Przejdź do treści

udostępnij:

EBITDA Eurocashu w IV kw. '19 wyniosła 141 mln zł wobec konsensusu 125,8 mln zł (opis)

Wynik EBITDA grupy Eurocash (przed MSSF 16) w czwartym kwartale 2019 roku wyniósł 141 mln zł wobec 156,9 mln zł rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP zakładał 125,2 mln zł zysku EBITDA.

Konsensus został sporządzony na podstawie prognoz analityków, bez uwzględnienia standardu MSSF 16, w którym spółka raportuje swoje wyniki począwszy od 2019 roku.

Zysk netto (przed MSSF 16) wyniósł w czwartym kwartale 43,7 mln zł wobec 37,3 mln zł zysku oczekiwanego przez rynek i wobec 52,3 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowana sprzedaż grupy w czwartym kwartale 2019 r. wzrosła o 7,9 proc. rdr do 6259 mln zł. Konsensus wynosił 6154,7 mln zł.

Marża brutto na sprzedaży wyniosła w 2019 roku 13,05 proc. i wzrosła o 0,43 p.p. rdr.

W całym 2019 roku z uwzględnienie MSSF 16 EBITDA grupy Eurocash wyniosła 794,1 mln zł, a przed MSSF 16 sięgnęła 430 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 2,73 proc. EBITDA z wyłączeniem zdarzeń o charakterze jednorazowym wyniosła w minionym roku 415 mln zł i wzrosła o 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Jak podała spółka, wzrost EBITDA związany był głównie z poprawą segmentu hurtowego.

Zysk netto Grupy Eurocash osiągnął poziom w zeszłym roku 79,13 mln zł, a zysk netto przed MSSF 16 wyniósł 100,65 mln zł i spadł o 9,85 proc. r/r w wyniku zdarzeń jednorazowych, które były wyższe w 2018 roku.

Po wyłączeniu zdarzeń o charakterze jednorazowym zysk netto grupy w 2019 roku wzrósł o 28 proc., do 86 mln zł.

Łącznie w 2019 roku grupie Eurocash przybyły 534 sklepy różnych formatów i na koniec grudnia sieć liczyła 16,326 tys. punktów. Najwięcej (277) przybyło sklepów pod marką abc.

Poniżej przedstawiamy wyniki grupy Eurocash za IV kwartał 2019 r. w podziale na segmenty (wg MSSF 16):

IV kw. '19 (mln zł) Hurt Detal Projekty Inne Razem
Przychody ze sprzedaży 18 710,44 5 904,81 104,56 0 24 719,81
EBIT 361,85 49,85 -53,08 -114,1 244,52
Marża EBIT % 1,93% 0,84% -50,76% 0,00% 0,99%
EBITDA 666,77 264,75 -40,24 -97,2 794,08
Marża EBITDA % 3,56% 4,48% -38,48% 0,00% 3,21%

HURT

W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała wzrost sprzedaży o 6 proc. do 18,7 mld zł. Wypracowana w tym segmencie EBITDA (przed MSSF 16) sięgnęła 442 mln zł, czyli o 9 proc. więcej niż w 2018 r.

"Największy udział we wzroście sprzedaży w segmencie hurtowym w minionym roku miała sprzedaż wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych, która była o 15 proc. wyższa niż rok wcześniej. Choć sprzedaż papierosów charakteryzuje się niską rentownością, EBITDA segmentu hurtowego również wyraźnie wzrosła rok do roku, co zawdzięczamy m.in. dobrym wynikom hurtowni Cash&Carry. Sprzedaż porównywalna (like-for-like) formatu Cash&Carry wzrosła w ubiegłym roku o 2,6 proc., a w samym czwartym kwartale o 6,2 proc. rok do roku" - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

"W czwartym kwartale 2019 r. zakończyliśmy ponadto integrację Eurocash Dystrybucja z Eurocash Alkohole – to kolejny ważny etap optymalizacji kosztowej segmentu hurtowego, który powinien zaowocować dalszym wzrostem efetywności w bieżącym roku. W ramach Eurocash Dystrybucja z powodzeniem kontynuowaliśmy rozwój platformy eurocash. pl. W 2019 r. skorzystało z niej już 12 tysięcy naszych klientów – niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne" – dodał.

DETAL

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w 2019 r. przekroczyła 5,9 mld zł, co oznacza wzrost o 19 proc. w porównaniu z 2018 r. EBITDA tego segmentu wyniosła 133 mln zł (przed MSSF 16), czyli o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.

"W czwartym kwartale 2019 r. zakończyliśmy integrację przejętych w poprzednich latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Od pierwszego kwartału tego roku wszystkie te sklepy zarządzane są już w ramach jednej struktury organizacyjnej, co powinno przełożyć się na dalszą poprawę efektywności. Sklepy Mila co prawda wciąż funkcjonują pod dotychczasową marką, jednak ich docelowy rebranding na Delikatesy Centrum będzie w zasadzie oznaczać już jedynie zmianę szyldu i nie będzie wiązać się ze znacznymi nakładami" – powiedział Jacek Owczarek.

PROJEKTY

Segment Projekty, w ramach którego Grupa Eurocash rozwija nowe formaty detaliczne, takie jak Duży Ben (markety alkoholowe), abc na kołach (ogólnospożywcze sklepy mobilne) oraz Kontigo (salony kosmetyczne) podwoił sprzedaż: w 2019 r. sięgnęła ona 105 mln zł wobec 51 mln zł w 2018 r. Z uwagi na wzrost nakładów związany z przyspieszoną ekspansją wszystkich tych formatów, wpływ segmentu Projekty na skonsolidowany wynik EBITDA w 2019 r. wyniósł -47 mln zł (przed MSSF 16) wobec -37 mln zł rok wcześniej.

"W minionym roku liczba marketów Duży Ben podwoiła się i na koniec grudnia liczyła już 77 placówek. Sprzedaż like-for-like wzrosła o 20 proc. W tym roku będziemy kontynuować ekspansję tej sieci. Szacujemy, że próg rentowności zostanie osiągnięty przy liczbie około 120 marketów. Spodziewamy się, że nastąpi to w bieżącym roku" – powiedział Jacek Owczarek.

Poniżej przedstawiamy wyniki Eurocashu w czwartym kwartale (przed MSSF 16) i ich odniesienie do konsensusu PAP (dane w mln zł).

4Q2019 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2019 rdr
Przychody 6258,8 6154,7 1,7% 7,9% -6,2% 24852,0 8,8%
EBITDA 141,0 125,2 12,6% -10,1% 9,3% 430,0 2,7%
EBIT 80,1 72,6 10,3% -21,8% 6,5% 208,4 -3,0%
zysk netto 43,7 37,3 16,9% -16,5% 6,2% 100,7 -8,4%
marża EBITDA 2,3% 2,0% 0,21 -0,45 0,32 1,73% -0,10
marża EBIT 1,3% 1,2% 0,10 -0,49 0,15 0,84% -0,10
marża netto 0,7% 0,6% 0,09 -0,20 0,08 0,40% -0,08

(PAP Biznes), #EUR

pr/

Zobacz także: Eurocash SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: