Przejdź do treści

udostępnij:

Mercator spodziewa się utrzymania trendów wynikowych z I kwartału

Mercator Medical ocenia, że wyniki pierwszego kwartału nie były jednorazowe i spółka może je utrzymać - poinformował we wtorek członek zarządu Witold Kruszewski. Zarząd pozytywnie ocenia realizację tegorocznego programu motywacyjnego.

W pierwszym kwartale Mercator Medical odnotował 204,5 mln zł przychodów wobec 121,6 mln zł przed rokiem. EBITDA wyniosła w tym czasie 35,3 mln zł wobec 1,7 mln zł rok wcześniej, a zysk netto 20,6 mln zł wobec straty przed rokiem na poziomie 3,5 mln zł.

"Wyniki pierwszego kwartału nie są wynikami jednorazowymi. Takie wyniki nie będą trwały oczywiście wiecznie, ale jeszcze przez jakiś czas się utrzymają w związku z dużo wyższym popytem na rękawice niż przed pandemią" - powiedział Witold Kruszewski, członek zarządu ds. finansowych.

"Jeśli producenci podnoszą ceny to dystrybutorzy mają gorzej, ale my z drugiej strony jesteśmy też producentem, więc przy podnoszeniu cen zarabiamy więcej jako producenci. Te dwa nasze segmenty będą zachowywały się inaczej, ale ogólny wydźwięk będzie pozytywny" - dodał.

Wskazał, że odmrażanie się gospodarek i osłabienie pandemii nie powinno negatywnie wpływać na rynek.

"Zużycie rękawic jest wysokie właśnie w tych sektorach, które wracają do działania" - powiedział Kruszewski.

Przychody Mercatora w segmencie dystrybucyjnym wzrosły w pierwszym kwartale rdr o 84,3 proc. Marża EBITDA wzrosła o 18,5 pkt proc. do 19,1 proc. Spółka podała, że takim wynikom sprzyjał wzrost cen spowodowany zwiększonym popytem wywołanym światową epidemią koronawirusa przy sprzedaży towarów zmagazynowanych na koniec 2019 roku, a nabywanych jeszcze po niższych cenach przed pojawieniem się epidemii.

"Patrząc z punktu widzenia pierwszego kwartału, ceny w drugim kwartale utrzymują się, a nawet wzrosły - perspektywy są pozytywne. Z drugiej strony jest też wzrost kosztów nabycia u naszych dostawców, którzy podnoszą ceny. Można więc spodziewać się w drugim kwartale utrzymania wysokich marż na początku, a potem zapewne ich spadku, bo będzie więcej produktów sprzedawanych już z tych nabyć realizowanych po wyższych cenach w drugiej połowie kwartału" - powiedział Kruszewski.

W segmencie produkcyjnym sprzedaż Mercatora wzrosła rdr w pierwszym kwartale o 41,1 proc., co - jak podała spółka - było z możliwe dzięki wykorzystaniu pełnych mocy produkcyjnych zakładów w Tajlandii i sprzyjającym okolicznościom rynkowym.

Rentowność EBITDA tego segmentu wzrosła o 12 pkt proc. do 14,4 proc. Spółka podała, że ma to związek z efektem niskiej bazy, z postawieniem na produkcję cięższych rękawic industrialnych zamiast lżejszych rękawic medycznych i konwersją części linii produkcyjnych rękawic z lateksu naturalnego na syntetyczny.

Spółka jest spokojna o realizację programu motywacyjnego, który zakłada wypracowanie w 2020 roku 67 mln zł EBITDA i 39 mln zł zysku netto przy przychodach na poziomie 567,5 mln zł.

"Cel sprzedażowy wydaje się być bezpieczny i niezagrożony. Realizacja EBITDA będzie zależała od tego, jak długo będzie trwała pandemia i jak będzie się przekładała na nasze wyniki, ale ten cel wydaje nam się również do zrealizowania" - powiedział Kruszewski.

"Jeśli chodzi o zysk netto, to w pierwszym kwartale zrealizowaliśmy ponad połowę zaplanowanego zysku w tym roku. Wydaje nam się, że jest to bezpieczny cel i chcielibyśmy go zrealizować" - dodał.

Mercator to producent i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Oferta spółki obejmuje rękawice medyczne, opatrunki, odzież jednorazowego użytku i obłożenia pola operacyjnego.

(PAP Biznes), #MRC

sar/ ana/

Zobacz także: Mercator Medical SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: