Przejdź do treści

udostępnij:

EBITDA Cyfrowego Polsatu w IV kw. wyniosła 1,062 mld zł wobec 1,045 mld zł konsensusem (opis)

Zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu, według standardu MSSF 16, wyniósł w czwartym kwartale 2019 roku 1,062 mld zł i był o 1,6 proc. wyższy od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes. Przychody grupy sięgnęły 3,069 mld zł i były zgodne z prognozami biur maklerskich.

Oczekiwania dziewięciu analityków ankietowanych przez PAP Biznes co do zysku EBITDA grupy wahały się od 1,022 mld zł do 1,062 mld zł.

Zysk EBITDA według poprzedniego standardu rachunkowości (MSR 17) wyniósł 938,2 mln zł i był zgodny z konsensusem (935,2 mln zł). Wynik spadł o 0,3 proc. rok do roku.

Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej Cyfrowego Polsatu sięgnął 313,8 mln zł i był o 5,3 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes, który wynosił 298 mln zł. Zysk wzrósł o ponad 340 proc. rok do roku.

Przychody grupy wzrosły w czwartym kwartale o 2,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku.

Przychody detaliczne od klientów spadły o 1 proc. rok do roku do 1,62 mld zł. Jak podała grupa, spadek przychodów z usług głosowych, obejmujący przychody z telefonii stacjonarnej świadczone przez Netię, został niemal w całości skompensowany wyższymi przychodami z usług płatnej telewizji oraz wyższymi przychodami z transmisji danych.

Przychody hurtowe pozostały stabilne na poziomie 925 mln zł, natomiast przychody ze sprzedaży sprzętu wzrosły o 12 proc. rok do roku do 445 mln zł.

Spółka podała w prezentacji, że wyższe przychody ze sprzedaży sprzętu to głównie efekt większego udziału droższych modeli, co znalazło swoje odzwierciedlenie również w wyższym koszcie sprzedanego sprzętu, przy jednocześnie niższym rok do roku wolumenie sprzedanych urządzeń.

Koszty operacyjne grupy pozostały stabilne na poziomie 2,59 mld zł. Spadły m.in. koszty techniczne i rozliczeń operatorskich (niższe koszty utrzymania sieci) i amortyzacji (m.in. koniec amortyzacji pasma 800 MHz), natomiast wzrosły koszty kontentu, koszty sprzedanego sprzętu oraz wynagrodzenia.

Skorygowane wolne przepływy pieniężne grupy, po uwzględnieniu kosztów odsetek, spadły w czwartym kwartale o 6,2 proc. rok do roku, do 529 mln zł. W całym roku przepływy wyniosły 1,33 mld zł - przedstawiciele spółki informowali wcześniej, że grupa liczy na 1,3-1,5 mld zł wolnych przepływów pieniężnych w 2019 roku.

Na koniec września zadłużenie netto Cyfrowego Polsatu - bez uwzględnienia standardu MSSF 16, czyli zgodnie z wymogami umowy kredytowej grupy - wynosiło 10,78 mld zł i stanowiło 2,9-krotność zysku EBITDA grupy za ostatnie cztery kwartały. Kwartał wcześniej wskaźnik ten wynosił 2,62. Spółka informowała w listopadzie o umowie na kredyt terminowy w wysokości 1 mld zł.

Cyfrowy Polsat podał, że segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych wypracował (z wyłączeniem nowego standardu rachunkowego) w czwartym kwartale 2,543 mld zł przychodów, o 2 proc. więcej niż przed rokiem oraz 748 mln zł EBITDA, 3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej Cyfrowego Polsatu wypracował kwartalnie 582 mln zł przychodów, o 4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Zysk EBITDA segmentu wzrósł o 11 proc. rok do roku do 191 mln zł.

Przychody Telewizji Polsat z reklamy i sponsoringu wzrosły w czwartym kwartale o 2,4 proc. rok do roku, do 379 mln zł, podczas gdy cały rynek spadł o 0,3 proc. W całym roku przychody grupy wzrosły o 1,9 proc. do 1,22 mld zł wobec 0,6-proc. spadku rynku. W efekcie udział grupy w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 28 proc.

Liczba usług świadczonych przez grupę Cyfrowego Polsatu wzrosła w czwartym kwartale 2019 roku o 119,5 tys. netto do 17,39 mln. W przypadku usług świadczonych w modelu abonamentowym miał miejsce wzrost o 140,9 tys., a liczba usług przedpłaconych (prepaid) spadła o 21,4 tys.

Średnie miesięczne przychody na klienta (ARPU) usług abonamentowych wzrosły o 0,8 zł kwartalnie do 85,6 zł.

Na koniec roku z oferty usług pakietowych grupy korzystało 1,993 mln klientów, czyli 35 proc. wszystkich klientów abonamentowych grupy. Od końca września liczba klientów wzrosła o 56 tys. Wskaźnik odejść po raz kolejny spadł do rekordowo niskiego poziomu i wyniósł 6,4 proc.

W całym 2019 roku przychody grupy z wyłączeniem nowego standardu rachunkowego wyniosły 11,637 mld zł i były o 8,9 proc. wyższe rok do roku. Zysk EBITDA wzrósł o 0,6 proc. do 3,721 mld zł.

W prezentacji dla inwestorów spółka poinformowała, że celami na 2020 rok będą m.in.: kontynuacja rozwoju strategii usług pakietowych, budowa pierwszej komercyjnej sieci 5G w oparciu o posiadane częstotliwości oraz utrzymanie wysokich marż i wysokiego poziomu generowanej gotówki umożliwiające wypłatę atrakcyjnej dywidendy dla akcjonariuszy.

Grupa podtrzymała w raporcie szacunki synergii wynikających z przejęcia Netii - łącznie w latach 2018-2023 Cyfrowy Polsat nadal spodziewa się ok. 600 mln synergii na poziomie EBITDA oraz ok. 200 mln zł synergii na poziomie nakładów inwestycyjnych.

Poniżej przedstawiamy wyniki Cyfrowego Polsatu w czwartym kwartale 2019 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes.

4Q2019 wyniki kons. różnica rdr* kdk 2019 rdr*
Przychody 3069,1 3063,0 0,2% 2,2% 6,1% 11676,1 9,3%
EBITDA MSSF16 1061,8 1044,8 1,6% - 4,0% 4196,7 -
EBITDA MSR17 938,2 935,2 0,3% -0,3% 4,1% - -
EBIT 494,3 485,7 1,8% 17,9% 7,7% 1967,0 13,9%
zysk netto j.d. 313,8 298,0 5,3% 342,6% 35,7% 1100,6 32,0%
marża EBITDA MSSF16 34,6% 30,5% 4,09 - -0,69 35,94% -
marża EBIT 16,1% 15,9% 0,19 2,14 0,24 16,85% 0,69
marża netto 10,2% 9,7% 0,50 7,86 2,23 9,43% 1,63

(PAP Biznes), #CPS

kuc/

Zobacz także: Cyfrowy Polsat SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: