Przejdź do treści

udostępnij:

Aukcja 5G jest prowadzona zgodnie z prawem - UKE

Aukcja częstotliwości 5G jest prowadzona zgodnie z obowiązującym prawem i została przygotowana w sposób gwarantujący terminową realizację celów Europejskiej Agendy Cyfrowej - poinformował Urząd Komunikacji Elektronicznej w komunikacie. Projekt zmian w prawie telekomunikacyjnym nie był konsultowany z urzędem.

Rząd przyjął we wtorek projekty ustaw uzupełniających tzw. tarczę antykryzysową. Zmiany dotyczą m.in. ustawy Prawo telekomunikacyjne. Prezes UKE podał, iż zmiany ujęte w projekcie nie były konsultowane z urzędem.

 

Resort cyfryzacji podał, że proponowane zmiany mają pozwolić Prezesowi UKE na unieważnienie obecnego postępowania aukcyjnego na częstotliwości 5G, ze względu m.in. na wątpliwości prawne powstałe po ogłoszeniu informacji o zawieszeniu aukcji.

 

"Mając na względzie powagę Urzędu i wiarygodność trwającej aukcji 5G, odnieść się należy do pojawiających się w przestrzeni publicznej tez, iż aukcja 5G winna zostać unieważniona z uwagi na wątpliwości prawne powstałe w związku z jej zawieszeniem przez Prezesa UKE, a także z uwagi na pominięcie w niej wymogów w zakresie bezpieczeństwa i integralności sieci telekomunikacyjnej" - podało UKE w komunikacie.

 

"Ogłoszona w dniu 6 marca br. aukcja na 4 rezerwacje częstotliwości z pasma 3,6 GHz jest prowadzona zgodnie z obowiązującym prawem i została przygotowana w sposób gwarantujący terminową realizację celów Europejskiej Agendy Cyfrowej. W toku przygotowania aukcji rozważono także kwestie cyberbezpieczeństwa sieci 5G" - dodano.

 

UKE podało 16 kwietnia, że zawiesiło bieg terminu składania ofert wstępnych w aukcji 5G w związku z przepisami ustawy o zapobieganiu, przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19. UKE powołało się na art. 15zzs ust. 1 pkt 10 tej ustawy.

 

"Aukcja jest postępowaniem prowadzonym na podstawie ustawy prawo telekomunikacyjne, zatem powołany przepis ma do niej zastosowanie. Zawieszenie terminów procesowych w postępowaniach dotyczy wszystkich terminów, w tym również określonych datą dzienną (takich jak końcowy termin składania ofert wstępnych w aukcji). Zawieszenie terminu składania ofert wstępnych w aukcji nastąpiło z mocy prawa i nie wymagało zmian w dokumentacji aukcyjnej" - podano w komunikacie.

 

"W okresie trwającego od 31 marca zawieszenia terminów w aukcji zgodnie z prawem publikowane były wyjaśnienia do dokumentacji aukcyjnej, jak również mogły być składane oferty wstępne. Z ust. 7 powołanego wyżej przepisu wynika bowiem, że w okresie zawieszenia terminów zarówno organ, jak strona, mogą dokonywać czynności w postępowaniu, i czynności te są skuteczne" - dodano.

 

W komunikacie UKE wskazano, że w toku prac nad przygotowaniem procedury aukcyjnej Prezes UKE wystosował do Ministra Cyfryzacji zapytanie ws. intencji zawarcia w dokumentacji aukcyjnej wymagań dotyczących cyberbezpieczeństwa. Jak podano, 31 października 2019 r. Minister Cyfryzacji przekazał odpowiedź negatywną, wskazującą, że operatorzy będą musieli w tym zakresie spełnić wymogi wynikające z przepisów prawa, które zostaną wydane z vacatio legis skorelowanym z planem rozwoju sieci 5G.

 

Prezes UKE podziela stanowisko Ministra Cyfryzacji z października ubiegłego roku, i wskazuje, iż kwestia cyberbezpieczeństwa powinna być uregulowana na poziomie przepisów prawa, a nie decyzji rezerwacyjnych dotyczących jednostkowych pasm częstotliwości.

 

"Zmiana stanowiska rządu na tym etapie oraz odniesienie wymogów bezpieczeństwa i integralności sieci telekomunikacyjnej do ogłoszonej już aukcji oznacza konieczność zaplanowania i przeprowadzenia procesu dystrybucji od początku, co wyklucza możliwość realizacji celów Europejskiej Agendy Cyfrowej z wykorzystaniem pasma 3,6 GHz w 2020 r. Potwierdza to treść projektowanych przepisów, które możliwość unieważnienia aukcji z powodu nieuwzględnienia wymogów bezpieczeństwa wprowadzają dopiero od 21 grudnia 2020 r., tj. na 10 dni przed upływem pierwszego z terminów określonych w Agendzie" - podano w komunikacie.

 

"Mimo opóźnień wprowadzonych Ustawą antyCOVID z marca br., uruchomienie 5G w paśmie 3,6 GHz w 2020 r. byłoby możliwe, do czego wystarczające jest uchylenie art. 15zzs tej ustawy, przewidziane w przekazanym do Sejmu projekcie. Kwestie cyberbezpieczeństwa można natomiast we właściwym czasie uregulować na poziomie przepisów prawa (w tym wspomnianych wyżej rozporządzeń, dla których nadal trwa proces legislacyjny), w zgodzie z wcześniejszymi deklaracjami resortu cyfryzacji" - dodano. (PAP Biznes)

 

sar/ gor/

udostępnij: