Hyper Poland ogłosiła drugą rundę finansowania na brytyjskiej platformie inwestycyjnej Seedrs. Spółka planuje zebrać ponad 450 tysięcy euro, które przeznaczy na kolejne testy oraz rozwój kolei najnowszej generacji, opartej o lewitację magnetyczną i silnik liniowy, poruszającej się na istniejących torach kolejowych z prędkością do 415 km/h.
Głównym celem Hyper Poland jest przywrócenie przewagi konkurencyjnej istniejącym liniom kolejowym poprzez modernizację i dostosowanie obecnej infrastruktury do standardu kolei dużych prędkości. Efektem tego będzie zwiększenie wykorzystania kolei w stosunku do obecnie dominującego transportu drogowego i lotniczego.
Unikatowa technologia opracowana przez Hyper Poland, której elementy zostały zgłoszone do opatentowania, opiera się na technologii pasywnej lewitacji magnetycznej - magrail. Innowacyjne rozwiązania instalowane na istniejących torach tradycyjnej kolei pozwolą pojazdom kolei magnetycznej na poruszanie się z prędkością sięgającą 300 km/h, a tam, gdzie powstały już tory kolei dużych prędkości - 415 km/h.
To hybrydowe rozwiązanie pozwala na funkcjonowanie zarówno systemu magrail, jak i konwencjonalnych pociągów na tych samych liniach. W przyszłości da natomiast możliwość rozbudowy o próżniowe tunele, które zwiększą osiągane prędkości do 600 km/h (na torach konwencjonalnych) i do 1000 km/h w miejscach dostosowanych do podróży koleją dużych prędkości.
Trzecią i ostatnią fazą rozwoju jest budowa całkowicie nowej infrastruktury hyperloop, dzięki której pojazdy będą mogły przemieszczać się z prędkością 1200 km/h.
Po sukcesie, jakim była budowa i demonstracja toru testowego z kapsułą w skali 1:5 w październiku 2019 roku, Hyper Poland skupia się na przygotowaniu pełnowymiarowego toru, który powstanie w latach 2020-2021. Finalnym celem polskiego startupu jest stworzenie najbardziej innowacyjnego, szybkiego i niezwykle efektywnego pod względem energetycznym nowego środka transportu. Nie tylko poprawi on możliwości przewozu towarów i osób, całkowicie zmieni także krajobraz ekonomiczny, społeczny i środowiskowy.
Wysiłki polskiej firmy były wielokrotnie doceniane przez liderów branży. Brytyjski serwis Railway Technology wskazał Hyper Poland jako firmę, która zmieni kolej w 2020 roku. Lufthansa Innovation Hub wybrał Hyper Poland jako jeden ze 150 najważniejszych start-upów związanych z transportem w 2019 roku - obok takich projektów jak BlaBlaCar czy Baidu.
W 2019 roku firma Hyper Poland otrzymała grant w wysokości 16,5 mln zł przyznany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
- Środki, które zbierzemy, posłużą w pierwszej kolejności jako 20-procentowy wkład własny do grantu z NCBiR. W praktyce oznacza to, że za każde 1 euro zainwestowane przez platformę Seedrs dostajemy kolejne 4 euro dotacji. Z tego mechanizmu zaczęliśmy korzystać w sierpniu ubiegłego roku, a objął on część środków zebranych w pierwszej rundzie finansowania inwestorskiego, zorganizowanej między marcem a majem 2019 roku - wyjaśnia Przemysław Pączek, prezes i współzałożyciel Hyper Poland.
Kampania Hyper Poland na platformie Seedrs jest dostępna TUTAJ.
Jako jedną z najbardziej obiecujących firm technologicznych wspiera ją Microsoft, a wśród jej partnerów są także Politechnika Warszawska, Transfer Multisort Elektronik i Instytut Kolejnictwa.
Warto dodać, że ostatnio firma Hyper Poland przyczyniła się do powstania Wspólnego Komitetu Technicznego (JTC 20) w Brukseli. Celem JTC 20 będzie przygotowanie wspólnej metodologii pracy nad technologią hyperloop i jej spójnej struktury. Zagwarantuje to pełną zgodność działań we wszystkich krajach i najwyższe standardy bezpieczeństwa w całej Europie. JTC 20 będzie funkcjonował w ramach Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) oraz Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC).
Przywrócenie konkurencyjności kolei poprzez modernizację istniejącej infrastruktury doprowadzi do znaczącej zmiany w sposobie przewożenia pasażerów i towarów - z transportu drogowego i lotniczego - właśnie na tory. Obecnie transport drogowy w Europie stanowi ponad 75% całkowitego lądowego transportu towarowego, a kolej jedynie 17%. Większy udział kolei w transporcie towarowym i pasażerskim oznacza dla nas i dla przyszłych pokoleń lepsze warunki środowiskowe i społeczne - tłumaczy dr inż. arch. Katarzyna Foljanty, współzałożycielka Hyper Poland.
O Hyper Poland:
Hyper Poland to polska spółka, która jako jedyna na świecie rozwija koncepcję hyperloop w oparciu o 3-stopniowe podejście. Pierwszym etapem, nad którym obecnie trwają prace, to technologia kolei magnetycznej magrail – możliwa do zastosowania w ramach istniejącej infrastruktury kolejowej. Zespół Hyper Poland składa się ekspertów z doświadczeniem zebranym m.in. w takich firmach jak Airbus, Bombardier czy operator kolei Shinkansen. Hyper Poland była podwójnym finalistą konkursu SpaceX Hyperloop Pod Competition w Kalifornii.
W 2017 roku spółka zbudowała pierwszy prototyp, a dwa lata później - zademonstrowała tor i kapsułę w skali 1:5. Na przełomie lat 2020 i 2021 planuje pokaz pełnowymiarowego prototypu systemu magrail.
Wśród głównych partnerów Hyper Poland znajdują się: Microsoft, Instytut Kolejnictwa, Transfer Multisort Elektronik, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Politechnika Warszawska. Spółka znalazła się na globalnej liście 150 startupów z obszaru mobility przygotowanej przez Lufthansa Innovation Hub (obok takich firm jak SpaceX, BlaBlaCar, Uber czy Lime).
O Seedrs:
Seedrs pozwala inwestorom na zaangażowanie się w dowolnym wymiarze w najbardziej obiecujące projekty biznesowe. Przedsiębiorcom daje szansę na zebranie niezbędnego kapitału i budowę grupy osób zaangażowanych we wspólne działanie. Do tej pory Seedrs pomogło w realizacji 940 projektów i zebraniu 790 milionów funtów. Wszystkie obecne na platformie przedsięwzięcia pozwalają inwestorom na nabywanie udziałów i zawieranie umów z kontrahentami. Daje im to poziom bezpieczeństwa podobny do tego, z jakiego korzystają anioły biznesu i inwestorzy z venture capital. Seedrs ma wsparcie czołowych europejskich organizacji inwestorskich oraz 4300 klientów. Działanie platformy jest nadzorowane przez brytyjski Urząd Postępowania Finansowego (Financial Conduct Authority) - odpowiednik Komisji Nadzoru Finansowego.
Źródło: Spółka