W kwietniu NBP planuje 2 operacje skupu obligacji, repo w razie potrzeby (opis)
Na kwiecień NBP zaplanował 2 operacje skupu obligacji skarbowych (16 i 29 kwietnia), a operacje repo mogą być w kwietniu uruchamiane przez NBP, jeżeli zajdzie taka konieczność - podał w poniedziałek NBP w harmonogramie operacji otwartego rynku na kwiecień.
Poniżej harmonogram operacji otwartego rynku planowanych do przeprowadzenia przez Narodowy Bank Polski w kwietniu 2020 r.
1. Operacje podstawowe, w postaci emisji bonów pieniężnych NBP, rozliczane w terminie T+0, zostaną przeprowadzone w dniach 3, 9, 17, 24 oraz 30 kwietnia 2020 r.
2. Operacje strukturalne, w postaci transakcji typu outright buy, zostaną przeprowadzone w dniach 16 kwietnia 2020 r. (z rozliczeniem w dniu 20 kwietnia 2020 r.) oraz 29 kwietnia 2020 r. (z rozliczeniem w dniu 4 maja 2020 r.).
3. Zasilające w płynność, operacje dostrajające repo zostaną przeprowadzone w przypadku jeżeli NBP uzna, iż na rynku międzybankowym występują warunki wymagające skorzystania z tego instrumentu polityki pieniężnej. Okresy zapadalności tego rodzaju operacji zostaną dostosowane do występujących warunków rynkowych.
Operacje dostrajające i strukturalne przeprowadzane będą z bankami posiadającymi dostęp do operacji podstawowych.
NBP nie wyklucza wprowadzenia zmian w powyższym harmonogramie.
Do końca kwietnia 2020 r. NBP przedstawi harmonogram operacji otwartego rynku planowanych do zaoferowania w maju 2020 r.
Narodowy Bank Polski od 30 marca będzie uczestnikiem rynku Treasury BondSpot Poland. NBP nie podał na jakich zasadach będzie obecny na rynku BondSpot polskich obligacji skarbowych i czy będzie skupował polskie papiery rządowe zarówno na rynku Bondspot, jak i na aukcjach.
Do tej pory NBP nie przedstawił żadnych szczegółowych założeń programu skupu polskich obligacji skarbowych, w tym jego docelowej i miesięcznej skali. NBP nie poinformował także jak długo chce prowadzić program skupu i pod jakimi warunkami mógłby się on zakończyć.
Prezes NBP Adam Glapiński poinformował w połowie marca, że skup obligacji będzie się mocno rozwijać w najbliższych tygodniach i miesiącach.
Członek RPP Jerzy Żyżyński powiedział w marcu PAP Biznes, że skala skupu polskich obligacji przez NBP może w sumie wynieść kilkadziesiąt miliardów złotych, a program skupu trwać będzie do końca 2020 r. lub dłużej.
Zarząd NBP podjął w marcu decyzję, że bank będzie prowadził operacje zakupu obligacji skarbowych na rynku wtórnym w ramach strukturalnych operacji otwartego rynku, które zmienią długoterminową strukturę płynności w sektorze bankowym oraz przyczynią się do utrzymania płynności rynku wtórnego obligacji skarbowych.
W marcu NBP przeprowadził 3 operacje skupu polskich SPW - wszystkie odbyły się w formie aukcji typu outright. NBP zebrał z rynku papiery za ok. 19 mld zł, wyłącznie papiery stałokuponowe.
Szczególną uwagę uczestników rynku przykuła aukcja z 26 marca, gdy NBP kupił papiery za 10,7 mld zł (poprzednie aukcje opiewały na 2,7 mld i 5,6 mld zł), z czego papiery DS0726 za 5,03 mld zł i DS1029 również za 5 mld zł.
Już po zakończeniu ww. aukcji Ministerstwo Finansów poinformowało, że zawarło tego samego dnia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę w sprawie przyznania BGK prawa zakupu obligacji skarbowych serii DS0726 i DS1029 poza przetargiem. Nie podano kwoty możliwych transakcji, ani czy 26 marca do samej transakcji doszło.
Z danych resortu finansów, udostępnionych 30 marca, wynika że MF sprzedało 26 marca w formule private placement obligacje serii DS0726 za 5 mld zł i DS1029 również za 5 mld zł. Papiery tych samych serii, za te same kwoty odkupił na rynku wtórnym na przetargu tego samego dnia Narodowy Bank Polski.
Ekonomiści ING Banku Śląskiego ocenili w poniedziałkowym raporcie porannym, że przeprowadzenie transakcji jak we wspomnianym przypadku papierów DS może budować w oczach inwestorów zagranicznych przekonanie, że "bank centralny monetyzuje dług publiczny, co byłoby z punktu widzenia złotego niekorzystne".
Konstytucja RP zakazuje monetyzacji długu publicznego: art. 220 ustawy zasadniczej mówi, że ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa. (PAP Biznes)
tus/ ana/
