Przejdź do treści

udostępnij:

Auto Partner nie odczuwa wpływu koronawirusa na sprzedaż

Auto Partner nie odczuwa wpływu koronawirusa na sprzedaż i nie zakłada jego wpływu na aftermarket - poinformował PAP Biznes wiceprezes spółki ds. sprzedaży Piotr Janta.

"Nasza sprzedaż w styczniu wzrosła o 26,5 proc. Jeśli chodzi o luty, to nie planujemy żadnych negatywnych zaskoczeń, rozwijamy się zgodnie z przewidywalnym planem. Nie odczuwamy żadnego wpływu epidemii koronawirusa na nasz biznes" - powiedział wiceprezes.

"Jesteśmy dostawcą części, a nie producentem aut. Jeśli producent aut ma dostawy części ustawione bezpośrednio pod aktualną produkcję, opóźnienie rzędu dwa dni czy tydzień, powoduje zatrzymanie produkcji. W naszym przypadku przy kilkumiesięcznym cyklu rotacji zapasów, ewentualne tygodniowe, czy trochę dłuższe opóźnienie jest niezauważalne" - dodał.

W styczniu przychody grupy Auto Partner zwiększyły się o 26,48 proc. do 126,7 mln zł. W całym 2019 roku wzrosły o 28,1 proc. do 1,48 mld zł.

"Jesteśmy w stałym kontakcie z fabrykami, z którymi współpracujemy i opóźnienia są marginalne. Nie dostrzegamy żadnego wpływu koronawirusa na nasz biznes. Nie zakładamy też, żeby w przyszłości miał wpływ na aftermarket. Ludzie nie zaczną mniej jeździć samochodami w związku z epidemią. Na cykl dostaw dystrybucji części samochodowych nie ma to żadnego wpływu" - powiedział Janta.

"Dopiero kilkumiesięczne opóźnienia dostaw mogłyby być zauważalne z naszej perspektywy. Mamy już harmonogram dostaw, fabryki produkują normalnie. Będą musiały te maksymalnie dwutygodniowe zaległości nadrobić. W naszej historii mieliśmy już wcześniej do czynienia z większymi opóźnieniami z innych powodów" - dodał.

Wiceprezes zaznaczył, że produkty pochodzące z Chin stanowią na tyle bezpieczną wartość, że nie powodują obaw o problemy z zaopatrzeniem.

Janta podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że w 2020 roku grupa stawia na poprawę rentowności.

Pod koniec listopada 2019 roku Janta mówił w wywiadzie dla PAP Biznes, że Auto Partner planuje w 2020 roku powrócić do rentowności netto zbliżonej do 2018 roku i utrzymać wzrost przychodów ponad rynek. W 2018 roku rentowność netto dystrybutora części samochodowych wyniosła 5,1 proc.

Zysk netto grupy po 9 miesiącach 2019 roku spadł o 2 proc. do 44,6 mln zł. W samym trzecim kwartale zysk netto wyniósł 15,6 mln zł wobec 15,9 mln zł rok wcześniej. Marża netto wyniosła w trzecim kwartale 2019 roku 3,99 proc.

Auto Partner ma obecnie 90 filii.

Dystrybutor części samochodowych działa w Polsce oraz eksportuje do ponad 20 krajów. Najważniejsze kierunki to: Czechy, Słowacja, Austria, Łotwa, Ukraina, Austria, Niemcy i Węgry. Eksport stanowi około 38 proc. przychodów grupy.

Rynek aftermarket to rynek wtórny dla przemysłu motoryzacyjnego, zajmujący się produkcją, regeneracją, dystrybucją, sprzedażą detaliczną zarówno części zamiennych, jak i akcesoriów do pojazdów, które zostały sprzedane klientowi finalnemu przez producenta oryginalnego wyposażenia tzw. OEM – original equipment manufacturer.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #APR

epo/ ana/

Zobacz także: Auto Partner SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: