

Źródło: Spółka, #SCP