CCC chce zmniejszyć skalę inwestycji i obniżyć dług, stawia na e-commerce – strategia (opis 2) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
29 sty 2020, 13:04

CCC chce zmniejszyć skalę inwestycji i obniżyć dług, stawia na e-commerce – strategia (opis 2)

Strategia CCC do 2022 roku zakłada zmniejszenie wydatków inwestycyjnych oraz redukcję zadłużenia, maksymalnie do jednokrotności zysku EBITDA. Spółka planuje wzrost przychodów do 8,5-9 mld zł, chce też zwiększyć rentowność operacyjną do 8,5-9,5 proc. Strategia przewiduje również wzrost udziału sprzedaży internetowej do 35-40 proc. przychodów grupy z 24 proc. w 2019 roku.

Zakładane w strategii nakłady inwestycyjne grupy CCC średniorocznie mają sięgnąć średnio 150-200 mln zł rocznie, wobec 700 mln zł w 2019 roku.

Dług netto w relacji do zysku EBITDA - bez wpływu MSSF16 - do 2022 roku ma znaleźć się w przedziale od zera do jednokrotności. Grupa na początku stycznia informowała, że wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec 2019 roku wzrósł do 2,9 wobec 1,2 kwartał wcześniej.

W strategii grupa podała, że jej celem jest obniżenie zadłużenia za sprawą wzrostu rentowności operacyjnej.

Według szacunków grupy, opublikowanych na początku tego roku, przychody w 2019 r. wyniosły ok. 5,84 mld zł i były o 24 proc. wyższe niż rok wcześniej. Marża zysku operacyjnego CCC za ubiegły rok wyniosła ok. 2,1 proc. Prognozy analityków zebrane przez PAP Biznes zakładają, że przychody CCC w 2020 r. wyniosą 7,2 mld zł, a w 2021 r. mają wzrosnąć do 8,02 mld zł. Konsensusu PAP Biznes zakłada, że marża operacyjna grupy wyniesie 5 proc. w 2020 roku i 5,5 proc. w 2021 roku.

CCC planuje, że do 2022 roku marża brutto grupy ma wynieść ponad lub być równa 50 proc. wobec 50 proc. rentowności w 2019 roku. Grupa zakłada koszty najmu w segmencie detalicznym na poziomie ok. 70 zł za metr kwadratowy oraz koszty personelu w wysokości ok. 72 proc. zł w przeliczeniu na metr kwadratowy.

Według strategii CCC, udział przychodów e-commerce ma wzrosnąć do 2022 roku do poziomu 35-40 proc. skonsolidowanych przychodów grupy, w tym sprzedaż realizowana przez spółkę eobuwie ma wynieść ok. 3 mld zł. Rentowność EBITDA eobuwie ma w horyzoncie strategii wynieść 8-10 proc. (bez wpływu MSSF16). Według wyliczeń PAP Biznes przychody eobuwie. pl za 2019 rok (w tym szacunkowe dane za czwarty kwartał) sięgnęły 1,41 mld zł. Udział przychodów e-commerce w łącznych przychodach grupy CCC wyniósł ok. 24 proc.

CCC podało w prezentacji dla inwestorów, że może powrócić do tematu oferty publicznej eobuwie, ale decyzja o dalszych krokach zostanie podjęta po osiągnięciu przez tę spółkę 50 mln euro zysku EBITDA.

Grupa chce dążyć także do zwiększenia efektywności wykorzystania kapitału obrotowego poprzez poprawę cyklu konwersji gotówki, tak aby w horyzoncie strategii wynosił mniej niż 100 dni. Cykl rotacji zapasów ma wynieść mniej niż 200 dni, a cykl rotacji zobowiązań ok. 160 dni.

Strategia zakłada również wzrost powierzchni handlowej do 800-850 tys. m kw. z 725 tys. metrów kwadratowych na koniec 2019 roku. Średnia powierzchnia nowo otwieranego sklepu ma wynosić 500-800 m kw. wobec 900-1200 m kw. w 2019 roku.

Zgodnie z przyjętymi w ramach strategii kierunkami zmian, grupa skupi się na umacnianiu podstawowych 5-6 marek (m.in. Lasocki, Gino Rossi, Sprandi), rozbudowie tzw. oferty fashion, szerszej ofercie "e-commerce only", czy rozbudowie innych kategorii (np. akcesoriów).

Poniżej kluczowe cele ze strategii CCC do 2022 roku

20192020
Grupa CCC:
Przychodymld PLN5,88,5-9,0
- Udział onlineproc.2435-40
Marża bruttoproc.50≥50
Koszty (sklepy własne CCC)
- Detal koszty najmuPLN/mkw-~70
- Detal koszty personeluPLN/mkw-~72
Rentowność EBITproc.28,5 –9,5
Rentowność nettoproc.-7,0-8,0
Nakłady inwestycyjnemln PLN~700150-200 (średniorocznie 2020-22)
Cykl konwersji gotówki (CCC)dni-<100
- Cykl rotacji zapasówdni-<200
- Cykl rotacji zobowiązańdni-~160
Dług netto/ EBITDA (bez MSSF16)X2,90-1
Sklepy własne CCC:
Powierzchnia handlowa (sklepy własne)tys. mkw725800-850
Średnia pow. nowo otwieranego sklepumkw900-1200500-800
Średni traffic/m2os./mc33,930,9
Średnia konwersja w sklepachproc.14,616,4
Średnia liczba produktów na paragonieszt.1,591,7
Średnia wartość paragonuPLN101
e-com i B&M:
Przychody ze sprzedażymld PLN1,4~3,0
Rentowność EBITDA%-8,0-10,0
Udział MODIVO w przychodach%>10-15

(PAP Biznes), #CCC

kuc/ seb/ gor/

Zobacz także: CCC SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości