CCC może zamknąć na różnych rynkach ok. 100 sklepów (wywiad)
Grupa CCC robi przegląd sieci sprzedaży pod kątem rentowności, może zamknąć na różnych rynkach ok. 100 sklepów - poinformował PAP Biznes prezes Marcin Czyczerski.
"Kryzysowa sytuacja jest dla nas katalizatorem głębokich i szybkich zmian. Weryfikujemy nasze zaangażowanie w marketing sportowy, naszą działalność w krajach DACH, ale i robimy przegląd sklepów pod względem ich rentowności, zaczynając od najmniej rentownych rynków, jak Szwajcaria, Austria, gdzie sklepów do zamknięcia zdiagnozowaliśmy najwięcej. Myślę jednak, że nie będzie rynku, gdzie nie zamkniemy sklepów, zwłaszcza tych, które były nierentowne lub przestaną przynosić zysk" - powiedział PAP Biznes prezes Czyczerski.
"Łącznie na różnych rynkach mamy ok. 100 sklepów, które możemy zamknąć. Ten proces zaczęliśmy już w pierwszym kwartale, nie był spowodowany wprost pandemią, choć oczywiście kryzys tylko potwierdził te działania. Przed nami nowa normalność, rozwój e-commerce i rozwiązań omnichannel jest faktem, a za sprawą kryzysu dzieje się to jeszcze szybciej" - dodał prezes.
Czyczerski nie chciał komentować przebiegu rozmów z wynajmującymi. Powiedział, że "dyskusje te nadal trwają".
Spółka dokonuje przeglądu różnych opcji strategicznych dla szwajcarskiej spółki Karl Voegele.
"Idziemy drogą ku zamykaniu sklepów, które albo nie pasują nam koncepcyjnie, albo są nierentowne. To wysokie kilkadziesiąt sklepów w Szwajcarii. W najbliższych miesiącach będziemy rozstrzygać co dokładnie stanie się z tym rynkiem. Niemniej jednak absolutnie nie akceptujemy w grupie aktywów, które są nierentowne, zwłaszcza jeśli nie są kluczowe dla naszej strategii" - powiedział Marcin Czyczerski.
Jak powiedział, zdecydowane podejście do cięcia kosztów i niestrategicznych aktywów powinno obniżyć dźwignię operacyjną i pozwolić nawet przy potencjalnie obniżonych wpływach generować nadwyżki gotówkowe.
"Najważniejszy jest dla nas klient, cały czas analizujemy jak zmieniają się jego preferencje co do kanałów sprzedaży, oferty produktowej, ale również percepcja bezpieczeństwa zakupów. Adaptujemy firmę do tych zmian. Oceniamy, że idziemy dobrą drogą, jeśli chodzi o digitalizację firmy. Weszliśmy na nią na długo przed pandemią, a w jej czasie tylko ją przyspieszyliśmy i dziś czujemy, że nasz wielokanałowy model sprzedaży to właściwy kierunek rozwoju" - powiedział prezes CCC.
Dodał, że jednym z priorytetów jest też elastyczne podejście do łańcucha dostaw.
"Mamy partnerów, którzy współpracują z nami od kilkunastu lat, duża część pracuje wyłącznie dla nas. Ich również kryzys nie ominął, więc dbamy o to, by zbudować odpowiedni harmonogram dostaw kolekcji jesienno-zimowej i płatności, by mieć towar, który będzie bardzo dobry jakościowo, szeroki pod względem oferty i dotrze na półki w odpowiednim czasie" - powiedział.
Prezes CCC powtórzył, że spółka powinna wyjść z kryzysu silniejsza.
Na koniec marca 2020 roku grupa CCC była obecna w 29 krajach – w 23 poprzez sklepy stacjonarne (ponad 1,2 tys.), a w 15 poprzez kanał online.
Anna Pełka
(PAP Biznes), #CCC
pel/ gor/
