Przejdź do treści

udostępnij:

Ambra ocenia, że ograniczenia związane z pandemią mogą negatywnie wpłynąć na zakupy produktów grupy

Zarząd Ambry w perspektywie krótko- i średnioterminowej oczekuje, że ograniczenia związane z pandemią oraz pogorszenie sytuacji ekonomicznej i nastrojów konsumenckich negatywnie wpłyną na zakupy produktów grupy - podała spółka w raporcie za III kw. roku obrotowego 2019/2020. Spółka pracuje nad zmniejszeniem negatywnego wpływu pandemii w sieci sklepów Centrum Wina poprzez renegocjację umów najmu i zamknięcie części sklepów w najmniej rentownych lokalizacjach.

"W okres pandemii COVID-19 wkroczyliśmy w bardzo dobrej kondycji: z wysoką dynamiką sprzedaży i niskim zadłużeniem. Już w marcu wprowadziliśmy pierwsze kroki obniżające koszty. Nasza strategia na okres spowolnienia konsumpcji opiera się na koncentracji na naszych głównych sprawdzonych markach – liderach swoich kategorii w średnich segmentach cenowych. Jednocześnie pracujemy nad zmniejszeniem negatywnego wpływu pandemii w sieci sklepów Centrum Wina poprzez renegocjację umów najmu i zamknięcie części sklepów w najmniej rentownych lokalizacjach” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym prezes grupy Ambra Robert Ogór.

Jak dodano, pandemia COVID-19 zaczęła istotnie wpływać na sprzedaż i wyniki grupy od połowy marca 2020 roku, głównie w kanałach dystrybucji obejmujących dostawy do gastronomii (HoReCa) i poprzez sieć specjalistycznych sklepów winiarskich i alkoholi premium Centrum Wina/Distillers Limited. Sprzedaż w tych kanałach dystrybucji odpowiada za ok. 15 proc. całkowitej sprzedaży grupy.

"W związku z obecnym stanem pandemii COVID-19 i jej wpływem na gospodarkę zarząd Ambry w perspektywie krótko- i średnioterminowej oczekuje, że ograniczenia związane z pandemią oraz pogorszenie sytuacji ekonomicznej i nastrojów konsumenckich negatywnie wpłyną na zakupy produktów grupy, przy czym skala możliwego spadku konsumpcji i sprzedaży oraz ich wpływu na wyniki finansowe grupy Ambra jest w chwili obecnej trudna do oszacowania z uwagi na dynamicznie zmieniające się okoliczności" - napisano w raporcie.

"Istotną częścią ryzyka rynkowego jest postępująca konsolidacja handlu detalicznego oraz możliwe zwiększanie się udziału bezpośredniego importu wina przez konsolidujący się handel detaliczny. Pomimo że grupa Ambra posiada zrównoważone portfolio odbiorców oraz szerokie i atrakcyjne portfolio produktów, ryzyka te mogą skutkować zwiększeniem siły przetargowej odbiorców, a w konsekwencji pogorszeniem warunków handlowych grupy Ambra lub ograniczeniem możliwości sprzedaży wina za pośrednictwem handlu detalicznego" - dodano.

Zarząd ocenia, że na osiągane w przyszłości wyniki wpływ będą mieć zmiany w konsumpcji wina i innych napojów alkoholowych premium.

"W oparciu o posiadane dane historyczne dotyczące wzrostu polskiego rynku wina, a także wielokrotnie niższy poziom konsumpcji per capita w porównaniu do innych krajów Europy zarząd Ambry pozytywnie ocenia długoterminowe perspektywy wzrostu tego rynku" - napisano.

Dodano, że sprzyjającym wzrostowi rynku wina czynnikiem może być również zmiana stylu życia w Polsce, w wyniku której konsumenci odchodzą od konsumpcji alkoholi mocnych, w szczególności

wódki i zwiększają konsumpcję wina. Głównym zagrożeniem dla tego wzrostu mogłoby być pogorszenie ogólnej koniunktury gospodarczej w Polsce i obniżenie zamożności społeczeństwa.

Zgodnie z opublikowanym w środę raportem w trzecim kwartale roku obrotowego 2019/20 Ambra miała 106,9 mln zł przychodów (99,4 mln zł w trzecim kwartale 2018/19), 4,4 mln zł zysku EBITDA (4,8 mln zł zysku rok wcześniej), 1,2 mln zł straty z działalności operacyjnej (wobec zysku 1,6 mln zł rok wcześniej) oraz 2,5 mln straty zysku netto przypadającej na akcjonariuszy jednostki dominującej (przed rokiem strata netto wyniosła 0,2 mln zł).

Rentowność marży ze sprzedaży spadła w trzecim kwartale o 1,4 punktu procentowego.

"Spadek ten w całości wynikał z ujemnych różnic kursowych z wyceny rozrachunków walutowych ujętych jako zwiększenie kosztu zakupu. Rentowność zysku brutto ze sprzedaży spadła natomiast o 2,6 punktu procentowego z uwagi na wyższe o 1,9 mln zł koszty marketingowe i dystrybucji" - napisano w raporcie.

Ambra podała, że w tym okresie sprzedaż grupy wzrosła na wszystkich rynkach działalności - w tym na głównych rynkach rosła o 11,1 proc. pomimo ograniczenia sprzedaży w dostawach do gastronomii i w sklepach specjalistycznych w wyniku pandemii COVID-19. Do wzrostu sprzedaży w największym stopniu przyczyniły się wina spokojne, alkohole wysokoprocentowe i napoje bezalkoholowe.

Na rynku polskim sprzedaż wzrosła średnio o 8,2 proc., najszybciej w kategorii napojów bezalkoholowych dla dzieci dzięki bardzo dobrej dynamice sprzedaży marki Piccolo. Ponadprzeciętnie rosła również sprzedaż alkoholi mocnych.

Wzrost sprzedaży w Czechach i Słowacji wyniósł 9,5 proc., a w Rumunii 48,1 proc. (w walutach lokalnych). Ambra ocenia, że istotny wpływ na wzrost sprzedaży miały przejęte w ubiegłym roku marka Sange De Taur w Rumunii i spółka Vino-Klub .cz w Czechach.

W trzecim kwartale wzrost wynagrodzeń, amortyzacji i pozostałych kosztów działalności operacyjnej wyniósł 7,6 proc., czyli 2,6 mln zł, a zwiększone tempo wzrostu kosztów wynikało przede wszystkim z presji płacowej w Rumunii oraz konsolidacji spółki Vino-Klub .cz w Czechach.

Wydatki inwestycyjne grupy wyniosły w trzecim kwartale 1,6 mln zł i obejmowały głównie kontynuację modernizacji zakładu produkcyjnego w Woli Dużej, której celem jest zarówno dalsze podnoszenie jakości produktów, jak i zwiększenie wydajności i efektywności.

Ambra zajmuje się produkcją, importem i dystrybucją win i innych alkoholi w Europie Środkowo-Wschodniej. Około 77 proc. przychodów grupy realizowanych jest w Polsce, ponad 14 proc. sprzedaży stanowi rynek rumuński, ponad 8 proc. to Czechy i Słowacja. Ambra pod marką Centrum Wina/ Distillers Limited prowadzi też w Polsce 30 sklepów specjalistycznych i sprzedaż do 1.500 punktów gastronomii.

(PAP Biznes), #AMB

doa/ ana/

Zobacz także: Ambra SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: