Przejdź do treści

udostępnij:

GPW zakłada, że 2020-21 będą z najwyższym wskaźnikiem C/I, ale zapowiada elastyczność w wydatkach

GPW podtrzymuje, że w latach 2020-21 wskaźnik kosztów do przychodów (C/I) będzie najwyższy z powodu realizacji inicjatyw strategicznych, ale przedstawiciele zarządu deklarują elastyczność w wydatkach i możliwość pewnych oszczędności wynikających z trudniejszej sytuacji gospodarczej.

"W latach 2020-21 miał być najwyższy poziom wskaźnika C/I, ale częściowo jest to podyktowane kosztami usług technologicznych i stawkami, po jakich zatrudniamy specjalistów od technologii. W ostatnich tygodniach rekrutacja do naszych zespołów realizujących GPW Data i system transakcyjny zdecydowanie się ułatwiła, mamy dużo większą lekkość pozyskiwania pracowników. Być może więc uda się część rzeczy zrealizować nieco taniej ze względu na sytuację gospodarczą" - powiedział podczas środowej telekonferencji prezes GPW Marek Dietl.

"W naszej strategii określiliśmy maksymalny poziom wskaźnika kosztów do przychodów i w żaden sposób nie chcemy go przekroczyć. Już było jednak widać w czwartym kwartale, że wprowadzanie inicjatyw strategicznych, mimo dofinansowania ze strony NCBR, obciąża nam CAPEX i OPEX i tak się będzie działo dalej" - dodał.

GPW w swojej aktualizacji strategii zakładała, że wskaźnik C/I po 2022 roku będzie na poziomie poniżej 50 proc., ale przewidywała też, że przejściowo może osiągać wartości w przedziale 55-63 proc. ze względu na wydatki związane z realizacją tej strategii.

Na koniec 2019 roku wskaźnik kosztów do przychodów wzrósł do 53,9 proc. wobec 48,0 proc. rok wcześniej.

"W tym roku będziemy regulować tempo wdrażania inicjatyw, żeby tego maksymalnego C/I nie przekroczyć, natomiast z drugiej strony musimy je realizować, żeby w większym stopniu uniezależnić się od koniunktury na rynkach" - powiedział prezes GPW.

"Inicjatywy strategiczne mają na celu zwiększenie przychodów, by być mniej zależnym od koniunktury na rynku towarowym czy finansowym. Wszędzie szukamy powtarzalnych przychodów" - dodał Marek Dietl.

Wiceprezes GPW Jacek Fotek przypomniał, że zarząd zakładał w kolejnych kwartałach wzrost wskaźnika C/I wyraźnie powyżej 50 proc. i mówił o tym podczas prezentacji kwartalnych w ubiegłym roku.

"Na pewno trzeba wziąć pod uwagę zmianę otoczenia zewnętrznego, co na niektóre pozycje kosztowe może działać +motywująco+, z drugiej strony ambitna strategia wzrostu organicznego wymaga jednak zwiększonych nakładów" - powiedział Fotek.

"W tym roku szczególnie będziemy zwracać uwagę na perspektywę poszczególnych projektów strategicznych w zakresie generowania przychodów z tego tytułu. Pewna elastyczność z naszej strony będzie więc zachowana. Możemy odnotowywać wzrost wydatków, szczególnie w takich obszarach jak np. wsparcie analityczne" - dodał.

Nakłady inwestycyjne Grupy GPW w 2019 roku wyniosły łącznie 16,7 mln zł, z czego 9,2 mln zł stanowiły nakłady na środki trwałe, a 7,5 mln zł nakłady na wartości niematerialne. Były one niższe niż nakłady inwestycyjne Grupy w 2018 r., kiedy sięgnęły 21,2 mln zł, z czego 13,0 mln zł stanowiły wtedy nakłady na środki trwałe, a 8,3 mln zł nakłady na wartości niematerialne.

W 2019 roku wydatki inwestycyjne w rzeczowe aktywa trwałe dotyczyły nakładów na m.in. zakup urządzeń sieciowych (sprzęt i okablowanie), środków trwałych w ramach prowadzonego projektu GPW Tech, a także na rzecz centralnej szyny integracyjnej.

Wydatki inwestycyjne w wartości niematerialne to m.in. w GPW nakłady na nowy kalkulator indeksów, system GRC, Nowy System Transakcyjny oraz projekt GPW Data, w TGE dotyczyły nakładów związanych z prowadzonymi projektami: Platforma Żywnościowa, projektem przyłączenia TGE do europejskiego rynku transgranicznego dnia bieżącego XBiD, a także z projektem Komercjalizacja danych.

W 2019 roku GPW uruchomiła projekty technologiczne związane z budową własnej platformy transakcyjnej oraz budowę systemu GPW Data, w ramach którego będą toczyć się prace nad nowymi rozwiązaniami z zakresu danych rynkowych. W ubiegłym roku GPW uruchomiła również program crowdfundigowy adresowany do brokerów zajmujących się crowdfundingiem i crowdinvestingiem, który jest pierwszym etapem prac w drodze do uruchomienia Private Market.

Ponadto, w 2019 r. GPW uruchomiła Program Pokrycia Analitycznego oraz wsparcia technologicznego dla domów maklerskich. Wystartował także program Akademii GPW Growth, którego celem jest wsparcie rozwoju małych i średnich firm.

GPW pracowała również nad poszerzeniem swojej oferty produktowej. Dzięki współpracy z partnerami na rynkach GPW zostały wprowadzone nowe ETFy, produkty strukturyzowane, instrumenty pochodne oraz indeks WIG-ESG, który jest odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie inwestorów na spółki uwzględniające kryteria równoważnego rozwoju.

W ramach inicjatyw międzynarodowych GPW wraz z partnerami wprowadziła na rynek indeks CEE Plus. Z kolei na początku marca 2020 r., zgodnie z harmonogramem, GK GPW uruchomiła pilotaż Rynku Towarów Rolno-Spożywczych (RTRS), prowadzony przez Towarową Giełdę Energii oraz pozyskała pierwszego jego członka – Dom Maklerski BOŚ, który pośredniczy w zawieraniu i rozliczaniu transakcji w zakresie obrotu pszenicą.

Grupa kapitałowa GPW wypracowała w 2019 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 336,1 mln zł, zysk netto równy 119,3 mln zł oraz zysk EBITDA na poziomie 193,2 mln zł. Koszty operacyjne w 2019 r. wyniosły 181,0 mln zł.

W samym czwartym kwartale grupa GPW wypracowała 80,3 mln zł przychodów, zysk netto sięgnął 11,2 mln zł, EBITDA wyniosła 41,2 mln zł, a koszty operacyjne 47,4 mln zł.

(PAP Biznes), #GPW

pr/ ana/

Zobacz także: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: