EBITDA Eurocashu w IV kw. '19 wyniosła 141 mln zł wobec konsensusu 125,8 mln zł (opis)
Wynik EBITDA grupy Eurocash (przed MSSF 16) w czwartym kwartale 2019 roku wyniósł 141 mln zł wobec 156,9 mln zł rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP zakładał 125,2 mln zł zysku EBITDA.
Konsensus został sporządzony na podstawie prognoz analityków, bez uwzględnienia standardu MSSF 16, w którym spółka raportuje swoje wyniki począwszy od 2019 roku.
Zysk netto (przed MSSF 16) wyniósł w czwartym kwartale 43,7 mln zł wobec 37,3 mln zł zysku oczekiwanego przez rynek i wobec 52,3 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowana sprzedaż grupy w czwartym kwartale 2019 r. wzrosła o 7,9 proc. rdr do 6259 mln zł. Konsensus wynosił 6154,7 mln zł.
Marża brutto na sprzedaży wyniosła w 2019 roku 13,05 proc. i wzrosła o 0,43 p.p. rdr.
W całym 2019 roku z uwzględnienie MSSF 16 EBITDA grupy Eurocash wyniosła 794,1 mln zł, a przed MSSF 16 sięgnęła 430 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 2,73 proc. EBITDA z wyłączeniem zdarzeń o charakterze jednorazowym wyniosła w minionym roku 415 mln zł i wzrosła o 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Jak podała spółka, wzrost EBITDA związany był głównie z poprawą segmentu hurtowego.
Zysk netto Grupy Eurocash osiągnął poziom w zeszłym roku 79,13 mln zł, a zysk netto przed MSSF 16 wyniósł 100,65 mln zł i spadł o 9,85 proc. r/r w wyniku zdarzeń jednorazowych, które były wyższe w 2018 roku.
Po wyłączeniu zdarzeń o charakterze jednorazowym zysk netto grupy w 2019 roku wzrósł o 28 proc., do 86 mln zł.
Łącznie w 2019 roku grupie Eurocash przybyły 534 sklepy różnych formatów i na koniec grudnia sieć liczyła 16,326 tys. punktów. Najwięcej (277) przybyło sklepów pod marką abc.
Poniżej przedstawiamy wyniki grupy Eurocash za IV kwartał 2019 r. w podziale na segmenty (wg MSSF 16):
| IV kw. '19 (mln zł) | Hurt | Detal | Projekty | Inne | Razem |
| Przychody ze sprzedaży | 18 710,44 | 5 904,81 | 104,56 | 0 | 24 719,81 |
| EBIT | 361,85 | 49,85 | -53,08 | -114,1 | 244,52 |
| Marża EBIT % | 1,93% | 0,84% | -50,76% | 0,00% | 0,99% |
| EBITDA | 666,77 | 264,75 | -40,24 | -97,2 | 794,08 |
| Marża EBITDA % | 3,56% | 4,48% | -38,48% | 0,00% | 3,21% |
HURT
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała wzrost sprzedaży o 6 proc. do 18,7 mld zł. Wypracowana w tym segmencie EBITDA (przed MSSF 16) sięgnęła 442 mln zł, czyli o 9 proc. więcej niż w 2018 r.
"Największy udział we wzroście sprzedaży w segmencie hurtowym w minionym roku miała sprzedaż wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych, która była o 15 proc. wyższa niż rok wcześniej. Choć sprzedaż papierosów charakteryzuje się niską rentownością, EBITDA segmentu hurtowego również wyraźnie wzrosła rok do roku, co zawdzięczamy m.in. dobrym wynikom hurtowni Cash&Carry. Sprzedaż porównywalna (like-for-like) formatu Cash&Carry wzrosła w ubiegłym roku o 2,6 proc., a w samym czwartym kwartale o 6,2 proc. rok do roku" - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
"W czwartym kwartale 2019 r. zakończyliśmy ponadto integrację Eurocash Dystrybucja z Eurocash Alkohole – to kolejny ważny etap optymalizacji kosztowej segmentu hurtowego, który powinien zaowocować dalszym wzrostem efetywności w bieżącym roku. W ramach Eurocash Dystrybucja z powodzeniem kontynuowaliśmy rozwój platformy eurocash. pl. W 2019 r. skorzystało z niej już 12 tysięcy naszych klientów – niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne" – dodał.
DETAL
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w 2019 r. przekroczyła 5,9 mld zł, co oznacza wzrost o 19 proc. w porównaniu z 2018 r. EBITDA tego segmentu wyniosła 133 mln zł (przed MSSF 16), czyli o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.
"W czwartym kwartale 2019 r. zakończyliśmy integrację przejętych w poprzednich latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Od pierwszego kwartału tego roku wszystkie te sklepy zarządzane są już w ramach jednej struktury organizacyjnej, co powinno przełożyć się na dalszą poprawę efektywności. Sklepy Mila co prawda wciąż funkcjonują pod dotychczasową marką, jednak ich docelowy rebranding na Delikatesy Centrum będzie w zasadzie oznaczać już jedynie zmianę szyldu i nie będzie wiązać się ze znacznymi nakładami" – powiedział Jacek Owczarek.
PROJEKTY
Segment Projekty, w ramach którego Grupa Eurocash rozwija nowe formaty detaliczne, takie jak Duży Ben (markety alkoholowe), abc na kołach (ogólnospożywcze sklepy mobilne) oraz Kontigo (salony kosmetyczne) podwoił sprzedaż: w 2019 r. sięgnęła ona 105 mln zł wobec 51 mln zł w 2018 r. Z uwagi na wzrost nakładów związany z przyspieszoną ekspansją wszystkich tych formatów, wpływ segmentu Projekty na skonsolidowany wynik EBITDA w 2019 r. wyniósł -47 mln zł (przed MSSF 16) wobec -37 mln zł rok wcześniej.
"W minionym roku liczba marketów Duży Ben podwoiła się i na koniec grudnia liczyła już 77 placówek. Sprzedaż like-for-like wzrosła o 20 proc. W tym roku będziemy kontynuować ekspansję tej sieci. Szacujemy, że próg rentowności zostanie osiągnięty przy liczbie około 120 marketów. Spodziewamy się, że nastąpi to w bieżącym roku" – powiedział Jacek Owczarek.
Poniżej przedstawiamy wyniki Eurocashu w czwartym kwartale (przed MSSF 16) i ich odniesienie do konsensusu PAP (dane w mln zł).
| 4Q2019 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2019 | rdr |
| Przychody | 6258,8 | 6154,7 | 1,7% | 7,9% | -6,2% | 24852,0 | 8,8% |
| EBITDA | 141,0 | 125,2 | 12,6% | -10,1% | 9,3% | 430,0 | 2,7% |
| EBIT | 80,1 | 72,6 | 10,3% | -21,8% | 6,5% | 208,4 | -3,0% |
| zysk netto | 43,7 | 37,3 | 16,9% | -16,5% | 6,2% | 100,7 | -8,4% |
| marża EBITDA | 2,3% | 2,0% | 0,21 | -0,45 | 0,32 | 1,73% | -0,10 |
| marża EBIT | 1,3% | 1,2% | 0,10 | -0,49 | 0,15 | 0,84% | -0,10 |
| marża netto | 0,7% | 0,6% | 0,09 | -0,20 | 0,08 | 0,40% | -0,08 |
pr/
