Przejdź do treści

udostępnij:

Niedobór gotówki w polskiej branży modowej może wynieść co najmniej 11 mld zł - PwC (opinia)

Niedobór gotówki w polskiej branży modowej z powodu pandemii koronawirusa może wynieść co najmniej 11 mld zł - wynika z raportu „Polski sektor modowy na krawędzi. Wpływ COVID-19”, przygotowanego przez firmę doradczą PwC. Problemy sektora mogą wpłynąć też na powiązane sektory gospodarki oraz rynek pracy.

Analiza przeprowadzona przez PwC zakłada trzy scenariusze rozwoju sytuacji dotyczącej zasobów gotówkowych branży modowej związanej z pandemią COVID-19.

Pierwsza wersja (scenariusz umiarkowanego spadku) zakłada zakończenie izolacji do Świąt Wielkanocnych – wówczas luka gotówkowa kształtowałaby się na poziomie 10,9 mld zł.

W scenariuszu “średniego spadku”, gdzie izolacja potrwa do połowy maja, mowa jest o deficycie rzędu 16,1 mld zł.

Scenariusz - nazwany „głęboki spadek” z izolacją do połowy maja oraz powtórzeniem jej na jesieni tego roku i na wiosnę 2021 r. oznaczałby lukę gotówkową na poziomie przekraczającym 32 mld zł.

Jak podano, każdy ze scenariuszy uwzględnia już pakiet pomocowy deklarowany przez administrację w tzw. „tarczy antykryzysowej”, zgodnie z brzmieniem projektów ustaw aktualnych na 29 marca 2020 roku. Analitycy PwC szacują łączną wartość tego wsparcia dla tej branży na 0,4-2,3 mld złotych.

"Wyniki naszej analizy pokazują, jak dotkliwe są dla polskich firm skutki obecnej izolacji. Nawet w najbardziej optymistycznym scenariuszu, który zakłada relatywnie szybkie wyjście z etapu izolacji, mamy do czynienia z bardzo dużym niedoborem gotówki. Luka płynnościowa może okazać się niemożliwa do pokrycia przy zastosowaniu standardowych metod biznesowych" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Krzysztof Badowski, partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich.

Jak wynika z raportu, dla sektora modowego (odzież, obuwie, akcesoria) pracuje 308 tys. osób, z czego około 150 tys. w samym sektorze, pozostali w branżach współpracujących. Branża odpowiada w Polsce za wpływy do budżetu państwa rzędu od 13,3 do 16,0 mld zł.

Przychody całego sektora modowego w Polsce wyniosły w 2019 r. ok. 70 mld zł, a firmy krajowych przedsiębiorców wygenerowały około 73 proc. tej kwoty.

Branża modowa wynajmuje ponad połowę powierzchni handlowej w centrach i galeriach. W 2019 roku wydatki tylko polskich przedsiębiorców z tego sektora na wynajem powierzchni handlowej wyniosły prawie 6,1 mld zł. Przychody branży logistycznej za 2018 r. z sektora modowego wynosiły około 1,5 mld zł.

„Polskie firmy modowe są kluczowymi najemcami powierzchni w centrach handlowych, których działalność jest mocno uzależniona od oferty modowej, obuwniczej i akcesoryjnej. Co więcej, są również silnie powiązane z innymi sektorami gospodarki, tworząc ekosystem producentów, projektantów, osób fizycznych wielu profesji oraz małych, średnich i dużych przedsiębiorców, aż po banki" – powiedział Grzegorz Łaptaś, partner PwC.

"Brak płynności sektora modowego bezpośrednio odbije się negatywnie na kondycji systemu bankowego. Możliwa utrata płynności finansowej branży modowej dotknie również szeregu innych sektorów, jak choćby usług ochroniarskich czy sprzątania powierzchni handlowych, co pogłębi negatywne skutki dla całej gospodarki" - napisano w raporcie.

Raport został przygotowany przez firmę doradczą PwC na podstawie danych przekazanych od firm członkowskich Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.

(PAP Biznes), #LPP

pel/ ana/

Zobacz także: LPP SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: