PKP Cargo nie wyklucza w II półroczu dostosowania strategii na lata 2019-23 do aktualnej sytuacji (wywiad)
PKP Cargo, nie wyklucza w drugim półroczu 2020 roku dostosowania strategii grupy na lata 2019-23 do sytuacji po pandemii i zmieniającego się otoczenia rynkowego - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Czesław Warsewicz.
"Strategia Grupy PKP Cargo była tworzona w 2018 roku, w innej rzeczywistości gospodarczej. W 2019 roku rynek kolejowych przewozów towarowych pozostawał w trendzie spadkowym. Dodatkowo w I kwartale 2020 r. sytuacja pogorszyła się z powodu pandemii COVID-19, która silnie zaburzyła międzynarodowe łańcuchy dostaw i sprawiła, że na działalność Grupy wpłynęły czynniki, o których nikt wcześniej nie myślał" - powiedział prezes.
"Z tego powodu będziemy podejmowali działania skupiające się na konsekwentnej realizacji inicjatyw z obszarów: wzrostu, efektywności operacyjnej i efektywności organizacyjnej. Nadal będziemy też zwiększać zaangażowanie Grupy w przewozy intermodalne. Tworzenie operatora logistycznego, integracji różnych środków transportu, współpraca z portami morskimi pozostaną naszymi celami strategicznymi. Nie wykluczamy w drugim półroczu 2020 dostosowania strategii do sytuacji po pandemii i zmieniającego się otoczenia rynkowego" - dodał.
Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada osiągnięcie pozycji nr 1 w obszarze "Trójmorza" i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku na obszarze Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej oraz przewiezionej masy do 2023 roku i wzmacnianie pozycji w latach 2023-2038 oraz 65-proc. udział w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych do 2023 roku mierzony pracą przewozową.
PKP Cargo chce także zwiększać zaangażowanie w przewozach intermodalnych.
Według strategii na lata 2019-2023 grupa PKP Cargo zakłada, że od 2019 roku coroczny zysk netto będzie na poziomie minimum 5 proc. przychodów, a od 2023 roku - minimum 8 proc. przychodów.
Przychody grupy PKP Cargo spadły w 2019 roku do 4,87 mld zł z 5,24 mld zł rok wcześniej. Zysk operacyjny zmniejszył się do 143,4 mln zł z 277,6 mln zł, EBITDA wyniosła 859,9 mln zł. Zysk netto grupy PKP Cargo w 2019 roku spadł do 36 mln zł z 184 mln zł zysku netto rok wcześniej.
Przewieziona masa towarowa przez tabory PKP Cargo w ubiegłym roku wyniosła 108,6 mln ton. Było to mniej rok do roku o około 11 proc.
W 2019 roku grupa analizowała dalsze akwizycje.
"Obecnie skupiamy się przede wszystkim na tym, aby bezpiecznie funkcjonować w realiach kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią. Spowodował on, że procesy akwizycyjne wydłużyły się w czasie, do tego kryzys wpłynął również na aktualną sytuację tych podmiotów. Po odmrożeniu gospodarki, będziemy musieli odnaleźć się w nowej rzeczywistości" - powiedział prezes.
W październiku ubiegłego roku grupa rozpoczęła rozmowy w sprawie kupna udziałów w rumuńskich spółkach: Vest Trans Rail, Ferest Logistics oraz Romcargounit, które działają w obszarze kolejowych przewozów towarowych na rynku rumuńskim i są powiązane ze sobą w aspekcie właścicielskim oraz biznesowym.
Pod koniec września PKP Cargo informowało o rozpoczęciu rozmów w sprawie kupna udziałów w spółce P.U. Hatrans, która organizuje połączenia kolejowe Łódź - Chengdu - Xiamen w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.
W grudniu 2018 roku grupa przejęła słoweńskiego przewoźnika kolejowego Primol-Rail, który w 2019 roku otrzymał certyfikat umożliwiający samodzielną realizację przewozów na rynku słoweńskim. W 2014 roku PKP Cargo kupiło Advanced World Transport (AWT), drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #PKPepo/ gor/
