Agora wypracowała w IV kw. 54,5 mln zł zysku EBITDA, powyżej konsensusu (opis)
Grupa Agora wypracowała w czwartym kwartale 54,5 mln zł zysku EBITDA (bez wpływu MSSF 16), o 14,7 proc. więcej niż przed rokiem. Wynik okazał się o 5,3 proc. wyższy od oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes.
Oczekiwania siedmiu biur maklerskich ankietowanych przez PAP Biznes wahały się od 43 mln zł zysku do 58,9 mln zł zysku.
Przychody grupy wyniosły w czwartym kwartale 378,2 mln zł i były 3,4 proc. powyżej średniej prognoz analityków (365,9 mln zł). Przychody wzrosły o 9,3 proc. rok do roku. Sprzedaż usług reklamowych była wyższa o 13,7 proc. i wyniosła 187,9 mln zł, natomiast sprzedaż biletów do kin spadła o 1,5 proc. do 79 mln zł.
Koszty operacyjne Agory wzrosły o 7,2 proc. do 355,1 mln zł, przy czym najmocniejszy wzrost miał miejsce w przypadku usług obcych - koszt zwiększył się o 23 proc. do 156,6 mln zł.
"Wzrost kosztów usług obcych to przede wszystkim efekt wyższych nakładów na dzierżawę powierzchni reklamowych w segmencie Internet, wyższych odpłatności za kopie filmowe i czynsze oraz wyższych kosztów działalności gastronomicznej w segmencie Film i Książka, a także wyższych kosztów usług obcych w segmencie Reklama Zewnętrzna" - podano w prezentacji dla inwestorów.
Wynik netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej Agory wzrósł do 17,7 mln zł z 0,3 mln zł przed rokiem i był o 17 proc. wyższy od oczekiwań biur maklerskich. Wynik obniżyły o 7,5 mln zł odpisy aktualizujące, związane głównie z wartościami niematerialnymi w spółce GoldenLine - wynik netto bez wpływu odpisów wyniósłby 18,7 mln zł i był o 76 proc. wyższy rok do roku.
Operacyjne przepływy pieniężne Agory w czwartym kwartale wzrosły o 96 proc. rdr i sięgnęły 73,3 mln zł. Na koniec roku grupa dysponowała 61,1 mln zł gotówki.
W całym 2019 roku grupa zwiększyła przychody o 9,5 proc. do 1,25 mld zł, natomiast zysk EBITDA - bez wpływu MSSF 16 - wzrósł o 16,7 proc. do 114,8 mln zł.
Według szacunków Agory, rynek reklamy w Polsce w IV kw. wzrósł o 4 proc. rok do roku - największy wzrost odnotował segment internetowy (11,5 proc.) i reklama zewnętrzna (9 proc.). Zgodnie z szacunkami, rynek reklamy TV spadł o 0,5 proc., wartość reklam w dziennikach była niższa o 13,5 proc., a w czasopismach o 6,5 proc.
W całym roku, według Agory, wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniosła około 9,8 mld zł i wzrosła o 3 proc. w stosunku do 2018 r.
Spółka zdecydowała się nie podawać na tym etapie szacunku wzrostu wydatków na reklamę w Polsce w 2020 r. ze względu na rozprzestrzenianie się epidemii koronawirusa i trudność w oszacowaniu jego wpływu na wzrost gospodarczy.
SEGMENTY OPERACYJNE
Segment działalności filmowo-książkowej grupy Agora w czwartym kwartale wypracował 24,5 mln zł EBITDA, o 8,6 proc. mniej niż przed rokiem, pomimo wzrostu przychodów o 11,3 proc. do 156,9 mln zł. Koszty operacyjne zwiększyły się o 16,7 proc. do 141,9 mln zł - spółka wymieniła m.in. wzrost kosztów usług obcych, wynagrodzeń oraz energii. W prezentacji dla inwestorów podano, że działalność gastronomiczna - prowadzona w ramach segmentu - obciążyła wynik EBITDA grupy w ubiegłym roku kwotą 9 mln zł. Przychody z gastronomii wyniosły 16,3 mln zł.
EBITDA segmentu prasowego Agory wyniosła w IV kw. 7,7 mln zł wobec straty na poziomie 1,4 mln zł przed rokiem. Wpłynął na to ok. 30 proc. spadek kosztów - niższe koszty materiałów, energii, towarów i usług ze względu na ograniczenie działalności poligraficznej, niższy wolumen druku oraz mniejszą liczbę wydawanych periodyków oraz niższe koszty wynagrodzeń. W czwartym kwartale spółka nie dokonała w segmencie prasowym odpisów, natomiast przed rokiem wyniosły one łącznie 6,3 mln zł (m.in. należności od "Ruchu"), co wpłynęło na porównywalność wyników.
Spółka podała, że przychody cyfrowe "Gazety Wyborczej" w 2019 r. stanowiły 24 proc. całkowitych przychodów dziennika. Średni przychód miesięczny od subskrybenta, który kupił prenumeratę (ARPU), w ubiegłym roku wynosił 14 zł, co dało wzrost o 37 proc. rdr.
Działalność w obszarze reklamy zewnętrznej przyniosła grupie w czwartym kwartale 17 mln zł EBITDA, o 6,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Bez wyników przejętej spółki Move, EBITDA spadła jednak o 1,6 proc. do 15,6 mln zł. Przychody wzrosły w czwartym kwartale o 8,2 proc.
Wynik EBITDA segmentu internetowego wyniósł 13,9 mln zł i był o 14,9 proc. wyższy rok do roku, a przychody zwiększyły się o 46 proc. do 74,7 mln zł. Jak podała spółka wyższe przychody segmentu to efekt wyższych wpływów ze sprzedaży reklam internetowych, odnotowanych głównie w spółce Yieldbird. W raporcie podano, że ta spółka zależna odnotowała w 2019 roku 141,9 mln zł przychodów, ponad 50 proc. więcej niż przed rokiem. EBITDA Yieldbirda wzrosła o 1,8 mln zł do 8,8 mln zł.
Zysk na działalności radiowej Agory wzrósł w czwartym kwartale do 8,2 mln zł i był o 2,4 proc. niższy niż przed rokiem. W prezentacji grupa podała, że w całym 2019 roku przychody spółki Eurozet (Agora posiada 40 proc. udziałów) wyniosły 187,7 mln zł, a wynik netto 17,4 mln zł.
Od początku 2019 roku spółka raportuje wyniki według standardu MSSF 16 - dla zapewnienia porównywalności danych Agora podała w raporcie dane również z wyłączeniem nowego standardu.
Poniżej tabela z wynikami Agory i ich porównaniem do konsensusu PAP:
| 4Q2019 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2019 | rdr |
| Przychody | 378,2 | 365,9 | 3,4% | 9,3% | 29,0% | 1249,7 | 9,5% |
| EBITDA MSR 17 | 54,5 | 51,7 | 5,3% | 14,7% | 96,0% | 114,8 | 16,7% |
| EBIT | 25,1 | 24,3 | 3,1% | 71,3% | 203,9% | 24,7 | 2640,0% |
| zysk netto j.d. | 17,7 | 15,1 | 17,0% | 5800,0% | - | 3,5 | -31,4% |
| marża EBITDA | 14,4% | 14,1% | 0,34 | 0,69 | 4,93 | 9,19% | 0,56 |
| marża EBIT | 6,6% | 6,6% | -0,01 | 2,40 | 3,82 | 1,97% | 1,89 |
| marża netto | 4,7% | 4,1% | 0,54 | 4,59 | 5,67 | 0,28% | -0,17 |
kuc/ gor/
