UOKiK wszczął postępowanie dot. rynku reklamy w Warszawie, pośrednio związane z AMS z grupy Agora (aktl.)
UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie tzw. warszawskiej uchwały krajobrazowej, przyjętej w styczniu. Obawy urzędu budzi możliwość stworzenia przez spółkę AMS z grupy Agora monopolu i wyeliminowania z rynku innych firm z branży reklamowej - poinformował UOKiK w komunikacie prasowym.
Uchwała Rady Miasta st. Warszawy w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (tzw. uchwała krajobrazowa) została przyjęta 16 stycznia 2020 roku. Ma wejść w życie na początku maja, a okres przejściowy w przypadku tablic reklamowych ma wynieść dwa lata.
"Proponowane przepisy regulują kwestie stawiania nośników reklamowych na terenie Warszawy. W praktyce jedną z nielicznych dozwolonych form reklamy na obszarze Miasta Stołecznego Warszawy będą nośniki na przystankach komunikacji miejskiej, kontrolowane obecnie przez jednego dostawcę treści" - podał urząd w komunikacie.
"Uchwała może skutkować umocnieniem pozycji konkurencyjnej, prowadzącym do powstania monopolu dla wieloletniego, wyłącznego zarządcy powierzchni reklamowej dostępnej na wiatach przystankowych komunikacji miejskiej" - dodano.
UOKiK poinformował, że do urzędu napłynęły skargi oraz informacje od sygnalistów, w których zwracano uwagę, że nowe przepisy mogą naruszać prawo konkurencji.
"Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej" - ocenił w komunikacie prezes Tomasz Chróstny.
"Wynikiem tego może być wzrost stawek za wynajem powierzchni reklamowej. Realizując obowiązki ustawowe i stojąc na straży ochrony konkurencji, podjąłem niezwłocznie decyzję o wszczęciu w tej sprawie postępowania wyjaśniającego. Zweryfikujemy, czy przyjęcie przepisów krajobrazowych narusza zapisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów" - dodał.
W komunikacie wskazano, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest "w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom".
UOKiK - jak podano - zamierza zbadać rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej.
Urząd nie wyklucza dalszych działań, w tym wszczęcia postępowania antymonopolowego w przypadku potwierdzenia naruszeń ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Prezes AMS, Marek Kuzaka, w komentarzu przesłanym PAP Biznes, przypomniał, że spółka została operatorem wiat przystankowych w Warszawie w rezultacie wygranego postępowania - w ocenie prezesa, taki model prowadzenia działalności jest powszechny na rynkach europejskich i dotychczas nie budził zastrzeżeń regulatorów.
"Natomiast, w naszej opinii, uchwały krajobrazowe mogą mieć wpływ na rynek reklamy zewnętrznej, w szczególności w kontekście możliwości podjęcia działalności reklamowej przez miasta i spółki miejskie" - napisał.
"Sytuacja, w której samorząd, jako regulator lokalnego rynku reklamy zewnętrznej, jest jednocześnie beneficjentem tych rozwiązań, może budzić wątpliwości" - dodał.
(PAP Biznes), #AGOsar/ kuc/ asa/
