Przejdź do treści

udostępnij:

PKP Cargo nadal rozgląda się za potencjalnymi akwizycjami (wywiad)

PKP Cargo, które prowadzi due diligence Hatrans i rumuńskich spółek: Vest Trans Rail, Ferest Logistics oraz Romcargounit, nadal rozgląda się za potencjalnymi akwizycjami - poinformował PAP Biznes prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

"Obecnie prowadzimy due diligence Hatrans i spółek rumuńskich. Kalendarz świąteczny wskazuje, że decyzje dotyczące ewentualnych przejęć zostaną podjęte raczej w 2020 roku. Nie wyczerpuje to jednak naszych apetytów akwizycyjnych" - powiedział prezes.

Pod koniec września PKP Cargo informowało o rozpoczęciu rozmów w sprawie kupna udziałów w spółce P.U. Hatrans, która organizuje połączenia kolejowe Łódź - Chengdu - Xiamen w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.

W październiku grupa rozpoczęła rozmowy w sprawie kupna udziałów w rumuńskich spółkach: Vest Trans Rail, Ferest Logistics oraz Romcargounit, które działają w obszarze kolejowych przewozów towarowych na rynku rumuńskim i są powiązane ze sobą w aspekcie właścicielskim oraz biznesowym.

Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada m.in. ekspansję zagraniczną w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej oraz rozwój przewozów intermodalnych.

"Ogłoszona jesienią 2018 roku strategia jest realizowana. Główne kierunki i obszary, które zostały wówczas przyjęte, są aktualne. Naszym celem jest bycie partnerem logistycznym dla klienta, poprzez stworzenie pełnej usługi przewozowej door to door. W tym celu rozwijamy rynek przewozów intermodalnych, konsolidujemy nasze spółki terminalowe. Rozważamy nawet stworzenie dywizji intermodalnej w ramach grupy. Droga realizacji założonych celów będzie zależała od wzrostu rynku towarów masowych, czy przewozu samych kruszyw. Formułując strategię, trudno było przewidzieć zawirowania w przewozach kruszyw, z kolei bardzo dobrze przewidzieliśmy dynamiczny rozwój sektora intermodalnego, który zgodnie z naszą strategią będzie stanowił główną naszą specjalizację" - powiedział Warsewicz.

"W misji mówiliśmy o osiągnięciu pozycji lidera w obszarze Trójmorza. Te plany są realizowane, podobnie jak plan osiągnięcia 65 proc. udziału w rynku krajowym. Celem jest przejmowanie rentownych przewozów" - dodał.

W ciągu 10 miesięcy 2019 roku udział PKP Cargo w rynku przewiezionych towarów wyniósł 40,67 proc.

Strategia PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada, że od 2019 roku coroczny zysk netto grupy będzie na poziomie minimum 5 proc. przychodów, a od 2023 roku minimum 8 proc. przychodów.

"Krążymy wokół celu osiągnięcia rentowności 5 proc. netto. Sam trzeci kwartał przyniósł 4,15 proc. rentowności, ale narastająco po trzech kwartałach było 2,75 proc. Jesteśmy ambitni, więc stawiamy wymagające cele, aby szybko się rozwijać. Stale monitorujemy sytuację na rynku i tendencje na nim, pod kątem realizacji naszych celów biznesowych" - powiedział prezes.

Skonsolidowany zysk netto PKP Cargo po trzech kwartałach 2019 roku spadł do 98,7 mln zł z 194,3 mln zł.

"Rekomendacje dotyczące podziału zysku przedstawiane są przez zarząd, gdy znane już są wyniki roczne. Można się spodziewać, że nastąpi to w marcu 2020 roku" - powiedział prezes, pytany o plany dotyczące tegorocznego zysku.

Z zysku za 2018 roku spółka wypłaciła 1,5 zł dywidendy na akcję.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #PKP

epo/ osz/

Zobacz także: PKP Cargo SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: