Przejdź do treści

udostępnij:

PKP Cargo jest spółką dywidendową, ale sytuacja rynkowa mniej sprzyjająca niż przed rokiem (wywiad)

Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz podtrzymuje, że przewoźnik jest spółką dywidendową, ale sytuacja rynkowa jest mniej sprzyjająca niż przed rokiem. Rekomendacja zarządu w sprawie podziału zysku z 2019 roku powinna zostać przedstawiona pod koniec marca.

Z wypowiedzi prezesa wynika, że rozmowy w sprawie przejęcia rumuńskich spółek przewozowych zostały czasowo zawieszone, kontynuowane jest natomiast due diligence firmy Hatrans.

"Jesteśmy spółka dywidendową, ale sytuacja na rynku przewozów jest dużo mniej sprzyjająca niż rok wcześniej. Rekomendacje dotyczące podziału zysku przedstawiane są przez zarząd, gdy znane już są wyniki roczne. Można się spodziewać, że nastąpi to pod koniec marca" - powiedział Warsewicz.

Polityka dywidendowa PKP Cargo zakłada przeznaczenie od 35 do 50 proc. zysku na wypłatę dywidendy. Z zysku za 2018 roku spółka wypłaciła 1,5 zł dywidendy na akcję, przeznaczając na ten cel ponad 36 proc. zysku netto.

Rok wcześniej PKP Cargo nie wypłaciło dywidendy. Z zysku za 2017 rok, który wyniósł prawie 94 mln zł, kwota 7,5 mln zł trafiła na kapitał zapasowy, a prawie 86,5 mln zł zostało przeznaczone na pokrycie strat z lat ubiegłych.

Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada m.in. ekspansję zagraniczną w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej.

"Obecnie prowadzimy due diligence firmy Hatrans. Jeśli chodzi o przejęcie spółek rumuńskich, to z uwagi na znaczne zmiany na rynku przewozów czekamy na sprzyjające warunki do kontynuowania rozmów.

W październiku ubiegłego roku grupa rozpoczęła rozmowy w sprawie kupna udziałów w rumuńskich spółkach: Vest Trans Rail, Ferest Logistics oraz Romcargounit, które działają w obszarze kolejowych przewozów towarowych na rynku rumuńskim i są powiązane ze sobą w aspekcie właścicielskim oraz biznesowym.

Pod koniec września PKP Cargo informowało o rozpoczęciu rozmów w sprawie kupna udziałów w spółce P.U. Hatrans, która organizuje połączenia kolejowe Łódź - Chengdu - Xiamen w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.

W grudniu 2018 roku grupa przejęła słoweńskiego przewoźnika kolejowego Primol-Rail, który w 2019 roku otrzymał certyfikat umożliwiający samodzielną realizację przewozów na rynku słoweńskim. W 2014 roku PKP Cargo kupiło Advanced World Transport (AWT), drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach.

Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada osiągnięcie pozycji nr 1 w obszarze "Trójmorza" i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku na obszarze Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej oraz przewiezionej masy do 2023 roku i wzmacnianie pozycji w latach 2023-2038.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #PKP

epo/ gor/

Zobacz także: PKP Cargo SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: