Enter Air liczy na powolną odbudowę popytu na podróże samolotem (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
27 maj 2020, 15:03

Enter Air liczy na powolną odbudowę popytu na podróże samolotem (wywiad)

Enter Air spodziewa się powolnej odbudowy popytu na podróże samolotem, ale jest przygotowany nawet na scenariusz braku lotów do końca 2020 roku - poinformował PAP Biznes dyrektor generalny spółki, Grzegorz Polaniecki. Dodał, że przewoźnik lotniczy liczy się ze spadkiem przychodów i poniesieniem straty netto w bieżącym roku.

"Spodziewam się, że na początku będzie pewna nieśmiałość klientów, jeśli chodzi o latanie, ale potem popyt dynamicznie powróci. Nastąpi to po tym, jak ludzie przekonają się, że nic złego się nie dzieje i jednak polecą na wakacje. Na pewno atrakcyjne ceny i gwarancja pogody przyciągną polskich turystów do zagranicznych kurortów. Myślę, że popyt szybko będzie się odbudowywał, choć nie od razu do ubiegłorocznego poziomu" - powiedział dyrektor generalny.

"My przewidywaliśmy pierwotnie w tym roku dwucyfrowy wzrost liczby pasażerów i naszych przychodów. Teraz należy spodziewać się spadku ruchu pasażerskiego i naszych przychodów. Trudno powiedzieć o ile. Dopiero jak ruszy latanie będzie można coś precyzyjniej szacować" - dodał.

W 2019 roku przychody Enter Air wzrosły o 24,6 proc. rdr do 1,6 mld zł. EBITDA zwiększyła się o 169,6 proc. do 343,6 mln zł, zysk operacyjny o 46,1 proc. do 168,5 mln zł, a zysk netto o 31,9 proc. do 85 mln zł zysku netto.

Według opublikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego danych przewozów turystycznych w Polsce, Enter Air przewiózł w 2019 roku 1,54 mln pasażerów w ruchu czarterowym oraz 0,92 mln w ruchu regularnym. Daje to ponad 5 proc. udział w polskim rynku.

W związku z zamrożeniem ruchu lotniczego przewoźnik lotniczy spodziewa się w 2020 roku pogorszenia wyników przewozowych i finansowych.

"Pierwszy kwartał mieliśmy jeszcze bardzo dobry, ale w drugim kwartale przychody będą bardzo niewielkie. W całym 2020 r. na pewno nie uda się nam utrzymać przychodów na ubiegłorocznym poziomie. Nawet, gdyby rynek odbił niespodziewanie mocno, to my zredukowaliśmy flotę o 4 wynajmowane z załogami samoloty" - powiedział Polaniecki.

"W tym roku nie wykluczam, że poniesiemy stratę netto, zwłaszcza, że zgodnie z MSSF 16 musimy co miesiąc uwzględniać koszty leasingu samolotów, nawet jeśli w związku z aktualną sytuacją, tych kosztów nie ponosimy i normalnie straty mogłoby nie być. Zmiany wprowadzone przez MSSF16 są bezsensowne i mam nadzieję, że zostaną wycofane, bo w takich warunkach, jakie mamy dziś, w ogóle się nie sprawdzają" - dodał.

W związku z pandemią koronawirusa w Polsce od połowy marca wstrzymane zostały krajowe i międzynarodowe połączenia lotnicze. Od 1 czerwca wznowione zostaną loty krajowe, następnie loty międzynarodowe.

"Jesteśmy dużą firmą, ale bardzo sprawną i w ciągu pierwszych dwóch tygodni kryzysu przeprowadziliśmy redukcję kosztów stałych o ponad 90 proc. Uzgodniliśmy też z pracownikami redukcję funduszu wynagrodzeń. W kwestii leasingów samolotów zwróciliśmy się do wszystkich firm, żeby przełożyć lub anulować płatności. Reszta kosztów w naszym modelu biznesowym, to są koszty zmienne, więc jeśli nie latamy, to ich nie ponosimy. Wiele firm ma taką strukturę kosztów, że czy lata, czy też nie, to ta wysokość kosztów jest podobna" - powiedział dyrektor generalny.

Polaniecki jest pod wrażeniem jak polskie firmy, zwłaszcza prywatne, szybko zreorganizowały się i przygotowały do kryzysu związanego z pandemią, żeby przez niego przejść. Jego zdaniem dużo linii lotniczych i touroperatorów za granicą może mieć poważne problemy.

"Wygląda na to, że możemy liczyć na wsparcie rządu, co powinno sprawić, że my i biura podróży będziemy przygotowani na każdy scenariusz. Jesteśmy gotowi także na scenariusz najbardziej negatywny, np. że nie będzie latania do końca roku. Nawet wtedy jesteśmy w stanie przetrwać. Kryzys dotyka wszystkich, liczymy więc, że pozwoli nam jeszcze umocnić się na rynkach europejskich" - powiedział dyrektor generalny.

Dodał, że Enter Air będzie się ubiegać o wsparcie z BGK oraz z PFR dla dużych firm, jak tylko taka możliwość się pojawi. Liczy na otrzymanie wsparcia w czerwcu.

Grupa podała w raporcie rocznym, że rozpoczęła proces pozyskiwania wsparcia z Polskiego Fundusz Rozwoju. Rozważane są dwa rodzaje wsparcia: płynnościowe, czyli pożyczka, a także pomoc publiczna, która może być umorzona w 75 proc. Enter Air może starać się o wsparcie w kwocie dochodzącej do ok. 400 mln zł. Kilka banków zaoferowało spółce pozyskanie dodatkowych linii kredytowych ze wsparciem BGK. Limit takiej pomocy wynosi 250 mln zł.

Polaniecki poinformował, że zarząd Enter Air skłania się, aby rekomendować niewypłacanie dywidendy z ubiegłorocznego zysku. Wszystkie środki mają pozostać w spółce, żeby w czasie restartu lotów móc wyprzedzić konkurencję, która borykać się może z problemami finansowymi.

Z zysku w 2018 roku Enter Air przeznaczył na wypłatę dywidendy 12,28 mln zł, co dało 0,7 zł na akcję. Pozostała część zysku, w kwocie 7,4 mln zł, trafiła na kapitał zapasowy.

W 2020 roku przewoźnik planował przeznaczenie kilkudziesięciu mln zł na budowę hangarów w jednym z portów lotniczych.

"W związku z aktualną sytuacją zamrażamy projekt budowy nowego hangaru. Jeśli chodzi o kolejnego nowego Boeinga 737 MAX 8, to nie wiem, czy zdecydujemy się na jego odbiór w tym roku. Pewnie jednak przesuniemy odbiór na później. Wszystko zależy od popytu na rynku. Mamy dobry, partnerski kontakt z Boeingiem i na pewno uzgodnimy dogodne rozwiązanie" - powiedział dyrektor generalny.

Przewoźnik posiada obecnie sześć stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych, m.in. w Londynie, Madrycie, Pradze i Tel Awiwie.

Aktualnie flota Enter Air składa się z 22 samolotów tego typu oraz dwóch Boeingów 737 MAX 8, które decyzją producenta i władz lotniczych pozostają uziemione od marca 2019 roku.

Enter Air współpracuje z czterema największymi w Polsce biurami TUI, Rainbow, Itaką i Coral Travel oraz ponad 20 europejskimi biurami podróży. Przewoźnik lata do ponad 250 portów.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #ENT

epo/ osz/

Zobacz także: Enter Air SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości