EBITDA Cyfrowego Polsatu w I kw. wyniosła 1,027 mld zł wobec 1,02 mld zł konsensusem (opis)
Zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł w pierwszym kwartale 2020 roku 1,027 mld zł i był o 0,7 proc. wyższy od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes. Wynik spadł o 1,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku.
Oczekiwania dziesięciu analityków ankietowanych przez PAP Biznes co do zysku EBITDA grupy wahały się od 1,012 mld zł do 1,036 mld zł.
Przychody grupy sięgnęły 2,849 mld zł i były o 0,9 proc. wyższe od konsensusu. W ujęciu rok do roku sprzedaż wzrosła o 2 proc. Przychody detaliczne od klientów pozostały prawie stabilne rok do rok (1,605 mld zł, spadek o 1,5 mln zł), podobnie jak sprzedaż sprzętu (spadek o 1,7 mln zł do 345,7 mln zł), a przychody hurtowe wzrosły o 50,7 mln zł do 823,7 mln zł.
Koszty operacyjne zwiększyły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 3,2 proc. do 2,392 mld zł. Wzrost miał miejsce w większości kategorii kosztów, ale najmocniej wzrosły koszty technicznie i koszty rozliczeń międzyoperatorskich (wzrost o 37 mln zł), koszty kontentu (wzrost o 22 mln zł) oraz amortyzacja (wzrost o 17 mln zł).
Cyfrowy Polsat podał, że segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych wypracował w pierwszym kwartale 2,453 mld zł przychodów, o 2 proc. więcej niż przed rokiem oraz 880 mln zł EBITDA, 1 proc. mniej niż rok wcześniej.
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej Cyfrowego Polsatu wypracował kwartalnie 461 mln zł przychodów, o 1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Zysk EBITDA segmentu również wzrósł o 1 proc. rok do roku do 147 mln zł. Przychody Telewizji Polsat z reklamy i sponsoringu spadły w pierwszym kwartale o 3 proc. rok do roku, do 263 mln zł - podobny spadek zanotował cały rynek reklamy TV.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej Cyfrowego Polsatu sięgnął 182,4 mln zł i był o 9,4 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes, który wynosił 166,7 mln zł. Zysk spadł o 37,5 proc. rok do roku. Obniżyły go: strata z działalności inwestycyjnej (74,2 mln zł wobec 12,2 mln zł przed rokiem), związana ze zmianą wyceny zobowiązań z tytułu koncesji UMTS oraz koncesji sportowych wynikającą z osłabieniem PLN, oraz wyższe koszty finansowe (wzrost o 50 proc. do 153,8 mln zł), w szczególności zmiana wyceny instrumentów zabezpieczających (IRS) po marcowej obniżce stóp procentowych NBP o 50 punktów bazowych. Jednocześnie grupa podała, że obniżki stóp (łącznie 100 pb) przyniosą obniżkę kosztów obsługi długu.
Skorygowane wolne przepływy pieniężne grupy, po uwzględnieniu kosztów odsetek, wzrosły w pierwszym kwartale o 59 proc. rok do roku, do 267 mln zł. Na inwestycje grupa wydała 364 mln zł.
Na koniec marca zadłużenie netto Cyfrowego Polsatu wynosiło 11,98 mld zł i stanowiło 2,86-krotność zysku EBITDA grupy za ostatnie cztery kwartały. Grupa zakończyła refinansowanie zadłużenia, które pozwoliło m.in. na wydłużenie terminów zapadalności długu, obniżenie spłat do 200 mln zł kwartalnie oraz poluźnienie ograniczenia w zakresie możliwości wypłaty dywidendy (limit długu netto/EBITDA podniesiony do 3,5).
Liczba usług świadczonych przez grupę Cyfrowego Polsatu wzrosła w pierwszym kwartale 2020 roku o 49,4 tys. netto do 17,436 mln - wynika z raportu kwartalnego grupy. W przypadku usług świadczonych w modelu abonamentowym miał miejsce wzrost o 68,2 tys. do 14,797 mln, a liczba usług przedpłaconych (prepaid) spadła o 18,9 tys. do 2,639 tys. Średnie miesięczne przychody na klienta (ARPU) usług abonamentowych spadły o 0,2 zł kwartalnie do 85,4 zł. ARPU na usługę przedpłaconą wzrosło o 0,4 zł do 20,7 zł.
Na koniec marca z oferty usług pakietowych grupy korzystało 2,012 mln klientów. Od końca 2019 roku liczba ta wzrosła o 19 tys., a w ujęciu rok do roku wzrost sięgnął 157 tys., czyli 8 proc.
Grupa podała w prezentacja dla inwestorów, że planuje w średnim terminie podwoić zysk EBITDA Interii, który - po skorygowaniu - w 2019 roku wyniósł 28,1 mln zł. Przychody Interii w ubiegłym roku wyniosły 112 mln zł, z czego 97 mln zł stanowiły przychody gotówkowe. Grupa nie posiada zadłużenia. W prezentacji podano, że cena zakupu Interii implikuje wskaźnik EV/EBITDA na poziomie 14,9, a po uwzględnieniu planowanych synergii wskaźnik ten spada do poziomu 8,7.
Na początku maja Telewizja Polsat zawarła z Bauer Media Invest i Bauer Polen Invest przedwstępną umowę kupna 100 proc. udziałów w Grupie Interia za 422 mln zł. Transakcja ma zostać sfinalizowana po uzyskaniu zgody Prezesa UOKiK.
Poniżej przedstawiamy wyniki Cyfrowego Polsatu w pierwszym kwartale 2020 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes.
| 1Q2020 | wyniki | kons. | różnica | rdr | kdk |
| Przychody | 2848,5 | 2821,9 | 0,9% | 2,0% | -7,2% |
| EBITDA | 1026,7 | 1019,5 | 0,7% | -1,1% | -3,3% |
| EBIT | 462,2 | 457,1 | 1,1% | -5,9% | -6,4% |
| zysk netto j.d. | 182,4 | 166,7 | 9,4% | -37,5% | -41,9% |
| marża EBITDA | 36,0% | 36,2% | -0,13 | -1,13 | 1,44 |
| marża EBIT | 16,2% | 16,2% | 0,03 | -1,37 | 0,13 |
| marża netto | 6,4% | 5,9% | 0,50 | -4,06 | 1,00 |
kuc/
