Grupa Auto Partner po trzech kwartałach 2019 r.: rekordowa sprzedaż, poprawa rentowności | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
26 lis 2019, 08:29

Grupa Auto Partner po trzech kwartałach 2019 r.: rekordowa sprzedaż, poprawa rentowności

Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, po trzech kwartałach 2019 roku po raz kolejny wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży: wyniosły one 1,1 mld zł (+29% r/r). To efekt wzrostu sprzedaży zagranicznej o 52% r/r (do 425 mln) zł oraz 18-proc. wzrostu przychodów w kraju (do 686,1 mln zł). Poziom sprzedaży w samym III kwartale 2019 r. również był rekordowy w historii Spółki i wyniósł 391,5 mln zł.

Grupa, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami odnotowała w trzecim kwartale 2019 poprawę rentowności na wszystkich poziomach w porównaniu do przejściowo słabszego II kwartału bieżącego roku. W efekcie narastająco po trzech kwartałach 2019 Grupa zanotowała solidne poziomy rentowności. Zysk netto Grupy po 9 miesiącach 2019 roku wyniósł blisko 44,6 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu. W samym III kwartale zysk netto wyniósł 15,6 mln zł wobec 15,9 mln zł rok wcześniej. Uwzględniając zdarzenie jednorazowe powiększające przychody w roku 2018 daje to znaczącą poprawę wyników również w ujęciu rocznym.

- Rozwijamy się szybko, dostosowując tempo do potrzeb rynkowych - co kwartał notujemy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży zarówno w kraju jak i za granicą. Sprzyja nam otoczenie rynkowe, ale rośniemy szybciej niż rynek. Zdobywamy nowe rynki europejskie i eksportujemy części do ponad 20 krajów. Po trzech kwartałach zanotowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe i lepszą rentowność kwartał do kwartału, co jest dużym osiągnięciem biorąc pod uwagę stale rosnącą skalę Grupy i nasze tempo rozwoju, które wiąże się z wyższymi kosztami. Naszym celem jest dalsza praca nad wskaźnikami rentowności – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner SA.

Mimo wysokiej ubiegłorocznej bazy Grupa zanotowała rekordowy poziom sprzedaży w III kwartale 2019 roku i narastająco po I-III kw. 2019. Blisko 62% przychodów Grupa wypracowała w Polsce, z kolei 38% na rynkach zagranicznych.

Grupa kontynuuje dynamiczny rozwój organiczny poprzez zdobywanie nowych rynków zbytu, rozbudowę sieci dystrybucji, w tym otwarcia nowych filii. W okresie 9 miesięcy 2019 roku spółka uruchomiła 8 nowych filii. Auto Partner stale rozszerza także ofertę produktową.

Niższa marża brutto (25,7% wobec 26,4% rok wcześniej) po trzech kwartałach 2019 r. ma swoje źródło w niższej przejściowo marży w drugim kwartale br. Wpływ na to miały głównie działania związane z dynamicznym rozwojem: pozyskiwaniem nowych rynków zbytu i odbiorców oraz istotnym wzrostem sprzedaży eksportowej (charakteryzującej się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami operacyjnymi).

- W ciągu okresu krótszego niż cztery lata podwoiliśmy nasze przychody ze sprzedaży, co pokazuje naszą efektywność. Dzięki reinwestycjom zysków i stałemu rozwojowi dziś możemy pochwalić się taką skalą. Nowe filie oraz nowe rynki zbytu stopniowo będą pozytywnie przekładały się na nasze wyniki. Dalsza automatyzacja i informatyzacja procesów w Grupie dodatkowo przyśpiesza wiele naszych działań i jest silną przewagą, co dodatkowo wspiera nasz cel bycia jednym z największych beneficjentów rosnącego rynku części samochodowych w Polsce i Europie. Podsumowując  mamy przed sobą dobre perspektywy dalszego rozwoju - dodaje Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner SA.

Rynek części samochodowych w Polsce i Europie

W Polsce branża automotive napędzana jest zarówno przez import aut używanych jak i rejestrację nowych pojazdów. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5t (według PZPM) wzrosła o 2,2% r/r.

Rosnąca siła nabywcza oraz rekordowo niskie bezrobocie w Polsce i Europie przekłada się na wysoką liczbę rejestrowanych samochodów zarówno używanych jak i nowych. W III kwartale 2019 roku PKB Polski wzrósł o 3,9% r/r. Mimo lekkiego spowolnienia gospodarki w Polsce i Europie liczba rejestracji samochodów osobowych jest nadal wysoka, a rynek części samochodowych rozwija się dynamicznie. Sprzyja temu także duży udział stosunkowo starych samochodów w parku samochodowym (przeciętny wiek samochodu w Polsce wg IBRM SAMAR ok. 13 lat; w Europie wg ACEA 11 lat).

O Spółce:

Grupa Auto Partner S.A. jest dynamicznie rozwijającym się importerem i dystrybutorem części do samochodów osobowych i dostawczych w obszarze rynku części zamiennych, klasyfikowanych zgodnie z regulacjami prawnymi i dyrektywami Unii Europejskiej GVO. Grupa Auto Partner S.A. tworzy platformę sprzedaży głównie kanałami elektronicznymi, oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie just-in-time do rozproszonych klientów, do których należą przede wszystkim warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne.

Auto Partner S.A. działa w oparciu o zintegrowane narzędzia IT zarządzające całym łańcuchem dostaw oraz infrastrukturę logistyczną składającą się z nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Bieruniu o powierzchni 41 tys. m2, nowego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Pruszkowie o powierzchni 8,5 tys. m2, sieci 88 oddziałów (stan na 30.09.2019 r.) wyposażonych łącznie w dodatkową powierzchnię magazynową ok. 48 tys. m2 oraz siatki transportowej umożliwiającej dostawę do klienta końcowego z częstotliwością 3-5 razy dziennie. Auto Partner realizuje ponad 1 500 wyjazdów dziennie. Obecnie łączna powierzchnia magazynowa Grupy Auto Partner wynosi blisko 100 tys. m².

Grupa Auto Partner S.A. współpracuje z ponad 200 dostawcami części zamiennych w obszarze tzw. rynku aftermarket, jak również dostawcami OEM z całego świata. Oferta Grupy Auto Partner S.A. obejmuje blisko 200.000 referencji co przekłada się na ponad 6 mln części zamiennych w magazynie centralnym oraz drugie tyle w magazynach zlokalizowanych w filiach w Polsce. Grupa Auto Partner S.A. jest jedynym w Polsce dystrybutorem marek: NK (zawieszenie, hamulce, napęd), oraz MaXgear (produkty ze wszystkich grup asortymentowych), Quaro (klocki i tarcze hamulcowe), Rymec (sprzęgła), Meteor (podzespoły elektryczne), Rooks (specjalistyczne narzędzia premium), Triscan (części zamienne), Unior (klucze dynamometryczne), Alco (smary silnikowe).

Grupa Auto Partner S.A. realizuje dużą część sprzedaży na rynku polskim, który po 2018 roku  odpowiadał za 67% przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż eksportowa stanowiła wówczas 33% sprzedaży i realizowana była przede wszystkim na rynkach czeskim i słowackim, a także w takich krajach jak: Niemcy, Austria, Łotwa, Litwa i Ukraina.

Grupa Auto Partner S.A., dostrzegając rosnące znaczenie warsztatów, rozwinęła szeroki wachlarz działań wspierających ten segment rynku, w tym strategiczny program pod marką MaXserwis, obejmujący m.in. preferencyjną siatkę rabatową, leasing urządzeń wyposażenia warsztatu czy możliwość uczestniczenia w technicznych szkoleniach grupowych i indywidualnych. Program zakłada również budowę w całej Polsce sieci warsztatów pod marką MaXserwis, która docelowo ma obejmować kilkaset punktów warsztatowych. Na koniec marca 2019  roku sieć MaXserwis liczyła ponad 200 niezależnych warsztatów.

Grupa Auto Partner należy do międzynarodowej Grupy zakupowej GlobalOne zrzeszającej wiodących, międzynarodowych graczy na rynku aftermarket. Największymi akcjonariuszami Auto Partner S.A. są Prezes Zarządu Spółki Aleksander Górecki i Katarzyna Górecka (członek Rady Nadzorczej), którzy posiadają łącznie 49,7% głosów na walnym zgromadzeniu spółki.

Źródło: Spółka, #APR

Zobacz także: Auto Partner SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości