UOKiK nałożył 20,4 mln zł kary na Polkomtel (aktl.)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 20,4 mln zł kary na Polkomtel z grupy Cyfrowego Polsatu za to, że operator nie zwraca klientom niewykorzystanych środków w ofertach na kartę - poinformował UOKiK w komunikacie prasowym.
"Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej - praktyka nadal trwa" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes urzędu Tomasz Chróstny.
UOKiK podał, że zgodnie z regulaminem Polkomtelu, po doładowaniu telefonu na kartę np. za 50 zł, klient może wykonywać połączenia przez 90 dni, a niewykorzystane środki przepadają, gdy karta nie zostanie ponowie doładowana. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji – wpływają one jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce - przy czym możliwość ta nie dotyczy osób, które nie korzystają już z usług Polkomtelu.
"Tym samym Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej" - napisano w informacji prasowej.
W komunikacie Urząd zwrócił uwagę, że m.in. w Niemczech, Austrii, Chorwacji, Hiszpanii i na Węgrzech zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.
Prezes UOKiK nakazał Polkomtelowi zaniechanie praktyki i zachęcił klientów do składania reklamacji.
"Każdy może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych środków" - napisano.
Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK, zapowiada odwołanie.
"Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków" - napisano w komentarzu spółki przesłanym PAP Biznes.
"Obecnie nie ma regulacji, które wyróżniałyby usługi telekomunikacyjne od innych, szeroko stosowanych w polskiej gospodarce usług przedpłaconych (bony, talony, opłaty za parkowanie - np. wykupujemy opłatę za parkowanie z góry na 60 minut i jeśli parkujemy tylko 50 minut, to nie przysługuje nam zwrot opłaty za pozostałe 10 minut itd.)" - dodano.
UOKiK we wrześniu 2016 r. wszczął postępowania przeciwko czterem największym operatorom telekomunikacyjnym: Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska. Wątpliwości urzędu budziło to, że brak kolejnego doładowania telefonu na kartę oznacza, że przepadają środki niewykorzystane przez klientów.
Decyzja w sprawie Polkomtelu jest pierwszym zakończonym postępowaniem w tej sprawie.
(PAP Biznes), #CPSkuc/ ana/
