VRG chce w '20 poprawić wyniki poprzez wzrost marży i efektywności sprzedaży (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
14 sty 2020, 11:01

VRG chce w '20 poprawić wyniki poprzez wzrost marży i efektywności sprzedaży (wywiad)

Vistula Retail Group (VRG) chce w tym roku poprawić wyniki poprzez zakładany wzrost marży o 1 p.p. i wzrost efektywności sprzedaży - poinformował PAP Biznes prezes Grzegorz Pilch. Do końca I kwartału spółka powinna podjąć decyzję w sprawie przejęcia sieci jubilerskiej z Czech.

"Postawiliśmy sobie cel, by poprawić w tym roku marżę o 1 p.p. To dla nas priorytet, zobowiązaliśmy się do efektów synergii po fuzji z Bytomiem. Zakładamy też, że możliwa jest dalsza poprawa efektywności, czyli poprawa sprzedaży z metra kwadratowego. Wraz ze wzrostem marży o 1 p.p. powinno nam to dać spory, dwucyfrowy wzrost wyniku finansowego" - powiedział PAP Biznes prezes Pilch.

"Początek roku wygląda obiecująco, zwłaszcza w części fashion. Na razie nie widzę żadnych zagrożeń, z optymizmem patrzymy na cały rok. Pogoda nie sprzyja branży, ale my nie jesteśmy tak mocno uzależnieni od czynników pogodowych, choć widać pewne zmiany w strukturze sprzedaży w segmencie fashion" - dodał prezes.

VRG chce mocno stawiać na biznes online. Zakłada, że udział internetu w sprzedaży w 2020 roku wyniesie 16 proc.

"Jest prawdopodobne, że sama Wólczanka zbliży się w 2020 r. z udziałem e-commerce do ok. 50 proc. wobec ok. 40 proc. w 2019 r." - powiedział prezes.

Spółka chce też w dalszym ciągu rozwijać sieć sklepów stacjonarnych. Zakłada, że powierzchnia handlowa zwiększy się w tym roku o około 5 proc. rdr. Na koniec grudnia 2019 roku powierzchnia sprzedaży detalicznej grupy wynosiła 54,4 tys. m kw.

"Główny akcent będzie położony na część jubilerską. Jest przestrzeń, by rozwijać W.Kruka we franczyzie i w modelu własnym. Zakładamy, że dynamika wzrostu powierzchni w sieci jubilerskiej będzie dwucyfrowa, powyżej 10 proc." - powiedział Pilch.

"W segmencie fashion będziemy się rozwijać głównie w modelu franczyzowym" - dodał.

Planowane nakłady inwestycyjne w 2020 r. przeznaczone na rozwój sieci detalicznej, w tym rewitalizacje najważniejszych lokali handlowych, dalsze udoskonalanie systemów IT, sprzedaży online oraz pozostałe inwestycje powinny wynieść około 25 mln zł.

W 2019 R. REKORDOWE WYNIKI WSZYSTKICH MAREK FASHION POZA BYTOMIEM

W grudniu 2019 r. przychody grupy VRG wyniosły około 156,3 mln zł i były wyższe rdr o ok. 5,6 proc. Przychody ze sprzedaży detalicznej w segmencie odzieżowym wyniosły około 84,2 mln zł (w tym Bytom 26,8 mln zł) i były wyższe rdr o około 7,5 proc. Przychody w segmencie jubilerskim wzrosły o ok. 6 proc. rdr do ok. 69,1 mln zł.

Skonsolidowana marża ze sprzedaży w grudniu wyniosła około 54 proc. i była wyższa rdr o ok. 0,5 p.p.

"Grudzień był dla nas pozytywny pomimo przesunięcia części sprzedaży na listopad. Dobrą wiadomością jest odbicie w segmencie fashion. Najlepsze wyniki pod względem dynamiki sprzedaży miał w grudniu Bytom, dynamika była dwucyfrowa na wyższej marży. W całym segmencie fashion marża mocno wzrosła, o ok. 2 p.p." - powiedział Grzegorz Pilch.

"Trochę negatywnie zaskoczył nas segment jubilerski, gdzie nie tylko dynamika sprzedaży była poniżej oczekiwań, ale i struktura sprzedaży była przesunięta w stronę części zegarkowej, a to spowodowało, że marża na części jubilerskiej jest mniejsza rdr" - dodał prezes.

W całym 2019 r. przychody grupy VRG wyniosły około 1.066,8 mln zł, co oznacza wzrost rdr o około 32,4 proc. Skonsolidowana marża wyniosła około 52 proc. i była wyższa rdr o 0,9 p.p.

"Z punktu widzenia całego kwartału i całego roku jesteśmy zadowoleni z części jubilerskiej. Przez 11 miesięcy średnia dynamika była dwucyfrowa. To był też dobry rok dla części fashion. Poza Bytomiem wszystkie marki: Vistula, Wólczanka i Deni Cler mają rekordowy wynik operacyjny" - powiedział Grzegorz Pilch.

"W Bytomiu rok był słabszy od naszych oczekiwań. Wyraźne przebudzenie nastąpiło w listopadzie i było kontynuowane w grudniu. Kolekcję jesień-zima można więc ocenić pozytywnie. Pomaga segmentacja, koordynacja działań promocyjnych, wspólne zarządzanie ceną, marketingiem, promocjami" - dodał.

Prezes podtrzymał, że w 2020 roku możliwe jest osiągnięcie 8-10 mln zł synergii wynikających z fuzji z Bytomiem.

"Końcówka roku napawa optymizmem, bo w części fashion marża była zbliżona do 2 pkt. proc., czyli powyżej naszego celu" - powiedział.

DO KOŃCA I KWARTAŁU DECYZJE WS. SPÓŁKI W CZECHACH

Spółka zapowiedziała, że jej zarząd będzie kontynuował działania związane ze strategicznym celem budowy Domu Marek (tzw. House of Brands) poprzez działania akwizycyjne i konsolidacyjne na rynku polskim i bliskich rynkach zagranicznych.

Projekt zakupu przez W.Kruk spółki z sektora jubilerskiego, działającej w Czechach, jest nadal analizowany i - jak powiedział prezes - ostateczne decyzje w tej sprawie powinny zapaść w I kwartale 2020 roku.

"Na bazie wstępnych wyników za 2019 r. w pierwszym kwartale zostanie dokonana ostateczna ocena projektu i przed końcem kwartału przesądzimy ostatecznie, czy projekt zamykamy, czy będzie kontynuowany w kierunku fuzji. Pojawiły się pewne trudności w negocjacjach i trudno przesądzić, w którą stronę to pójdzie" - powiedział prezes VRG.

"Chcemy konsekwentnie budować strategię Domu Marek. Szukamy biznesu, który byłby do przejęcia, by skorzystać z lokalnej rozpoznawalności i szukać synergii. Grupa jest gotowa, by wyjść za granicę zarówno w segmencie fashion, jak i w części jubilerskiej" - dodał.

Wśród wyzwań na 2020 rok prezes Pilch wymienia wzrost kosztów pracy.

"Zwiększenie płacy minimalnej w tak dużej skali bardziej uderzy w biznes produkcyjny. W sprzedaży detalicznej mamy formułę neutralizowania kosztów poprzez franczyzę. Wzrost płacy dotyczyć będzie naszej sieci własnej. Założyliśmy, że koszty wynagrodzeń wzrosną w tym roku w grupie średnio 7-8 proc." - powiedział prezes Pilch.

VRG nie przewiduje w tym roku wzrostu czynszów w euro.

Prezes pytany, czy spółka mogłaby rozważyć wypłatę dywidendy za 2019 rok, odpowiedział: "Jesteśmy spółką rozwojową, a nie dywidendową i na tym się chcemy koncentrować, ale jednocześnie kondycja spółki jest coraz lepsza. Za wcześnie na decyzje".

Anna Pełka

(PAP Biznes), #VRG

pel/ gor/

Zobacz także: VRG SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości